عصر خودرو

جزئیات جدید از ذخیره‌سازی نفت خام ایران

عصر بازار- در حال حاضر ایران مشغول احداث چندین مخزن ذخیره‌سازی نفت خام به منظور افزایش صادرات در مناطق گناوه و امیدیه است.

جزئیات جدید از ذخیره‌سازی نفت خام ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس،  پس از بهره برداری از چهار مخزن جدید در پایانه خارک در سال گذشته، قرار است 10 میلیون بشکه ظرفیت جدید ذخیره‌سازی نفت خام در گناوه ایجاد شود.

    مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران چندی قبل با بیان اینکه افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی نفت خام منجر به افزایش قدرت چانه‌زنی فروش نفت خام کشور خواهد شد، تصریح کرده بود: هم اکنون ظرفیت ذخیره‌سازی نفت در پایانه خارک به عنوان بزرگترین ترمینال نفتی ایران به 28 میلیون بشکه رسیده است.

    ظاهرا مهمترین دلیل ساخت و راه‌اندازی مخازن جدید نفتی در بندر گناوه و در نزدیکی پایانه خارک، پشتیبانی از صادرات نفت کشور در منطقه خلیج فارس است.

    ساخت مخازن جدید ذخیره‌سازی نفت در گناوه توسط بخش خصوصی انجام می‌شود که همزمان با روند ساخت و تکمیل این مخازن جدید نفتی، احداث 40 کیلومتر خط لوله 48 تا 52 اینچی به منظور انتقال نفت از گناوه به پایانه نفتی خارک هم آغاز شده است.

    ظاهرا قرار است پس از ساخت مخازن جدید نفت در بندر گناوه، احداث مخازن جدید ذخیره‌سازی نفت در بندر جاسک هم در دستور کار صنعت نفت کشور قرار گرفته است.

    این گزارش حاکی است علاوه بر گناوه ساخت چند مخزن ذخیره‌سازی جدید بتنی نفت خام در منطقه امیدیه نیز در دستور کار قرار گرفته است که ساخت 2 مخزن 5۰۰ هزار بشکه‌ای این منطقه منتظر تامین منابع مالی است و 2 مخزن ذخیره سازی نیز هم اکنون پیشرفت 92 درصدی دارد.

    پس از بهره‌برداری از این مخازن، نفت خام های سبک و سنگین از میدان های مختلف از طریق فشار موجود در خط لوله به داخل مخزن هدایت می‌شوند و پس از پر شدن مخزن، جریان ورودی به طور اتوماتیک قطع و سطح جریان داخلی مخزن به طور مستمر به وسیله ابزارهای پیشرفته اندازه‌گیری و کنترل خواهد شد. عمر مفید مخازن بیش از 5۰ سال، مقاومت در برابر آتش سوزی و نیاز نداشتن به سرویس های دوره‌ای، از مهمترین مزیت‌های این مخازن بتنی است.

    برچسب ها