عصر خودرو

قیمت منطقی برای نفت چقدر است؟

عصر بازار- اواسط مهرماه جلسه اعضای اوپک و غیراوپک بر سر مسئله فریز نفتی و حفظ میزان تولید و صادرات نفت خام برگزار می‌شود که حال جای سوال دارد این اتفاق رخ خواهد داد یا خیر و از سوی دیگر چه قیمتی برای نفت در شرایط فعلی منطقی است.

قیمت منطقی برای نفت چقدر است؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادآنلاین، اواسط مهرماه سال جاری دومین نشست اعضای اوپک و غیراوپک در رابطه با فیریز نفتی و تعادل بخشی به بازار نفت در سالجاری برگزار می‌شود، این نشست برخلاف نشست قبلی در کشور الجزایر برگزار خواهد شد و احتمال بسیار قوی ایران در این نشست شرکت خواهد کرد.

    ایران در نشست گذشته به واسطه نرسیدن به میزان قابل قبول تولید، برداشت و صادرات نفت، شرکت نکرد و همچون زمان فعلی بر تعادل بخشی بر بازار نفت تاکید داشت.
    در چند وقت اخیر صحبت‌های بسیاری در رابطه با نشست پیش‌روی نفتی‌ها مطرح شده که اینبار نیز عربستان دستیابی به فریز نفتی را به مشارکت ایران گره زده است که البته ایران در جلسات خود که رسانه‌ای شده به تعادل بخشی بازار تاکید داشته و از سوی دیگر توانسته حمایت برخی کشورها را برای حضور نیافتن در فریز نفتی به دست بیاورد، البته نباید فراموش کرد که ایران در چند وقت اخیر به صورت قطعی و شفاف به مشارکت در فریز نفتی اشاره‌ای نداشته است.
    در رابطه با قیمت و فریز نفتی بیژن نامدار زنگنه با تاکید بر اینکه ایران فداکاری‌های خود را برای بازار نفت انجام داده است و دیگر زمان فداکاری دیگر کشورها است، قیمت منطقی برای نفت در شرایط فعلی را 55 دلار اعلام کرده است، قیمتی که در سوی دیگر بازار وزیر انرژی روسیه بر این باور است که اگر قیمت نفت به 50 دلار معامله شود، احتیاجی به فریز نفتی نیست.
    حال با این تفاسیر جای سوال است، چه قیمتی در بازار نفت، فریز نفتی را کنار خواهد زد و برای بار دیگر بازار می‌تواند با تکیه بر تعادل عرضه و تقاضا شرایط قابل قبول را تجربه کند.
    البته نباید از صحبت‌های اخیر مسئولان لیبی در رابطه با فریز نفتی به راحتی گذر کرد، زیرا مسئولان نفتی این کشور اعلام کرده‌اند در فریز نفتی شرکت نخواهد کرد.
    در این رابطه مهران امیر‌معینی، کارشناس حوزه انرژی، در گفت‌وگو با میزان، اظهار کرد: بازار نفت به دنبال قیمت منطقی است و این قیمت وابستگی شدیدی به سیاست‌های کشورهای تولیدکننده نفت دارد.
    وی افزود: اگر کشورها به دنبال سهم بیشتری در بازار هستند باید قیمت را در سطح پایین حفظ کنند که البته پایین‌ترین سطح قابل قبول قیمت در جایی است که جایگزین‌ها به بازار وارد نشوند، این سطح از قیمت با توجه به هزینه تولید جایگزین‌ها همچون شیل اویل تعیین می‌شود.
    امیرمعینی، با تاکید بر اینکه متوسط هزینه تولید بنابر شرایط و زمان، قیمت منطقی نفت را تعیین می‌کند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر محدوده هزینه تمام شده تولید جایگزین‌ها 40 تا 60 دلار است که قیمت 55 دلاری زنگنه به عنوان وزیر نفت ایران برای هر بشکه نفت اهداف ایران را تامین می‌کند، که البته اگر هزینه تولید جایگزین‌ها به کمتر از این سطح کاهش یابد دیگر قیمت 55 دلاری نفت در بازار اوپک منطقی نیست.
    وی با بیان اینکه قیمت‌ها تماما از دل بازار و با توجه به میزان عرضه و تقاضا به دست می‌آید، گفت: نباید فراموش کرد که در یک قیمت خاص میزان جذب سرمایه گذاری و ورود جایگزین‌ها در بازار نفت بسیار مهم است.
    این کارشناس حوزه انرژی، یادآور شد: قیمت‌های اعلامی از سوی برخی وزرای انرژی کشورهای تولید کننده، با توجه به مسائل مرتبط با بودجه و اقتصاد آن کشور بوده و به طور مثال نفت 50 دلاری برای روسیه و نفت 55 دلاری برای ایران اهداف دو کشور را محقق می‌کند.
    امیرمعینی تاکید کرد: در دو سال اخیر عربستان برای عقب نشینی نکردن در بازار نفت و پافشاری بر برخی مسائل سیاسی حاضر به آن بوده تا از درآمدهای سابق خود هزینه کند که تصمیمات و نظرات این کشور بر بازار تاثیر خواهد داشت و نباید بازار نفت را تنها از دید اقتصادی تحلیل کرد.
    وی در رابطه با فریز نفتی یادآور شد: فریز نفتی آنچنان شدنی نیست زیرا در حال حاضر مسائل و فاکتورهای تاثیرگذار بر این موضوع شفاف نیست و پیش بینی می‌شود با شفاف نبودن این مسائل نشست آینده الجزایر به فریز نفتی ختم نشود.
    این کارشاس حوزه انرژی خاطرنشان کرد: تمام کشورها در نشست آینده تاثیرگذار هستند زیرا اگر کشوری در فریز نفتی شرکت نکند، عملا نشست فریز نفتی با شکست مواجه خواهد بود.

    برچسب ها