عصر خودرو

در آخرین ماه از فصل تابستان رقم خورد؛

رشد ۳ درصدی ارزش بازار فرابورس

عصر بازار- بخشی از مهمترین عناوین عملکردی بازار فرابورس ایران در آخرین ماه از فصل تابستان را می‌توان در صعود ۱۱ واحدی آیفکس، افزایش نزدیک به ۲۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی ارزش بازار، پذیرش ۶۰ هزار میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی مراحل هفتم تا دهم خلاصه کرد.

رشد ۳ درصدی ارزش بازار فرابورس
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، در شهریورماه طی 21 روز معاملاتی تعداد 7 هزار و 223 میلیون ورقه بهادار به ارزش 29 هزار و 199 میلیارد ریال در بازارهای فرابورس مورد مبادله قرار گرفت که دادوستد روزانه 344 میلیون ورقه به ارزش یک هزار و 390 میلیارد ریال را نشان می‌دهد. همچنین در این ماه شاخص کل با رشد 11 واحدی تا پله 816 واحد بالا رفت و ارزش بازار نیز با رشد 3 درصدی، در آخرین روز معاملاتی این ماه به رقم 973 هزار و 660 میلیارد ریال رسید.

    در میان بازارهای پنج‌گانه فرابورس، بازار اول با رشد 228 و 132 درصدی حجم و ارزش معاملات نسبت به مرداد ماه بهترین عملکرد را در مقایسه با سایر بازارها از خود به نمایش گذاشت؛ در این بازار تعداد 2 هزار و 161 میلیون سهم به ارزش چهار هزار و 410 میلیارد ریال دست به دست شد که رشد قابل ملاحظه‌ای نسبت به مردادماه را نشان می‌داد.

    در همین حال ماه گذشته در بازار ابزارهای نوین مالی اوراق بدهی نقل و انتقال 12 میلیون ورقه به ارزش 11 هزار و 896 میلیارد ریال را شاهد بود. صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز به تعداد 179 میلیون ورقه دست به دست شد که ارزش آن بالغ بر یک هزار و 675 میلیارد ریال بود. ضمن آنکه در این بازار اوراق تسه نیز به تعداد 1.1 میلیون ورقه مورد معامله قرار گرفت که این حجم دادوستد ارزش 993 میلیارد ریالی داشت. نکته قابل ذکر در خصوص معاملات این سه ابزار فرابورسی آنکه ارقام مربوط به حجم و ارزش معاملات تسه و ETFها در مقایسه با مردادماه با رشد همراه شد، اما اوراق بدهی افت نزدیک به30 درصدی حجم و ارزش دادوستدها را شاهد بود.

    همچنین ماه گذشته در صنایع فرابورسی نیز به ترتیب سه صنعت فلزات اساسی، شیمیایی‌ها و پالایشی‌ها بیشترین ارزش معاملات خرد بازار سهام را به خود اختصاص دادند. ارزش معاملات در گروه فلزات اساسی طی این ماه به رقم یک هزار و 143 میلیارد ریال رسید که سهم 16 درصدی از ارزش معاملات خرد بازار سهام فرابورس را شامل می‌شد. پس از آن صنعت شیمیایی‌ها سهم 13 درصدی و گروه پالایشی‌ها سهم 12 درصدی از ارزش معاملات بازار سهام را در اختیار گرفتند.

    بنا بر اعلام شرکت فرابورس ایران، در همین حال بررسی بازارهای فرابورس ایران به لحاظ بیشترین ارزش بازاری نیز نشان می‌دهد در آخرین روز معاملاتی شهریور به ترتیب بازار دوم، بازار پایه، اوراق بدهی، بازار اول، اوراق گواهی تسهیلات مسکن و ETFها دارای بیشترین سهم از ارزش بازار فرابورس بودند.

    آخرین هفته شهریورماه در فرابورس چگونه گذشت؟

    هفته پایانی شهریورماه برای فرابورس ایران با صعود متغیرهای مختلف معاملاتی و عملکرد سبز بازارهای فرابورس به پایان رسید. طی این هفته 3 هزار و 155 میلیون ورقه به ارزش 8 هزار و  229 میلیارد ریال در بازارها نقل و انتقال یافت که با رشد 281 و 79 درصدی نسبت به هفته ماقبل همراه بود.

    در همین حال بازارهای اول و دوم نیز با رشد حجم و ارزش معاملات روبه‌رو شدند، اگرچه بازارهای پایه و ابزارهای نوین مالی با روند ریزشی این متغیرها به کار خود در آخرین هفته شهریورماه پایان دادند.

    در بازار بدهی فرابورس نیز هفته گذشته اسناد خزانه اسلامی مراحل هفت و هشت به ترتیب با قیمت‌های 860 و 850 هزار ریال کشف قیمت و عرضه اولیه شدند. ارزش این اوراق در مجموع 30 هزار میلیارد ریال است و تابستان سال آینده سررسید خواهند شد.

    در نهایت در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته هم شاخص کل با رشد 16 واحدی و ارزش بازار با افزایش 41 هزار و 503 میلیارد ریالی همراه شدند و به این ترتیب بخشی از افت خود در هفته‌های گذشته را جبران کردند.

    برچسب ها