عصر خودرو

نماینده شیراز خبر داد؛

جلسه وزیر نفت با کارشناسان دفتر رهبری درباره قراردادهای نفتی

مخالفان FATF از شفافیت مالی هراس دارند

عصر بازار- نماینده شیراز در مجلس دهم در تشریح روند بررسی قراردادهای نفتی در نشست غیرعلنی مجلس اعلام کرد: وزیر نفت در مجلس حاضر شد و ضمن تشریح فرآیند عقد این قراردادها، نحوه رسیدگی به انتقادها و نظرات دستگاه‌های نظارتی را توضیح داد و رییس مجلس نیز نظرات کارشناسی دفتر رهبری را تشریح کرد و درنهایت در جلسه‌ای با حضور وزیر نفت و نمایندگان رهبری مسائل جمع‌بندی شد.

جلسه وزیر نفت با کارشناسان دفتر رهبری درباره قراردادهای نفتی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، فرج‌الله رجبی با اشاره به هجمه‌های اخیر درخصوص پیوستن ایران به کارگروه ویژه اقدام مالی (پولشویی) موسوم به FATF گفت: این شیوه‌ انتقاد کردن از دولت که همراه با جریان‌سازی و تخریب عملکردهای مثبت صورت می‌گیرد، نگران‌کننده است و متاسفانه تبدیل به روش و رویکرد همیشگی منتقدان شده است.

    او گفت: در سال‌های اخیر دولت در هر مسیری گام گذاشته، منتقدان با بدبینی صرف به تخریب پرداخته‌اند و در ماه‌های گذشته، بجز موضوع FATF در بحث قراردادهای نفتی نیز هجمه‌های مشابه علیه دولت صورت گرفت.

    جلسه وزیر نفت با کارشناسان دفتر رهبری درباره قراردادهای نفتی

    نماینده مردم شیراز در مجلس دهم در تشریح روند بررسی قراردادهای نفتی در نشست غیرعلنی مجلس اعلام کرد: وزیر نفت در مجلس حاضر شد و ضمن تشریح فرآیند عقد این قراردادها، نحوه رسیدگی به انتقادها و نظرات دستگاه‌های نظارتی را توضیح داد و رییس مجلس نیز برخی از انتقادها و ایرادهای مطرح‌شده را بازگو کرد و نظرات کارشناسی دفتر مقام معظم رهبری را تشریح کرد و درنهایت در جلسه‌ای با حضور وزیر نفت و نمایندگان دفتر مقام معظم رهبری مسائل جمع‌بندی شد و شاهد بودیم که منتقدان در آن مقطع در سکوت کامل فرو رفتند اما بلافاصله پس از آن جلسه، بار دیگر هجمه‌های خود علیه این مسئله را آغاز کردند.

    عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بی‌شک استفاده ابزاری، تبلیغاتی و سیاسی از مسائلی که سرنوشت و رونق اقتصادی مملکت به آن گره خورده، در درازمدت برخلاف مصالح نظام و منافع ملی خواهد بود.

    خائن جلوه دادن دولت غیراخلاقی است

    او با بیان این‌که منتقدان FATF می‌توانند همچون مخالفان قراردادهای نفتی از مسیر قانونی نظرات خود را مطرح کنند، گفت: این‌که وانمود کنند رییس‌جمهور، وزرا و به‌طور کلی دولت تدبیر و امید که با رای قاطع مردم روی کار آمده، تعهدی به مردم و وطن ندارند و خائن و وطن‌فروش هستند، نادرست و غیراخلاقی است.

    تشریح انتقادهای غیرمنطقی مخالفان FATF

    رجبی با اشاره به برخی از انتقادهای غیرمنطقی مخالفان FATF گفت: منتقدان می‌گویند در جریان پیوستن به این کارگروه اقدام مالی، اطلاعات سری مملکت به بیرون درز می‌کند و این درحالی است که اساساً همکاری با FATF یک همکاری دو چندجانبه است و درصورتی که اطلاعاتی جابجا شود، طبیعتاً به‌طور عکس اطلاعات طرف‌های خارجی نیز در اختیار ما قرار می‌گیرد.

    مخالفان FATF از شفافیت مالی هراس دارند

    نماینده اصلاح‌طلب مردم شیراز در مجلس خاطرنشان کرد: بی‌شک مهمترین مسئله در خصوص پیوستن به FATF ایجاد شفافیت مالی و بانکی و مبارزه با پولشویی است، و به نظر می‌رسد برخی از کسانی که امروز نگران پیوستن ایران به این کارگروه هستند، از این شفافیت مالی هراس دارند و نگران عملکرد مالی خود هستند، البته بسیاری از منتقدان نیز بنابه دلائلی که دارند، نسبت به این مسئله ابراز نگرانی می‌کنند و دغدغه ملی دارند.

