عصر خودرو

عبور آیفکس از زیان

عصر بازار- هفته پایانی شهریورماه برای فرابورس ایران با صعود متغیرهای مختلف معاملاتی و عملکرد سبز بازارهای فرابورس به پایان رسید. طی این هفته ۳ هزار و ۱۵۵ میلیون ورقه به ارزش ۸ هزار و ۲۲۹میلیارد ریال در بازارها نقل و انتقال یافت که با رشد ۲۸۱ و ۷۹ درصدی نسبت به هفته ماقبل همراه بود.

عبور آیفکس از زیان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در همین حال بازارهای اول و دوم نیز با رشد حجم و ارزش معاملات روبه‌رو شدند، با این حال بازارهای پایه و ابزارهای نوین مالی با روند ریزشی این متغیرها به کار خود در آخرین هفته شهریورماه پایان دادند. شاخص فرابورس در هفته‌ای که گذشت با 16 واحد رشد (معادل 2 درصد) به ارتفاع 816 واحد رسید. با احتساب این رشد، بازدهی متوسط فرابورس از ابتدای سال جاری تا‌کنون به 3/ 1 درصد رسید. اگرچه این میزان رشد نسبت به سود بدون ریسک بازار پول، بسیار ناچیز به نظر می‌رسد، اما دست‌کم شاخص فرابورس از ابتدای سال جاری بازدهی مثبتی داشته است. این در حالی است که بازدهی بورس از ابتدای سال تا کنون منفی بوده است اما بازده متوسط فرابورس در سال جاری، تا هفته پیش منفی بود و معاملات هفته گذشته در این بازار باعث مثبت شدن این نماگر شد. ارزش بازار نیز با افزایش 41 هزار و 503 میلیارد ریالی همراه شدند و به این ترتیب بخشی از افت خود در هفته‌های گذشته را جبران کردند. در هفته‌ای که گذشت بیشترین ارزش معاملات خرد سهام در فرابورس به گروه‌های فلزات اساسی، حمل‌و‌نقل و فرآورده‌های نفتی اختصاص یافت. ارزش معاملات این گروه‌ها به ترتیب 1/ 38، 6/ 15 و 5/ 10 میلیارد تومان بود. معاملات این گروه جمعا 44 درصد از کل ارزش معاملات سهام در این بازار را به خود اختصاص داد. ارزش معاملات در بازارهای اول، دوم و سوم در هفته گذشته به ترتیب 150، 148 و 162 میلیارد تومان بود. همچنین طی معاملات هفته گذشته 221 میلیون ورقه بهادار به ارزش 3/ 37 میلیارد تومان در تقریبا دو هزار نوبت در بازار پایه فرابورس دست به دست شد.

