عصر خودرو

۵ عامل تقویت‌کننده قیمت نفت;

عواملی که می‌توانند نفت‌ را باارزش‌تر کنند

عصر بازار- یک کارشناس ارشد پژوهشی موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی با تحلیل تحولات بازار نفت در هفته منتهی به ۱۶ سپتامبر سال ۲۰۱۶ ، پنج عامل تقویت‌کننده قیمت نفت را تشریح کرد.

عواملی که می‌توانند نفت‌ را باارزش‌تر کنند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، مهدی یوسفی در این تحلیل خود پنج عامل تقویت‌کننده قیمت نفت را چنین برشمرد:

    1.کاهش سطح ذخیره‌سازی‌های نفت خام آمریکا برای دومین هفته متوالی، در هفته منتهی به دوم سپتامبر سطح ذخیره‌سازی‌های نفت خام آمریکا با 14.5 میلیون بشکه کاهش به 511.4 میلیون بشکه رسید که از سال 1982 تاکنون این کاهش هفتگی بی‌سابقه بوده است. البته چون این کاهش بیشتر به‌دلیل پیش‌بینی احتمال وقوع طوفان هرمین در خلیج مکزیک و تاخیر در برنامه‌های بارگیری نفتکش‌ها و زمان‌بندی برای ورود به خلیج مکزیک بود، تاثیر خیلی زیادی در تقویت قیمت نداشت و در هفته منتهی به نهم سپتامبر نیز ذخیره‌سازی‌های نفت خام به مقدار 600 هزار بشکه کاهش یافت و به سطح 510.8 میلیون بشکه رسید.

    2.آسیب دیدن خط لوله کلونیال(40 درصد بنزین مصرفی در شرق آمریکا از طریق این خط لوله تامین می‌شود) و اعلام تعطیلی یک هفته‌ای آن موجب افزایش قیمت بنزین و به طبع آن افزایش قیمت نفت خام شد، اما بعد از‌ آنکه پیش‌بینی شد این مساله باعث خواهد شد در هفته آتی ذخیره‌سازی‌های نفت خام و فراورده‌ در منطقه خلیج مکزیک افزایش یابد، اثر تقویتی آن خنثی شد.

    3.افزایش خالص وضعیت خرید بورس بازان در بازار نایمکس،‌در هفت روز منتهی به 13 سپتامبر در بازار نایمکس خالص وضعیت خرید بورسبازان در بخش آتی‌های نفت خام به مقدار 22 هزار و 43 قرارداد افزایش یافت و خالص وضعیت خرید آنها به 170 هزار و 395 قرارداد رسید.

    4.اتحادیه کارگران نفتی در برزیل پیشنهاد پتروباراس را در مورد حقوق و دستمزد رد کرد، از این رو احتمال شکل‌گیری اعتصاب در صنعت نفت برزیل شدت گرفت.

    5.رشد سریع مصرف بنزین در هند، متوسط مصرف بنزین در ماه‌های ژوئن تا آگوست سال 2016 به مقدار 550 هزار بشکه در روز بود که حدود 15 درصد بالاتر از مصرف سال گذشته است.

    برچسب ها