عصر خودرو

در گفت‌وگو با یک اقتصاددان بررسی شد؛

صورت‌های مالی صندوق‌های سپرده‌گذاری مورد بررسی قرار گیرد

ین صندوق‌ها نمی‌توانند سود قطعی برای مشتریان مشخص کنند

عصر بازار- یک اقتصاددان ضمن بیان اینکه صندوق‌های سپرده‌گذاری نمی‌توانند سود قطعی را برای مشتری خود مشخص کنند، گفت: در حال حاضر به نظر می‌رسد این صندوق‌های سپرده‌گذاری که تحت نظارت بانک‌ها فعالیت‌ می‌کنند، سودهایی را پرداخت می‌کنند که در واقع آنها را کسب نمی‌کنند و این موضوع می‌تواند در سال‌های آینده مشکلات بزرگی را برای بانک مرکزی و سازمان بورس به وجود آورد، در نتیجه باید نظارت‌های بیشتری روی صورت‌های مالی آنها انجام شود.

صورت‌های مالی صندوق‌های سپرده‌گذاری مورد بررسی قرار گیرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، با وجود اینکه دولت و بانک مرکزی به منظور جاری شدن پول‌های بلوکه شده در بانک‌ها به سایر بازارهای موازی، مدتی است سیاست کاهش نرخ سود بانکی را اجرایی کرده‌اند، اما با این حال شاهدیم که صندوق‌های سپرده‌گذاری که در کنار بانک‌ها ایجاد شده‌اند و سودهای بالایی برای آنها در نظر گرفته شده است، به بازاری رقیب در بازار پول تبدیل شده‌اند و بخش قابل توجهی از منابع را به سمت خود جذب می‌کنند.

    چندی پیش رئیس پژوهشکده پولی‌ و بانکی نیز گفت: باید چاره اساسی برای صندوق‌های سپرده‌گذاری که در حال حاضر مخل پیاده‌سازی سیاست‌های پولی در کاهش واقعی نرخ سود بانکی هستند، اندیشیده شود.

    پویا جبل‌عاملی در رابطه با چاره‌اندیشی‌های لازم در خصوص این صندوق‌های سپرده‌گذاری گفت: در این رابطه سه مورد را باید مورد بررسی قرار داد، اول اینکه آیا بانک‌ها قادر هستند که این پیشنهادات را به مردم بدهند؟ جواب این سوال مثبت است، به این معنا که در تمام دنیا بانک‌ها با Mutual Fundها کار می‌کنند و شاید خودشان هم این صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک را با نرخ سودهای بالا داشته باشند، بنابراین به دلیل اینکه تمام بانک‌های دنیا با این صندوق‌ها کار می‌کنند در مرحله اول نمی‌توان خواستار عدم مداخله بانک‌ها با این صندوق‌ها شد.

    او افزود: در ارتباط با نرخ سود این صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توان گفت که نرخ سود آنها را به هیچ عنوان شورای پول و اعتبار نمی‌تواند تعیین کند و اعلام کند که باید فلان درصد سود بدهید، Mutual Fund صندوقی است که باید ببیند در نهایت و در یک بازه زمانی چه مقدار سود کسب می‌کند و بر مبنای آن سودی که کسب کرده باید به مشتریان خود نیز سود پرداخت کند.

    این اقتصاددان در ادامه بیان کرد: بنابراین اینکه صندوقی اعلام کند که من حتماً برای مثال در ماه 20 درصد سود می‌دهم، موضوع مرسومی نیست و در واقع یک دروغ است، زیرا زمانی که آنها نمی‌دانند چقدر سود در می‌آورند بنابراین اگر بخواهند صندوق سرمایه‌گذاری خود را برای مشتری تبلیغ کنند، تنها می‌توانند بگویند که برای مثال در یک سال گذشته صندوق ما چقدر سود کسب کرده و برمبنای آن برای کسب مشتری اعتمادسازی کند و در هیچ جای دنیا این نیست که یک Mutual Fund یک نرخ سود قطعی را برای مشتری خود تضمین کند.

    جبل‌عاملی افزود: بنابراین آن چیزی که نهاد نظارتی بانک مرکزی و سازمان بورس می‌تواند به بانک‌ها دستور دهد، این است که شما قادر نیستید برای Mutual Fund خود به مشتری‌ها اعلام کنید که چقدر سود می‌دهید.

    این اقتصاددان گفت: در مرحله بعد، به نظر من سازمان بورس و همچنین بانک مرکزی باید بر اساس وظیفه خود بر این صندوق‌ها نظارت کنند و ببینند سودی که این صندوق‌ها به مشتری پرداخت می‌کنند درست است یا باز هم در حال دستکاری در ترازنامه و صورت‌های مالی خود هستند. زیرا تحقیقات نشان داده است که Mutual Fundها نمی‌توانند بیشتر از سود بازاری که در آن فعالیت می‌کنند سود بدهند، برای مثال صندوق سرمایه‌گذاری که در بورس تهران سرمایه‌گذاری می‌کند شاید برای یکی دو سال بتواند بالاتر از بازدهی بورس تهران بازدهی داشته باشد، اما زمانی که در بازه بلندمدت به این قضیه نگاه می‌کنید می‌بینید که نرخ سودی که Mutual Fundها می‌دهند برابر بازدهی بازاری است که در آن کار می‌کنند.

    او خاطرنشان کرد: بنابراین اینکه صندوق سپرده‌گذاری برای مثال سودی 20درصدی دهد در حالی که بورس آن یک یا دو درصد در سال رشد داشته باشد، موضوع کاملاً غیرمنطقی است و مشخص است که جایی از کار می‌لنگد و این موضوع می‌تواند در سال‌های آینده مشکلات بزرگی را برای بانک مرکزی و سازمان بورس به وجود آورد، در نتیجه باید نظارت‌های بیشتری روی صورت‌های مالی آنها انجام شود

    برچسب ها