    «زگلدشت» مهمان تازه تابلوی فرابورس

    همچنین در هفته‌ای که گذشت، تابلوی عادی فرابورس شاهد یک عرضه اولیه بود. عرضه اولیه شرکت کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان که قرار بود دوشنبه هفته گذشته رقم بخورد در پی ارائه اطلاعات با اهمیت درخصوص فروش 210 راس تلیسه آبستن و در نتیجه تعدیل مثبت 30 ریالی هر سهم این شرکت به روز چهارشنبه موکول شد تا پس از کشف قیمت 2500 ریالی هر سهم «زگلدشت»، این شرکت فرابورسی از روز چهارشنبه وارد گردونه معاملات بازار سهام فرابورس ایران شود. تعداد 20 میلیون از 200 میلیون سهم شرکت گلدشت نمونه اصفهان در هفته گذشته عرضه اولیه شد تا از این پس دومین شرکت فرابورسی از گروه زراعت و خدمات وابسته، معاملات سهام خود را در بازار دوم آغاز کند. این شرکت 200 میلیارد ریالی طی یک هفته اخیر دوبار تعدیل مثبت داده و سود خود را در آخرین گزارش مربوط به پیش‌بینی درآمد هر سهم برای سال مالی منتهی به 30 اسفند 95 مبلغ 482 ریال برآورد کرده است. سود محقق شده این شرکت در سال مالی قبل مبلغ 313 ریال بوده است. در بازار بدهی فرابورس نیز هفته گذشته اسناد خزانه اسلامی مراحل هفت و هشت به ترتیب با قیمت‌های 860 و 850 هزار ریال کشف قیمت و عرضه اولیه شدند. ارزش این اوراق در مجموع 30 هزار میلیارد ریال است و تابستان سال آینده سررسید خواهند شد. همچنین از رویدادهای مهم هفته گذشته در فرابورس می‌توان به قطعیت یافتن معامله 99/ 99 درصد از سهام کنترلی شرکت نوآوران مدیریت سبا (سهامی خاص) در بازار سوم اشاره کرد. ارزش کل این معامله 162 میلیارد تومان بود.در همین حال بازارهای اول و دوم نیز با رشد حجم و ارزش معاملات روبه‌رو شدند، با این حال بازارهای پایه و ابزارهای نوین مالی با روند ریزشی این متغیرها به کار خود در آخرین هفته شهریورماه پایان دادند. شاخص فرابورس در هفته‌ای که گذشت با 16 واحد رشد (معادل 2 درصد) به ارتفاع 816 واحد رسید. با احتساب این رشد، بازدهی متوسط فرابورس از ابتدای سال جاری تا‌کنون به 3/ 1 درصد رسید. اگرچه این میزان رشد نسبت به سود بدون ریسک بازار پول، بسیار ناچیز به نظر می‌رسد، اما دست‌کم شاخص فرابورس از ابتدای سال جاری بازدهی مثبتی داشته است. این در حالی است که بازدهی بورس از ابتدای سال تا کنون منفی بوده است اما بازده متوسط فرابورس در سال جاری، تا هفته پیش منفی بود و معاملات هفته گذشته در این بازار باعث مثبت شدن این نماگر شد. ارزش بازار نیز با افزایش 41 هزار و 503 میلیارد ریالی همراه شدند و به این ترتیب بخشی از افت خود در هفته‌های گذشته را جبران کردند. در هفته‌ای که گذشت بیشترین ارزش معاملات خرد سهام در فرابورس به گروه‌های فلزات اساسی، حمل‌و‌نقل و فرآورده‌های نفتی اختصاص یافت. ارزش معاملات این گروه‌ها به ترتیب 1/ 38، 6/ 15 و 5/ 10 میلیارد تومان بود. معاملات این گروه جمعا 44 درصد از کل ارزش معاملات سهام در این بازار را به خود اختصاص داد. ارزش معاملات در بازارهای اول، دوم و سوم در هفته گذشته به ترتیب 150، 148 و 162 میلیارد تومان بود. همچنین طی معاملات هفته گذشته 221 میلیون ورقه بهادار به ارزش 3/ 37 میلیارد تومان در تقریبا دو هزار نوبت در بازار پایه فرابورس دست به دست شد.

    «زگلدشت» مهمان تازه تابلوی فرابورس

    همچنین در هفته‌ای که گذشت، تابلوی عادی فرابورس شاهد یک عرضه اولیه بود. عرضه اولیه شرکت کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان که قرار بود دوشنبه هفته گذشته رقم بخورد در پی ارائه اطلاعات با اهمیت درخصوص فروش 210 راس تلیسه آبستن و در نتیجه تعدیل مثبت 30 ریالی هر سهم این شرکت به روز چهارشنبه موکول شد تا پس از کشف قیمت 2500 ریالی هر سهم «زگلدشت»، این شرکت فرابورسی از روز چهارشنبه وارد گردونه معاملات بازار سهام فرابورس ایران شود. تعداد 20 میلیون از 200 میلیون سهم شرکت گلدشت نمونه اصفهان در هفته گذشته عرضه اولیه شد تا از این پس دومین شرکت فرابورسی از گروه زراعت و خدمات وابسته، معاملات سهام خود را در بازار دوم آغاز کند. این شرکت 200 میلیارد ریالی طی یک هفته اخیر دوبار تعدیل مثبت داده و سود خود را در آخرین گزارش مربوط به پیش‌بینی درآمد هر سهم برای سال مالی منتهی به 30 اسفند 95 مبلغ 482 ریال برآورد کرده است. سود محقق شده این شرکت در سال مالی قبل مبلغ 313 ریال بوده است. در بازار بدهی فرابورس نیز هفته گذشته اسناد خزانه اسلامی مراحل هفت و هشت به ترتیب با قیمت‌های 860 و 850 هزار ریال کشف قیمت و عرضه اولیه شدند. ارزش این اوراق در مجموع 30 هزار میلیارد ریال است و تابستان سال آینده سررسید خواهند شد. همچنین از رویدادهای مهم هفته گذشته در فرابورس می‌توان به قطعیت یافتن معامله 99/ 99 درصد از سهام کنترلی شرکت نوآوران مدیریت سبا (سهامی خاص) در بازار سوم اشاره کرد. ارزش کل این معامله 162 میلیارد تومان بود.

    برچسب ها