عصر خودرو

جایگاه‌های سوخت بزرگترین واگذاری سال ۹۵;

هزار و ۱۱۱ شرکت در لیست واگذاری خصوصی‌سازی است

عصر بازار- مشاور سازمان خصوصی‌سازی گفت: از مجموع هزار و ۱۱۱ شرکت برای واگذاری در سازمان خصوصی سازی ۵۴۵ شرکت تاکنون به فروش رفته است

هزار و ۱۱۱ شرکت در لیست واگذاری خصوصی‌سازی است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، جعفر سبحانی مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی اظهار داشت: از زمان آغاز بکار سازمان خصوصی سازی ( 15 سال گذشته تاکنون) حدود 1 هزار و 111 شرکت در لیست واگذاری‌های این سازمان قرار گرفته است .

    وی افزود: طی سالهای08 تا 95 مجموعا 900 شرکت به عناوین گوناگون وضعیت قیمتشان روشن شده و بخش زیادی از آنها واگذار شده و به فروش رفته است.

    545 شرکت به فروش رفت/ 117 شرکت منحل و ورشکسته شد

    سبحانی تصریح کرد: در مجموع از 1 هزار و 111 شرکت تاکنون 545 شرکت به فروش رفته، 117 شرکت منحل و یا ورشکسته شده و 126 شرکت نیز از گروه 1 و 2 به گروه 3 منتقل شده یا به خارج از واگذاری‌ها منتقل شده‌اند و800 شرکت دیگر نیز به شکل‌های مختلف واگذار شدند.

    وی ادامه داد: تعدادی از بنگاههای واگذار شده نیز اضافه بر این 800 شرکت پیشنهاد خروج از لیست 1 و 2 را دارند و چون پیشنهاد آنها اعلام شده فعلا در موردشان کاری صورت نگرفته است.

    201 شرکت در سال 95 واگذار می‌شوند

    مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی تصریح کرد: برای سال 95 نیز 201 شرکت در مجموع واگذاری‌ها قرار دارند که تعدادی از این مجموعه کار کارشناسی‌شان صورت گرفته و قیمت گذاری شده‌اند و تلاش داریم تا برای واگذاری آنها تا پایان سال اقدام کنیم .

    بسیاری از واگذاری‌ها در شش ماهه دوم سال صورت می‌گیرد

    وی خاطر نشان کرد: حجم بسیاری از واگذاری ها در شش ماهه دوم سال خواهد بود و فرایند قیمت‌گذاری شرکتها در حال طی شدن است.

    وی در پاسخ به این پرسش که آیا همه این 201 شرکت تا پایان سال به فروش خواهند رفت یا خیر؟ گفت: پاسخ این پرسش مشخص نیست و در صورتی که خریدار داشته باشند به فروش می‌رسند.

    10 گروه صنعتی در لیست واگذاری‌ها قرار دارند

    سبحانی ادامه داد: این 201 شرکت از همه گروهها از جمله صنایع ساختمانی تا حمل‌ونقل و ریلی و منسوجات ، پتروشیمی و نفت و گاز و ماشین سازی و فلزات و کشاورزی حضور دارند و در کل از 10 گروه کالایی در این لیست موجود است.

    وی با بیان اینکه قانون شرایط عرضه‌ها را مشخص می‌کند، گفت: میزان فروش شرکتها در اختیار ما نیست به عنوان مثال در سال 93 از40  هزار میلیارد تومان سهمی که واگذار شد تنها10 درصد به فروش رفت و در سال 94 نیز از 30 هزار میلیاردتومان سهم تنها 12 درصد به فروش رسیده است.

    وی با بیان اینکه فرایند نرخ گذاری و کار کارشناسی این201شرکت در حال طی شدن است، افزود: از تعداد 1 هزار و 111 شرکت، شرکت‌های خوب به فروش رفته‌اند و بر اساس پیش بینی‌ها قرار بود در سال 89 شرکتهای گروه 1 به فروش برسند و گروه 2 در سال 93 به فروش برسند.

    بخش زیادی از شرکت‌ها زیان‌ده هستند

    سبحانی ادامه داد: شرکتهایی که در مراحل پایانی واگذاری هستند شرکتهای سودده و پرمتقاضی نیستند و بخش زیادی از این شرکتها ضررده هستند و متقاضی ندارند.

    وی با بیان اینکه شرایط خاصی برای عرضه نداریم و مصوبه هیات واگذاری بر اساس ارزش بازدهی و خالص روز قیمت گذاری می‌شود، گفت: زمانی که مزایده برگزار شود شرایط ویژه و اهلیتی خواهیم گذاشت که بخش خصوصی بتواند وارد شود.

    مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی افزود: در این واگذاری اخیر (جایگاههای سوخت) که به لحاظ حجم بزرگترین واگذاری سال 95 بودند در برخی موارد نیز تا 5 برابر قیمت جایگاه پاکت رسید و تعداد متقاضیان نیز برای برخی از جایگاهها نظیر جایگاه سوخت بوشهر و اسفراین بی‌سابقه بود.

    وی افزود: در برخی موارد قیمت‌گذاری جایگاههای سوخت 60 درصد بیش از قیمت پایه بود و بزرگترین واگذاری سال 95 محسوب می‌شود.

    سبحانی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی واقعی خریدار اصلی جایگاههای سوخت بودند گفت: از سیاست‌های خوب دولت جدید این است تا حضور بخش خصوصی واقعی را در مجموعه واگذاری‌ها پررنگتر کند.

    18 درصد از واگذاری‌ها مربوط به بخش خصوصی واقعی است

    او تصریح کرد: از ابتدای تاسیس سازمان خصوصی‌سازی تاکنون 18 درصد از واگذاری‌ها مربوط به بخش خصوصی واقعی بوده و 38 درصد واگذاری‌ها از ابتدای دولت یازدهم تاکنون صورت گرفته است.

    وی در خاتمه گفت: بخش خصوصی واقعی رشد داشته و میزان غیردولتی‌ها و غیر خصوصی‌ها کاسته شده است و سیاست‌ها به سمتی است که بخش خصوصی واقعی رشد کند.

    برچسب ها