عصر خودرو

جزئیات سرمایه‌گذاری در صنایع نوین ایدرو

عصر بازار- مدیر توسعه صنایع نوین ایدرو به بهره‌برداری از ۳۰ پروژه صنایع نوین در این سازمان تاکنون اشاره کرد و برخی از پروژه‌های در دست مطالعه و سرمایه‌گذاری این بخش تشریح کرد.

جزئیات سرمایه‌گذاری در صنایع نوین ایدرو
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، محمدرضا فیروزمنش با بیان اینکه رویکرد اصلی کشورهای توسعه یافته بر اقتصاد صنعتی دانش بنیان و ایجاد ارزش افزوده از مسیر توسعه صنایع نوین بوده است، اظهارکرد: سهم بالایی از درآمد ملی این کشورها از محل صنایع نوین تامین می‌شود که منظور از صنایع نوین صنایعی هستند که از فناوری برتر و بالایی برخوردار بوده و دانش فنی، نوآوری و خلاقیت در آن‌ها سهم قابل توجهی دارد.

    وی با اشاره به مشخصه‌های صنایع نوین با توجه به اصل 44 قانون اساسی، ادامه داد: ایجاد ارزش افزوده بالا، بهره‌گیری از روش‌های تولید خودکار، داشتن سطح بالای فناوری در یکی از سه عامل فرآیند، ماشین آلات و تجهیزات، داشتن جلوه‌هایی از نوآوری، مبتنی بودن بر دانش و آگاهی، عامل افزایش بهره‌وری سایر بخش‌ها و اتکا به نیروی انسانی متخصص از جمله مشخصه‌های این صنایع است.

    مدیر توسعه صنایع نوین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با بیان اینکه بر اساس سند چشم‌انداز 1404 سهم صنایع مبتنی بر فناوری‌های بالا باید به حدود 20 درصد برسد، گفت: این در حالی است که بر همین اساس، ماده 151 قانون برنامه پنجم توسعه، به منظور حمایت از سرمایه‌گذاری خطرپذیر در صنایع نوین به دولت اجازه داده شده که بخشی از سرجمع تسهیلات اعطائی سالانه، به بخش‌های خصوصی و تعاونی که در قالب وجوه اداره‌ شده برای صنایع نوین در بودجه‌های سالانه منظور می‌شود، اختصاص یابد.

    فیروزمنش با بیان اینکه ایدرو می‌تواند در این حوزه تا سقف 49 درصد اقدام به سرمایه‌گذاری با بخش غیردولتی کند، اظهارکرد: در صورت سرمایه‌گذاری ایدرو موظف است، ظرف مدت سه سال پس از بهره‌برداری از پروژه، سهام یا قدرالسهم خود را مطابق مقررات قانون به بخش خصوصی واگذار کند.

    به گفته وی، در سند راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت، صنایع نوین جزء رشته صنعتی‌های اصلی، منتخب و دارای اولویت درنظر گرفته شده است.

    مدیر توسعه صنایع نوین ایدرو با اشاره به ماموریت‌های جدید ایدرو در حوزه صنایع پیشرفته ادامه داد: توسعه صنعت کشور با ایجاد صنایع مبتنی بر فناوری‌های نوین، توجه به صنایع خطرپذیر، تسعه تحقیقات کاربردی و دانش فنی با رویکرد تقویت توسعه طراحی و مهندسی ساخت داخلی و سرمایه‌گذاری در صنایع پیشرفته خارج از کشور در جهت ارتقاء مدیریت و نوآوری و کسب درآمد ارزی از جمله مهم‌ترین ماموریت‌های ایدرو در این حوزه است.

    فیروزمنش تمرکز این بخش از سازمان را بر صنایع الکترونیک و میکروالکترونیک، تجهیزات پزشکی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، انرژی‌های نو و تجدیدپذیر، علوم زیستی و زیست فناوری، مواد نو، تبدیل انرژی و اتوماسیون صنعتی عنوان کرد.

    وی با تاکید بر استفاده حداکثری از منابع فاینانس و تسهیلات بلندمدت مانند صندوق توسعه ملی برای تامین منابع طرح‌های سرمایه‌گذاری، تصریح کرد: تلاش ما تعریف موضوعات توجیه پذیر دارای اولویت اجرا، مزیت‌های نسبی و پروژه هایی است که بخش خصوصی تمایلی به حضور در آن‌ها ندارد.

    مدیر توسعه صنایع نوین ایدرو طرح‌های بزرگ و ملی در ابعاد متناسب را یکی دیگر از رویکردهای مدیریت توسعه صنایع نوین ایدرو دانست و گفت: در حال حاضر در حوزه‌های مختلف صنایع نوین، پروژه‌های متعددی در فاز سرمایه‌گذاری مانند طرح ایجاد شبکه ارتباطات ثابت، ایجاد مجتمع GTO Plus، تولید ECU، تولید اکریلونیتریل، ایجاد آزمایشگاه مرجع ضدانفجار، طرح ارتباطات هوشمند خودرویی و ... در دست مطالعه و سرمایه‌گذاری است.

    به گفته فیروزمنش، تاکنون در حوزه صنایع نوین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، 30 پروژه به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

    برچسب ها