عصر خودرو

پالایش نفت اقلیم کردستان در ایران;

مذاکره با اتریش برای ساخت پالایشگاه ادامه دارد

عصر بازار- رییس هیات مدیره پالایشگاه رهام گفت: بر اساس برنامه ریزی ها پالایشگاه تبریز روزانه ۱۰۰ هزاربشکه نفت خام از اقلیم کردستان عراق را تحویل می گیرد که از این طریق، نفت خام مورد نیاز پالایشگاه رهام نیز تامین می شود.

مذاکره با اتریش برای ساخت پالایشگاه ادامه دارد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا،  عبدالرسول میرزایی  امروز درباره مشارکت خارجی در ساخت پالایشگاه افزود: قرار است برای ساخت مرحله دوم پالایشگاه رهام به ظرفیت 50 هزار بشکه در روز از همکاری یک شرکتی اتریشی استفاده شود.

    بتازگی مرحله نخست پالایشگاه رهام برای تولید سالیانه 300 هزار تن قیر بدون کمک خارجی در منطقه جلفا (آذربایجان شرقی) راه اندازی شده است.
    این مسئول صنعت نفت افزود: مذکره با شرکت اتریشی برای استفاده از لایسنس (دانش فنی) و سرمایه گذاری در مرحله دوم انجام شده است که همچنان ادامه دارد.
    وی تاکید کرد استفاده از فناوری اروپایی در ساخت پالایشگاه، به تولید فرآورده های با کیفیت بالاتر منجر می شود و اضافه کرد: «ضریب نلسون» واحدهای آسیایی و شرق آسیا بالای 16 درصد است اما ما به دنبال ضریب نلسون 11 تا 12 درصد هستیم و بر این اساس با شرکت اتریشی در حال مذاکره ایم.
    ضریب نلسون، میزان تولید محصولات با کیفیت و با ارزش در پالایشگاه ها را تعیین می کند.
    میرزایی ادامه داد: هر چه ضریب نلسون کمتر باشد، میزان تولید فراورده های کم ارزش تر مانند نفت کوره و وکیوم باتوم پایین تر آمده و ظرفیت تولید محصولات ارزشمندتر افزایش می یابد.

    ** مقدمات انتشار اوراق سلف پالایشگاه رهام در بازار سرمایه تا 6 ماه آینده
    این مسئول صنعت نفت گفت: 450میلیون دلار سرمایه گذاری در مرحله دوم پالایشگاه رهام پیش بینی شده است که بخشی از آن توسط شریک خارجی تامین می شود.
    وی افزود: البته بخشی از سرمایه گذاری از طریق انتشار اوراق سلف در بازار سرمایه ایران تامین می شود که در حال اخذ مجوزهای لازم هستیم.
    میرزایی یادآوری کرد: مجازیم تا 30 درصد مبلغ سرمایه گذاری در این پروژه را از طریق انتشار اوراق سرمایه در بورس، تامین مالی کنیم و امیدواریم تا 6 ماه آینده مقدمات انتشار اوراق در بازار سرمایه آماده شود.
    رییس هیات مدیره پالایشگاه رهام درباره تامین نفت خام مورد نیاز این پالایشگاه گفت: خوراک ما باید مشابه خوراک مورد نیاز پالایشگاه تبریز باشد و بر این اساس، قصد داریم از نفت خامی که قرار است از اقلیم کردستان عراق به ایران منتقل شود، استفاده کنیم.
    اقلیم کردستان عراق به دلیل پایین بودن ظرفیت های پالایشی، بخش زیادی از نفت خام تولید شده خود را به بازارهای مصرف صادر می کند و بتازگی پیشنهادهایی را برای انتقال نفت از مسیر ایران مطرح کرده است.
    بر اساس یکی از گزینه ها پیشنهاد شده است که نفت خام صادراتی اقلیم کردستان از طریق ایران سواپ (معاوضه) شود.
    بدین ترتیب قرار است نفت اقلیم کردستان در پالایشگاه های غرب و شمال غرب کشور استفاده و به ازای آن از طریق پایانه های صادراتی در بندرهای جنوبی کشور، به بازارهای مصرف منتقل شود.
    چندی پیش مدیرعامل شرکت ملی نفت درباره صادرات نفت عراق و اقلیم کردستان عراق از مسیر ایران به خبرنگار ایرنا گفت: مذاکراتی برای صادرات نفت خام این کشور انجام شده است و آنها علاقه خود را نشان داده اند.
    «علی کاردر» اعلام کرد هنوز وارد جزییات مذاکرات نشده ایم و افزود: باید ارزیابی کنیم اجرای این طرح برای کشور چه سودی دارد.
    به گفته وی، با توجه به اینکه بیشتر بازار صادراتی نفت عراق به شرق آسیاست و ایران نیز به آنجا صادرات دارد، باید بررسی شود اجرای این طرح، بازار صادراتی ما را تحت تاثیر قرار ندهد.
    معاون وزیر نفت ادامه داد: هنوز مشخص نشده است انتقال نفت عراق و اقلیم کردستان عراق به صورت سواپ یا ترانزیت باشد.
    ایران افزون بر برنامه ریزی برای سواپ و انتقال نفت عراق و اقلیم کردستان این کشور، مذاکراتی را نیز با کشورهای نفتخیز حاشیه دریای خزر برای ازسرگیری سواپ انجام داده است که در صورت تحقق، ظرفیت سواپ روزانه 500 هزار نفت خام وجود دارد.

    برچسب ها