عصر خودرو

با آغاز اجرای طرح کارت‌های اعتباری؛

ابلاغ دستورالعمل حسابداری کارت‌های "کام"

عصر بازار- همزمان با آغاز اجرای طرح کارت‌های اعتباری مرابحه"کام" از امروز در شبکه بانکی، بانک مرکزی در دستورالعمل حسابداری، اعلام کرد: نقد شدن مبلغ اعتبار کارت‌های اعتباری نزد پذیرنده‌ها ممنوع است.

ابلاغ دستورالعمل حسابداری کارت‌های "کام"
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، دستورالعمل حسابداری کارت اعتباری مرابحه(کام)، به منظور تبیین بهتر و اجرای صحیح و مطلوب‌تر اجرای این طرح، شامل عملیات حسابداری و نحوه ثبت و ضبط رویدادهای مالی به شبکه بانکی ابلاغ شد. در دستورالعمل بانک مرکزی آمده است:

    یکی از حلقه‌های متصل به دستورالعمل اجرایی کارت اعتباری مرابحه (کام) که طی بخشنامه شماره 194227‏‏‏‏/95 مورخ 18‏‏‏‏/6‏‏‏‏/1395 به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد، عملیات حسابداری مربوط به نحوه ثبت و ضبط رویدادهای مالی مرتبط با کارت اعتباری مرابحه(کام) است. بدیهی است این مهم می‌تواند موجب ایجاد وحدت رویه، شناسایی و ثبت دقیق رویدادهای مالی مربوط و ارتقای شفافیت صورت‌های مالی مؤسسات اعتباری شود.

    دستورالعمل حسابداری کارت اعتباری مرابحه (کام) که در پانزدهمین جلسه مورخ 28‏‏‏‏/6‏‏‏‏/1395 کمیسیون مقررات و نظارت مؤسسات اعتباری به تصویب رسید، صرفاً در خصوص کارت‌های اعتباری مرابحه موضوع بخشنامه شماره 194227‏‏‏‏/95 صادر شده و لازم‌الاجرا است؛ لذا بانک‏‏‏‏‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی موظفند عملیات حسابداری را وفق مفاد دستورالعمل، در دفاتر خود اعمال کند.

    در دستورالعمل حسابداری کارت اعتباری مرابحه، اهم رویدادهای مالی مرتبط با کارت اعتباری و تغییرات اعمال شده در دستورالعمل اجرایی به شرح زیر تبیین می‌شود:

    -1رویدادهای مالی مرتبط با امکان بازپرداخت تسهیلات دریافتی مرابحه با استفاده از کارت اعتباری به صورت نسیه اقساطی.

    -2رویدادهای مالی در ارتباط با تخفیف حداقل 90 درصد سود مستتر در قسط‏‏‏‏/اقساط زودپرداخت (متناسب با مدت باقی‌مانده تا سررسید قسط‏‏‏‏/اقساط پرداخت‌شده)، در صورت بازپرداخت تمام یا بخشی از تسهیلات دریافتی مرابحه با استفاده از کارت اعتباری توسط مشتری پیش از سررسید.

    3- رویدادهای مالی مرتبط با عدم دریافت سود از مشتری در صورت توافق مؤسسه اعتباری و پذیرنده کارت اعتباری، مبنی بر پرداخت مطالبات پذیرنده (ناشی از استفاده مشتری از کارت اعتباری) از سوی مؤسسه اعتباری در پایان دوره تنفس، مشروط به این‌که مشتری بدهی خود را تا پایان دوره تنفس پرداخت کند.

    -4رویدادهای مالی در ارتباط با واریز وجه به کارت اعتباری از سوی مشتری، به منظور افزایش مبلغ قابل پرداخت در خریدهای با مبالغ بیش از سقف‌های تعیین‌شده با استفاده از کارت اعتباری علاوه بر این، در جلسه کمیسیون مقررات و نظارت مؤسسات اعتباری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، "کارمزد صدور و اعتبارسنجی مشتری" یک‌صد هزار ریال و "آبونمان سالانه کارت اعتباری" موضوع ماده 33 دستورالعمل اجرایی کارت اعتباری مرابحه (کام)، یک درصد اعتبار تخصیص یافته به دارنده کارت تعیین شد.

    در خاتمه ضمن اعلام این که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای فراگیر شدن کارت‌ اعتباری مرابحه (کام) عزم و اهتمام جدی دارد، بر ضرورت تمهید تمامی مقدمات لازم از سوی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری برای صدور و گسترش آن در نظام بانکی کشور تأکید و خاطرنشان می‌سازد که عملکرد بانک‌ها در این رابطه به دقت تحت رصد بانک مرکزی خواهد بود.

    همچنین متذکر می‌شود نقد شدن مبلغ اعتبار کارت‌های اعتباری نزد پذیرنده‌ها به دلیل اینکه موجب انحراف موضوع از کارکرد اصلی و اهداف متصور بر آن می‌شود، مطلقاً ممنوع است.

    برچسب ها