عصر خودرو

فرابورس برنده رقابت نابرابر با بورس

عصر بازار- وضعیت رکودی بورس تهران چنان عمق یافته که روز گذشته ارزش معاملات بورس تهران ۲۰‌درصد کمتر از ارزش معاملات فرابورس رقم خورد.

فرابورس برنده رقابت نابرابر با بورس
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تعادل، ارزش معاملات بورس تهران روز گذشته به ارزش 158‌میلیارد تومان رسید که ناشی از دست به دست شدن 628‌میلیون و 645‌هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی بیش از 51‌هزار نوبت داد و ستد بود و ارزش معاملات فرابورس به رقم 198‌میلیارد تومان رسید که ناشی از دست به دست شدن 864‌میلیون سهم بوده است. این در حالی است که این رقم محاسبه شده قبل از عرضه اولیه بوده و اگر رقم 50‌میلیارد تومانی را به این ارزش اضافه کنیم، فاصله ارزش معاملات فرابورس از بورس تهران بیشتر خواهد شد. همچنین دیروز، تعداد معاملات فرابورس نیز به رقم 46هزار و 178دفعه رسید که نسبت به تعداد معاملات بورس تهران حدود 5هزار دفعه معامله عقب مانده است.
    حجم و تعداد شرکت‌های حاضر در فرابورس نسبت به بورس تهران بسیار پایین‌تر بوده و به دلیل وجود شرکت‌های کوچک، ارزش بازار آن به سختی به 53‌هزار‌میلیارد تومان می‌رسد اما شرکت بورس تهران با داشتن شرکت‌های معظم صنعتی و بورسی دارای ارزش بازار 316هزار‌میلیارد تومانی بوده و به لحاظ تعداد شرکتی نیز گسترده‌تر از فرابورس است. درواقع از تعداد 562شرکت فعال در بازار سرمایه ایران، 316شرکت متعلق به بورس تهران و 246شرکت متعلق به فرابورس است.
    دادوستد در تالار شیشه‌ای
    شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار پس از 178‌واحد رشد دوباره در نیمه کانال 76‌هزار‌ واحدی قرار گرفت. همچنین آیفکس توانست با 5واحد رشد در تراز 816‌واحدی بایستد.
    دیروز چهارشنبه دماسنج بازار سرمایه ایران 178‌واحد رشد کرد و به رقم 76‌هزار و 451‌واحد رسید. همچنین شاخص کل هم‌وزن توانست با 62.6‌واحد رشد، رقم 14‌هزار و 625‌واحدی را تجربه کند. شاخص آزاد شناور نیز پس از 187‌واحد صعود به رقم 84‌هزار و 904واحدی رسید و در عین حال شاخص بازار اول با 45‌واحد رشد، عدد 53‌هزار و 395‌واحدی را تجربه کرد و شاخص بازار دوم نسبت به روز گذشته 854‌واحد بالا رفت و درنهایت در تراز 167‌هزار 794‌واحدی ایستاد.
    در معاملات دیروز، نماد معاملاتی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 42‌واحد تاثیر مثبت در دماسنج بازار سرمایه، بیشترین نقش را در روند صعودی شاخص ایفا کرد. پس از این نماد، پتروشیمی جم، توسعه معادن و فلزات و صنایع شیمیایی ایران بیشترین تاثیر مثبت را در نوسان‌های شاخص کل داشتند. علاوه‌ بر این، نماد معاملاتی شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان با بیش از 18‌واحد تاثیر منفی در نماگر بازار، بیشترین نقش منفی را در تغییرات شاخص کل برجای گذاشت. پس از آن، ماشین‌سازی اراک، بانک پاسارگاد و سرمایه‌گذاری سایپا بیشترین تاثیر منفی را در نوسانات بازار سرمایه برجای گذاشتند. دیروز در معاملات گروه خودرویی‌ها 155‌میلیون و 491‌هزار سهم به ارزش 22‌میلیارد و 293‌میلیون و 200هزار تومان داد وستد شد. همچنین در گروه محصولات فلزی 23‌میلیون و 4‌هزار سهم به ارزش 9‌میلیارد و 189‌میلیون و 600هزار تومان مورد معامله قرار گرفت و در گروه قند و شکر 23‌میلیون و 646‌هزار سهم به ارزش بیش از 8‌میلیارد تومان داد و ستد شد.
    دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های محورسازان ایران خودرو پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بدون تقسیم سود نقدی، سرمایه‌گذاری توکا فولاد پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی و لیزینگ رایان سایپا پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده مبنی بر تصویب افزایش سرمایه بدون محدودیت نوسان قیمت و با استفاده از حراج تک‌قیمتی بازگشایی شدند. همچنین نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیسم حراج تک‌قیمتی آماده انجام معامله بود. نماد معاملاتی شرکت فولاد امیرکبیر کاشان نیز پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده مبنی بر انتخاب اعضای هیات‌مدیره با محدودیت نوسان قیمت بازگشایی شد. در پایان معاملات دیروز، نماد معاملاتی شرکت کمباین‌سازی ایران بابت برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده برای انتخاب اعضای هیات‌مدیره متوقف شد.
