عصر خودرو

مدیر گروه بانکداری اسلامی تشریح کرد:

معضلات پیش روی اعطای کارت‌های اعتباری خرید کالا

کاهش سود بانکی فقط بر روی کاغذ اتفاق افتاد

عصر بازار- کامران ندری گفت: مطابق دستورالعمل بانک مرکزی کارت‌های اعتباری۱۰، ۳۰ و ۵۰ میلیون تومانی قابل نقد شدن نیست و تنها باید با این کارت‌ها از فروشگاه ها خرید شود.

معضلات پیش روی اعطای کارت‌های اعتباری خرید کالا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، ثبت‌نام متقاضیان برای دریافت کارتهای اعتباری10، 30 و 50 میلیون تومانی از اول مهر ماه آغاز شده است اما برخی شعب از عدم ابلاغ این بخشنامه خبر می‌دهند.

    این در حالی است که دستورالعمل اعطای کارتهای اعتباری 10، 30 و 50 میلیون تومانی دو هفته پیش به بانکها ابلاغ شده است اما به نظر می رسد کارمندان بانک‌ها در انتظار بخشنامه و دستورالعمل اجرایی از سوی بانک‌های عامل خود هستند.

    بر اساس این گزارش اقساط کارتها به ترتیب حدود 400هزار تومان و یک میلیون و 1.5میلیون تومان است و ضمانت مورد نیاز برای کارتهای اعتباری طلایی(50 میلیون تومانی) شامل سند ملکی، گواهی کسر از حقوق متقاضی، یک نفر ضامن دارای گواهی کسر از یک و نیم میلیون تومان، برای کارت اعتباری  نقره‌ای(30 میلیون تومانی) سند ملکی، گواهی کسر از حقوق متقاضی یک میلیون تومانی و برای کارت اعتباری برنز(10 میلیون تومانی) یک ضامن، گواهی کسر از حقوق متقاضی به مبلغ 400 هزار تومان است.          

    هر چند جزئیات این طرح مدتی است که اعلام شده اما به نظر می رسد هنوز بانک‌ها از اجرای این طرح اطلاع دقیقی ندارند. در این راستا کامران ندری، مدیر گروه بانکداری اسلامی گفت: کارتهای اعتباری10، 30 و 50 میلیون تومانی که به تازگی از سوی بانک مرکزی ایران ابلاغ شده قابل نقد شدن نیست و تنها باید با این کارتها از فروشگاهها خرید کرد.

    معاون سابق پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی ادامه داد: البته ممکن است بانکهایی که در رقابت با یکدیگر هستند به صورت محدود اعلام کنند که این کارتها قابل نقد شدن هم هستند.

    وی افزود: در صورتی که بانک‌ها اعلام کنند که مردم می‌توانند از این کارتها در هر زمانی که نیاز دارند استفاده کنند و شرایط را کمی سهل‌تر کنند تقاضا برای دریافت کارتهای اعتباری افزایش خواهد یافت اما هم اکنون بانکها با توجه به حجم نقدینگی کنونی توانایی پاسخگویی به حجم بالای این اعتبارات را ندارند.

    ندری با اشاره به دو معضل کنونی بانکهای کشور تصریح کرد: هنوز نظام اعتبارسنجی مناسبی که بانکها به اتکاء آن بتوانند در سررسید معین مطالبات خود را دریافت کنند وجود ندارد. ضمن آنکه منابع مورد نیاز برای این کارت‌های اعتباری در دست نیست و نباید انتظار عملیاتی شدن آن را به این زودی داشت.

    وی با اشاره به عملکرد شرکت اعتبار سنجی ایرانیان افزود: این شرکت در زمینه اعتبار سنجی فعال است اما همچنان با مشکل مواجه است و کارایی مناسبی هم ندارد .

    مدیر گروه بانکداری اسلامی با بیان اینکه بانکها در زمینه کاهش نرخ سود بانکی نیز موفق عمل نکردند گفت: از دو ماه قبل مقرر شد تا بانکها نرخ سود خود را پایین بیاورند اما تنها بر روی کاغذ این اتفاق افتاد و در عمل شاهد کاهش نرخ سود نبودیم.

    ندری خاطر نشان کرد: در خصوص کارتهای اعتباری10، 30 و 50 میلیون تومانی نیز طرح پیشنهادی طرح خوبی است به شرط آنکه در عمل با مشکل مواجه نشویم و به مرور کند و متوقف نشود.

    برچسب ها