عصر خودرو

یک هفته با بورس کالا؛

دوران طلایی گندمکاران و جوکاران در تالار نقره ای

عصر بازار- تالار نقره ای طی هفته گذشته تحت شعاع دو رویداد مهم از جنس کشاورزی بود، نخست تامین مالی ۲۶۵۰میلیارد تومان با انتشار اوراق سلف برای پرداخت مطالبات گندمکاران و دوم، خبر پرداخت وجه معاملات جو ٤٥هزار کشاورز به حساب هایشان از سوی بورس کالا بود.

دوران طلایی گندمکاران و جوکاران در تالار نقره ای
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، بزرگترین تامین مالی بخش کشاورزی ایران در بازار سرمایه از طریق بورس کالای ایران، ظرف دو روز (٢٤ و ٢٧ شهریور ماه) با موفقیت کامل انجام شد تا شرکت بازرگانی دولتی بتواند به میزان 2650میلیارد تومانی برای گندمکاران تامین مالی کند.

    مدیرعامل بورس کالای ایران در این رابطه گفت: انتشار اوراق سلف موازی استاندارد گندم در بورس کالای ایران که به منظور تامین مالی 2650میلیارد تومانی شرکت بازرگانی دولتی برای پرداخت بخشی از مطالبات گندمکاران آغاز شد، شنبه گذشته به طور کامل به فروش رفت تا بزرگترین تامین مالی بخش کشاورزی ایران در بازار سرمایه از طریق بورس کالای ایران و ظرف دو روز با موفقیت کامل انجام شود.

    حامد سلطانی نژاد افزود: روز شنبه و در دومین روز انتشار اوراق سلف موازی گندم در بورس کالا یک میلیون و 761هزار تن گندم در قالب اوراق سلف به ارزش بیش از یک هزار و 457 میلیارد تومان به فروش رسید تا کل تامین مالی پیش بینی شده به مبلغ 2هزارو  650میلیارد تومان محقق شود.

    مدیرعامل بورس کالای ایران اظهار داشت: با این تامین مالی صورت گرفته شرکت بازرگانی دولتی در اسرع وقت بخش ویژه ای از طلب گندمکاران را پرداخت خواهد کرد تا مشکلات به وجود آمده برای گندمکاران در این زمینه به زودی مرتفع شود.

    توجه ویژه وزیر کشاورزی به بورس کالا

    در همین حال وزیر جهاد کشاورزی طی هفته گذشته اعلام کرد: با احتساب تامین مالی گندمکاران از طریق بورس کالا، مجموع پرداختی ها برای خرید گندم کشاورزان به حدود10 هزار و 500 میلیارد تومان رسید.

    محمود حجتی با اشاره به پیگیری ها و هماهنگی های به عمل آمده برای تسریع در پرداخت باقی مطالبات گندمکاران، اظهار داشت: 2650میلیارد تومان از طلب گندمکاران از طریق فروش اوراق سلف موازی در بورس کالا تامین و به حساب کشاورزان واریز می شود.

    حجتی با اشاره به این که پیگیری های ویژه و گسترده توسط سازمان برنامه بودجه، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی و دیگر نهادهای ذی ربط اقتصادی دولت برای پرداخت باقیمانده مطالبات گندمکاران همچنان ادامه دارد، خاطرنشان کرد: حدود چهار هزار میلیارد تومان از باقیمانده مطالبات گندمکاران بزودی تامین و به حساب آنان واریز می شود.

    عرضه کالاهای اساسی در بورس و توسعه اقتصادی

    عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز در هفته اخیر در رابطه با عرضه کالاهای اساسی در بورس کالای  ایران گفت: هیچ بازار استانداری مانند بورس کالا برای معاملات کالاهای اساسی و مهم در کشور وجود ندارد.

    علی گل مرادی افزود: محصولات پتروشیمی در بورس کالا براساس رقابت خریداران و فروشندگان و در فضایی شفاف معامله شده و شرایط معقول و مناسبی برای معامله محصولات پتروشیمی در بورس وجود دارد.

    وی اظهار داشت: در راستای اقتصاد مقاومتی و تاکید بر افزایش تولیدات داخلی و جلوگیری از خام فروشی نیز معاملات کالاهای اساسی باید در فضایی شفاف با آمارهایی به روز انجام شود البته شاید بهتر باشد تا دولت برای تولید کنندگانی که در راستای اقتصادی مقاومتی محصولاتشان را در بورس عرضه می کنند، تمهیداتی در نظر گیرد تا شاهد رونق و توسعه بورس و اقتصاد کشور باشیم.

    عیدی بورس کالا به گندمکاران

    عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نیز در رابطه با عرضه گندم در بورس معتقد است، در شرایطی که دولت برای تامین مطالبات گندمکاران با مشکل مواجه شده است، ابزارهای بازار سرمایه به کمک دولت آمده به طوریکه انتشار اوراق سلف موازی گندم در بورس کالای ایران توانست 2650میلیارد تومان برای گندمکاران تامین مالی کند.