    ضرورت ایجاد شفافیت مالی برای مقابله با پولشویی و اختلاس

    او گفت: به هر حال باید مشخص شود که ورودی‌های درآمدی اشخاص حقیقی و حقوقی از کجا است و باتوجه به مسائل و مشکلات اقتصادی سال‌های اخیر و پولشویی‌ها و اختلاس‌هایی که در کشور شاهد بودیم، ضرورت ایجاد شفافیت مالی و بانکی بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

    فقدان عدالت رسانه‌ای در میان موافقان و مخالفان دولت

    عضو کمیسیون عمران در مجلس دهم همچنین با انتقاد از توزیع ناعادلانه فضای رسانه‌ای در کشور خاطرنشان کرد: متاسفانه میزان و تعداد تریبون‌ها و رسانه‌هایی که در اختیار موافقان FATF قرار گرفته نسبت به آن‌چه در اختیار منتقدان و مخالفان دولت قرار دارد، بسیار ناچیز است و عدالت رسانه‌ای در کشور وجود ندارد، بنابر این شاهد هستیم برای این‌که دولت را لاقید به منافع ملی نشان دهند، فضاسازی‌های رسانه‌ای شدیدی انجام می‌شود.

    او گفت: متاسفانه در حالی شاهد هجمه‌های شدید علیه دولت هستیم که بسیاری از منتقدان حتی نمی‌توانند اسم FATF را از روی کاغذ بخوانند و حتی یک‌بار متن و مفاد این قرارداد همکاری را نخوانده‌اند.

    انفعال دستگاه تبلیغاتی و رسانه‌ای دولت

    رجبی با تاکید بر این‌که فضاسازی‌های منفی این‌چنینی، بجز FATF درجریان انعقاد قراردادهای نفتی و برجام نیز شکل گرفت، یادآور شد: متاسفانه خود دولت نیز درخصوص FATF آن‌چنان که باید و شاید وارد گود نشده و به‌ویژه وزرای مرتبط با FATF همچون وزیر اقتصاد، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، رییس کل بانک مرکزی و دیگر وزرا و مسئولان اقتصادی کابینه مرتکب کم‌کاری شده‌اند و از دیگرسو دستگاه رسانه‌ای و تبلیغاتی دولت نیز بسیار منفعل و ضعیف عمل کرده است.

    دکان دونبش برخی وزرا و اعضای کابینه دولت

    عضو فراکسیون امید در مجلس دهم ادامه داد: متاسفانه برخی از وزرا و اعضای کابینه دولت، دکان دونبش دارند و بیشتر از آن‌که به فکر حمایت از کلیت عملکرد دولت باشند، در فکر عافیت‌طلبی و منافع شخصی خود برای عبور از گذرگاه‌ها و گلوگاه‌های مقطعی مربوط به خودشان هستند و این مسئله، خطر جدی برای دولت ایجاد می‌کند و آقای روحانی باید هرچه سریعتر تکلیف خود را با این گروه از اعضای کابینه مشخص کند.

    تحمیل نظرات اقلیت بر اکثریت در بحث برجام، قراردادهای نفتی و FATF

    نماینده مردم شیراز در مجلس یادآور شد: آن‌چه در مورد FATF، قراردادهای نفتی و برجام از سوی منتقدان رقم خورد، اقدام اقلیت کوچکی است که سعی دارد نظر خود را به اکثریت مسلط کند و دولت باید بیش از این هوشیار باشد و با قدرت این فضای منفی را دگرگون کند و اجازه ندهد این اقلیت نظر خود را با فضاسازی رسانه‌ای به اکثریت تحمیل کند.

    شفافیت زیربنا و شرط لازم اقتصاد مقاومتی است

    رجبی تصریح کرد: منتقدان باید بدانند بحث شفاف‌سازی فعالیت‌های اقتصادی داخل کشور را با قاطعیت تمام پیگیری خواهیم کرد، چرا که شفاف‌سازی اقتصاد، زیربنا و شرط لازم تحقق اقتصاد مقاومتی است.

    شروط سه‌گانه مدیر دولتی صالح

    عضو کمیسیون عمران در مجلس با بیان این‌که «سلامت سیاسی و اقتصادی»، «توانمند و کاردانی» و «همراهی و همدلی با دولت» سه شرط اساسی برای یک مدیر دولتی صالح است، گفت: متاسفانه در آخرین ماه‌های کار دولت، شاهد حضور مدیرانی در دولت هستیم که هیچ اعتقادی به سیاست‌ها و رویکردهای ندارند.

    حضور مدیران مخالف دولت در کابینه

    او گفت: متاسفانه بسیاری از مدیران دولت قبل همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند و در بهترین شرایط، جابجا شده‌اند و حتی در سطوح سیاسی همچون فرمانداری‌ها نیز شاهد حضور چنین افرادی هستیم و با این وضعیت که در میان مدیران فعلی، افرادی هستند که صراحتاً با دولت مخالفت می‌کنند، نمی‌توان انتظار تحرک، طراوت و شتاب داشته باشیم.

    رجبی در پایان تصریح کرد: دولت باید از زمان کوتاه باقی‌مانده تا پایان کار خود استفاده کند و حداکثر تا دو ماه آینده نسبت به اعمال این تغییرات اقدام کند.

    برچسب ها