عصر خودرو

در واکنش به صدور مجوز اوفک ؛

بازار رایزنی ایرلاین‌ها با بوئینگ و ایرباس داغ شد

عصر بازار- دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با اشاره به صدور مجوز اوفک برای فروش هواپیما به ایران گفت:غیر از«هما» که برای خرید هواپیما قرارداد بسته،سایر ایرلاین ها هم درحال مذاکره برای خرید هواپیما هستند.

بازار رایزنی ایرلاین‌ها با بوئینگ و ایرباس داغ شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، مقصود اسعدی سامانی در خصوص مجوز اوفک برای ورود هواپیماهای جدید به کشور گفت: از آنجا که سرانجام اوفک مجوز ورود هواپیماهای ایرباس و بوئینگ را به کشور ما صادر کرد، امیدواریم به تدریج شاهد ورود هواپیماهای جدید به آسمان کشور باشیم.

    خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه به نقل از شرکتهای هواپیماسازی بوئینگ و ایرباس خبر داد که وزارت خزانه داری آمریکا با فروش هواپیما توسط این دو شرکت به ایران موافقت کرده است. 

    در همین ارتباط، مقصود اسعدی سامانی با اشاره به اینکه در چند روز آینده جزئیات بیشتری از ورود هواپیماهای جدید ایرباس و بوئینگ اعلام خواهد شد، افزود: تامین منابع مالی این هواپیماها از طریق فاینانس‌های بین المللی انجام می شود که در این خصوص هم توافقاتی انجام شده و بین ایران‌ایر(هما) و شرکت های خارجی قرارداد تامین مالی بسته شده است.

    دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در خصوص خرید هواپیما توسط سایر ایرلاین‌ها گفت: در حال حاضر مذاکره با ایران ایر  انجام شده است و سایر شرکت ها هم در حال مذاکره برای خرید هواپیما هستند.

    وی با اعلام اینکه هنوز قراردادی میان سایر شرکت ها با بوئینگ و ایرباس به امضا نرسیده است، اظهار داشت: اما مذاکرات از ابتدا بین همه شرکت ها و سازندگان هواپیما وجود داشت و همه منتظر صدور مجوز اوفک بودند.

    مسوولان ایرباس هفته آینده به تهران می‌آیند

    در همین ارتباط همچنین اصغر فخریه کاشان، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین المللبه پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: خرید 111 فروند هواپیمای ایرباس به ارزش کمتر از10 میلیارد دلار و امضای قرارداد با بوئینگ در آینده ای نزدیک انجام می شود.

    وی با اشاره به اینکه صدور مجوز خزانه داری آمریکا تا پایان سال 2016چندین هواپیمای نو را وارد ناوگان هواپیمای ایران می کند، افزود: ممکن است مذاکرات با بوئینگ زودتر به نتیجه برسد و هواپیمای ساخت این شرکت زودتر از ایرباس وارد تهران شود.

    قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل با اشاره به اینکه جلسه بعدی مذاکره با نمایندگان ایرباس هفته آینده در تهران برگزار می شود، گفت: در این جلسه نمایندگان دو طرف به موضوعات حقوقی قرارداد خرید 111 فرورند هواپیما رسیدگی می کنند.

    وی گفت: مذاکرات با ایرباس در بخش مالی و فنی به پایان رسیده است و با صدور مجوز خزانه داری آمریکا، تا پایان سال 2016 چندین هوپیمای نو وارد ناوگان هوایی ایران می شود.

    قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل با اشاره به اینکه مذاکرات با ایرباس متوقف نشده است، گفت: در مورد بندهایی از قرارداد با ایرباس هنوز توافق نشده است. این بندها بیشتر مربوط به مواردی است که اگر بار دیگر شرایط به گونه ای باشد که ایرباس نتواند به تعهدات خود عمل کند، مانند برگشت احتمالی تحریم ها، بار حقوقی آن لحاظ شود و به ما جریمه بپردازد.

    فخریه کاشان گفت: در حال حاضر بین آمریکا و اروپا آن اجماع قبلی وجود ندارد، اما برای اینکه خوشبین نباشیم باید قرارداد را به گونه ای ببندیم که انگار شرایط عادی برقرار است؛ یعنی شرایطی که قبلا هم وجود داشته و ما همه خریدها را انجام می دادیم و هیچ ماده و بندی هم نبود که بگوید اگر چنین شد چه کاری باید کرد.

    وی با اشاره به اینکه مسائل بانکی و فایناس به صورت سه جانبه بین ما، شرکت ایرباس و شرکت فاینانسر حل شده است، گفت: حتی ایرباس به سمت ساخت لوگویی که اسم ایران ایر روی هواپیما نصب شود، رفته است.

    فخریه کاشان ادامه داد: ما در فاینانس هواپیما قرار نیست پولی پرداخت کنیم و به همین دلیل مشکلات بانکی هم در آن موضوعیت پیدا نمی کند.

    60 درصد تخفیف گرفته‌ایم

    وی در خصوص مفاد این تفاهم نامه با ایرباس گفت: در این تفاهم نامه به خرید 111 فروند هواپیما از ایرباس رسیده ایم که قیمت هایش متغیر است و کل این خرید به اعتباری کمتر از 10 میلیارد دلار می رسد. البته خرید ایرباس 380 اختیاری است و الزامی برای آن نداریم.

    فخریه کاشان با اشاره به اینکه در جریان مذاکرات توانسته ایم 60 درصد تخفیف بگیریم، گفت: تا پایان سال 2016 چندین هواپیما وارد کشور می شود.

    قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل درباره مذاکره با کمپانی بوئینگ هم گفت: بوئینگ متن قرارداد را فرستاده و هفته آینده مسئولان آن به تهران می آیند. البته تاکنون چهار بار به ایران آمدند و با یکدیگر مذاکره داشته ایم و موافقتنامه عدم افشای اطلاعات را امضا کرده ایم.

    برچسب ها