    شمس الله شریعت نژاد گفت: انتشار این اوراق طبق مصوبه اخیر مجلس صورت گرفته است که بر اساس آن به دولت مجوز داده شد تا با انتشار اوراق نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام کند زیرا دولت درخواست داشت تا با انتشار اوراق بتواند بخشی از بدهی خود به پیمانکاران و گندم کاران را پرداخت کند.

    وی افزود: به این ترتیب دولت با انتشار موفق اوراق سلف موازی گندم در بورس، توانست بخش قابل توجهی از بدهی خودبه گندمکاران را پرداخت کند.

    مرجعیت قیمت و تامین مالی از اهداف بورس کالا

    مدیرعامل بورس کالای ایران هفته گذشته همچنین  در نشست کارشناسی مبنی بر «نقش بورس کالا بر عرضه و تقاضای محصولات صنعتی» که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت: درصددیم بتوانیم در افق چشم انداز 1404 به مرجع قیمت گذاری کالاهای اساسی برای فعالان بازار تبدیل شویم و یکی از گزینه های اولویت دار تولید کنندگان برای تامین مالی و پوشش ریسک تجاری باشیم.

    سلطانی‌نژاد افزود: با بروز سیستم مبتنی بر عرضه و تقاضا براساس ساختاری که در بورس کالای ایران تعریف شد، کالاها در بستری عادلانه قیمت گذاری شدند و مجالی برای شرکتها فراهم شد که به سمت خصوصی شدن حرکت کنند.

    سلطانی نژاد بیان اینکه یکی از ظرفیت های بورس کالا مرجعیت کشف قیمت است که در بازار مالی محقق می شود، به تبدیل اقتصاد کنترل محور به اقتصاد نظارت محور اشاره کرد و گفت: بورس کالا می تواند سازوکار مناسبی برای نظارت بر بازار فراهم کند زیرا بورس مانند بازاری است که تمام فعالیت های مربوط به کشف قیمت، شفافیت، نظارت پذیری و توسعه ابزارهای مالی می تواند در آن اتفاق بیفتد.

    خبر خوش برای 45هزار جوکار

    از اردیبهشت ماه امسال معاملات جو دامی محصولات استان های کشور در قالب اجرای ماده 33 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی در بورس کالا آغاز شد که از عرضه محصول 65هزار نفر از کشاورزان در بورس کالا، جوی 45هزار نفر مورد معامله قرار گرفته و وجه معاملات این تعداد از سوی بورس کالا به حساب‌های‌شان واریز شده است.

    سلطانی‌نژاد با اعلام این خبر گفت: در راستای اجرای قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و اجرای سیاست قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی محصولات کشاورزی در بورس کالا، یک‌میلیون و 150هزار تن جو از سوی 65 هزار کشاورز در استان‌های مختلف در تالار عرضه شد که تاکنون 850 هزار تن از این محصول توسط 45هزار کشاورز مورد معامله قرار گرفته  و وجه معاملات آن به حساب کشاورزان واریز شده است. همچنین ٤٥هزار جوکاری که از بورس کالا وجه معاملات را دریافت کرده اند، باید در انتظار پرداخت مابه التفاوت قیمت بورس و قیمت تضمینی از سوی دولت باشند.

    قیمت عمده‌فروشی شکر باید 2600 تومان باشد

    معاون شرکت بازرگانی دولتی طی هفته گذشته از عرضه 304 هزار تن شکر در بورس کالای ایران  خبر داد که 125 هزار تن آن فروش رفت و 100هزار تن نیز خارج از بورس به کارخانه‌ها عرضه شده است.

    حسن عباسی معروفان در مورد آخرین وضعیت بازار شکر و قیمت این محصول که وزارت جهاد کشاورزی قول داده بود با افزایش عرضه به زیر 3 هزار تومان کاهش یابد، اظهار داشت: در 3 ماه گذشته و از خرداد ماه ماه‌های پرمصرف شکر در کشور را پشت‌سر گذاشتیم، تا حدی که از محل موجودی انبارها و نیز از محل واردات 243 هزار تن شکر وارد بازار شده و به فروش رسیده است.

    اتفاقی مثبت در بازار سرمایه

    عضو شورای عالی بورس و دبیر کمیته فقهی سازمان بورس  نیز انتشار اوراق سلف گندم و پرداخت مطالبات گندمکاران از طریق بورس کالا را اتفاقی مثبت در بازار سرمایه خواند و گفت: علاوه بر انتشار اوراق سلف گندم و تامین مالی صورت گرفته، تولیدکنندگان سایر محصولات و همچنین دولت نیز می تواند در آیندهاز طریق این ابزار مالی قابل اعتماد و در ساختاری شفاف همچون بورس کالا به تامین مالی بپردازند.

    سیدعباس موسویان با بیان اینکه قرارداد اوراق سلف موازی به همراه سایر ابزارهای مالی می تواند موجب رونق بنگاه های اقتصادی شود اظهار داشت: استفاده از اوراق سلف استاندارد موجب کاهش ریسک معامله گران شده و در مدت زمان کوتاهی می تواند سرمایه در گردش بنگاه ها را فراهم کند.

    برچسب ها