عصر خودرو

مدیر سابق امور اوپک وزارت نفت:

اولویت برای ایران، باز پس گیری جایگاه پیش از تحریم‌هاست

عصر بازار- مدیر اسبق امور اوپک وزارت نفت با اشاره به نشست غیر رسمی اعضای اوپک گفت:در این نشست فارغ از اینکه چه تصمیمی گرفته شود، آنچه برای ایران مهم است نه تنها باز پس گیری جایگاه قبلی ایران در پیش از تحریم‌هاست بلکه حرکت به سمت موقعیتی است که با ذخایر و پتانسیل ما متناسب باشد.

اولویت برای ایران، باز پس گیری جایگاه پیش از تحریم‌هاست
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، جواد یارجانی با تاکید بر اینکه حضور ایران در نشست روزهای 26 تا 28 سپتامبر(5 تا 7 مهر ماه) که در حاشیه  نشست مجمع بین المللی انرژی در الجزایر برگزار خواهد شد به ضررش نخواهد بود گفت: این مهم است که ایران در این نشست شرکت کند و توضیحاتی را ارایه دهد تا برخی ها از شرایط موجود سو استفاده نکنند.

    وی همچنین افزود :همراهی ایران موجب می شود عدم توافق احتمالی را به ایران نسبت ندهند؛ زیرا شرکت نکردن ایران در این نشست ممکن است تبعاتی را با خود به همراه داشته باشد که حضور ایران می‌تواند مانع آن‌ها شود.

    یارجانی همچنین با اشاره به شکست دور قبلی مذاکرات اعضای اوپک که در دوحه پایتخت قطر برگزار شد، گفت: خیلی‌ها می‌دانند که علت آن شکست، کشور دیگری بود که در آخرین لحظات تصمیماتشان را منوط به حضور ایران کردند که خب طبیعی بود که ایران نمی‌توانست در آن طرح اعلام حضور کند.

    وی افزود: الان هم خیلی از کشور ها به طور خصوصی و عمومی در سطح جهانی از موضع ایران حمایت می‌کنند و اظهار می‌کنند که باید نسبت به ایران انعطاف به خرج داد زیرا به هر حال نمی‌توان از ایران انتظار داشت که تولید نفتش را در سطحی غیر از حداکثر توان تولیدی‌اش نگه دارد.

    این کارشناس ارشد امور اوپک همچنین تصریح کرد: الان تمامی کشورها چه اوپک و چه غیر اوپک مطابق با تمام ظرفیت خود مشغول به تولید هستند و اینکه برخی می‌گویند که دارای ظرفیت مازاد هستند صحیح نیست.

    یارجانی با بیان اینکه نفت یک ثروت زیرزمینی است که می‌تواند به ثروت روی زمین تبدیل شود، افزود: مطمئنا این روند مخالفانی در درون و بیرون از اوپک و نیز چه در خصوص نفت و چه در خصوص گاز دارد و این طبیعی است که رقبای ما از اینکه چنین موقعیتی را به دست آوریم خرسند نخواهند شد.

    او همچنین ادامه داد: تلاش ما باید در همین راستا باشد که در طولانی مدت به این سمت حرکت کنیم؛ چرا که کشور ما از چنین پتانسیلی برخوردار است و ما با همین عامل انرژی که دنیا به آن نیاز دارد، می توانیم ثروت درون زمین را به ثروت روی زمین تبدیل کنیم و به کمک آن، اقتصادی درون زا را که مد نظر کشور است و از اهمیت خاصی برخوردار است داشته باشیم.

    وی با تاکید بر اینکه ایران بازیگر مهمی در بازار انرژی است افزود: در جریان تحریم ها تلاش بر این شد که نقش ایران را کمرنگ کنند که خوشبختانه پس از برداشته شدن تحریم ها، ایران توانست به سرعت تقریبا به جایگاه قبلی خود برسد که البته این جایگاه با پتانسیل های ایران فاصله بسیار دارد چرا که بنا به گفته برخی، ما چهارمین ذخایر نفت دنیا را در اختیار داریم.

    برچسب ها