    وضعیت فرابورس
    در معاملات دیروز و در جریان هشتمین عرضه اولیه فرابورس ایران در سال1395 هر سهم «زگلدشت» 2500ریال کشف قیمت شد. این نماد بانکی در وضعیت مجاز بود در این عرضه اولیه که تعداد 10‌میلیون سهام شرکت کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان برای هر یک از معامله‌گران برخط سهمیه حداکثر 400سهمی در نظر گرفته شد. علاوه بر این دیروز نماد معاملاتی اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن شهریورماه 1395 در بازار عادی با محدوده دامنه نوسان 5درصدی قیمت گشایش یافت. لازم به ذکر است محدودیت حجمی هر سفارش خرید بابت نماد معاملاتی اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن شهریورماه 1395 تعداد 140ورقه تعیین شد. آیفکس دیروز 5.1‌واحد رشد کرد و به رقم 816‌واحد رسید. ارزش معاملات فرابورس ایران به عدد 197‌میلیارد و 871‌میلیون و 600هزار تومان بالغ شد که این مبلغ ناشی از دست به دست شدن 862‌میلیون و 281‌هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی بیش از 46‌هزار نوبت داد و ستد بود.
    عرضه‌های بورس کالا
    تالار محصولات کشاورزی روز چهارشنبه، 31شهریورماه شاهد عرضه 129‌هزار و 946تن جودامی استان‌های اردبیل، مرکزی، اصفهان، ایلام، آذربایجان شرقی، خراسان شمالی، سمنان، فارس، کرمانشاه، گلستان، لرستان و همدان بود.
    در این روز 5‌هزار و 800تن شکر سفید، یک‌هزار و 500تن گندم دوروم و 700تن مرغ منجمد رنج 2 در تالار محصولات کشاورزی عرضه شد. براساس این گزارش 57‌هزار و 692تن قیر، عایق رطوبتی و لوب کات در تالار صادراتی بورس کالای ایران عرضه شد. تالار محصولات صنعتی و معدنی نیز در این روز عرضه 110تن سبد میلگرد و 16کیلوگرم شمش طلا را تجربه کرد. تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی نیز در این روز میزبان عرضه 18‌هزار و 816تن مواد شیمیایی، 6‌هزار تن گوگرد و 11‌هزار تن قیر بود.
    رشد حجم معاملات گواهی سپرده سکه
    طی معاملات دیروز گواهی سپرده سکه طلا 50 قطعه سکه بهار آزادی به ارزش 511میلیون ریال در قالب گواهی سپرده در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت که نسبت به دوشنبه گذشته رشد 19درصدی را تجربه کرد. معاملات گواهی سپرده سکه طلا که از اسفند سال گذشته در بورس کالای ایران راه‌اندازی شد و از تیرماه امسال نیز امکان معاملات آنلاین آن در سامانه برخط سهام فراهم شد، در مسیر رشد قرار گرفته است. به گفته کارشناسان، با توجه به ارائه مجوز سازمان بورس به صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای ورود به معاملات گواهی سپرده کالایی، به زودی شاهد رشد قابل توجه این بازار خواهیم بود. در همین راستا به‌تازگی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه آرمان شهر به عنوان نخستین صندوق در این زمینه از سازمان بورس مجوز گرفته تا طلا در پرتفوی این صندوق قرار گیرد. براساس این گزارش، دیروز 50سکه مورد معامله قرار گرفت که بررسی معاملات بیانگر آن است که طی این روز قیمت‌ها صعودی بوده است.
    عرضه‌های بورس انرژی
    درمجموع ارزش کل معاملات روز گذشته بورس انرژی ایران قریب به 100میلیارد و 580‌میلیون ریال بالغ شد. در جلسه معاملاتی دیروز علاوه بر معاملات مستمر در بازار قراردادهای سلف موازی استاندارد برق و قراردادهای با سررسید یک‌سال و بیشتر در بازار مشتقه، کالاهای پنتان پلاس پتروشیمی پارس و میعانات گازی پالایش گاز ایلام در رینگ داخلی و نفتای سنگین پالایش نفت لاوان در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران عرضه خواهد شد.
    از سوی دیگر طی جلسه معاملاتی روز دوشنبه، در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران نیز کالاهای متانول پتروشیمی شیراز، متانول پتروشیمی فن‌آوران، برش سنگین و سوخت کوره سبک پتروشیمی تبریز و حلال 410 پالایش نفت آبادان در رینگ داخلی و حلال 402 پالایش نفت تبریز و سوخت هوایی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از انبار نفت اراک به مقاصد اراک، ارمنستان و افغانستان در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران مورد عرضه قرار گرفتند که کل معاملات صورت گرفته در این عرضه‌ها و عرضه‌های مازاد معادل 3‌هزار و 312تن به ارزشی بیش از 25‌میلیارد و 727‌میلیون ریال بود. از نکات حائز اهمیت روز یاد شده، می‌توان به استقبال خریداران از عرضه متانول پتروشیمی شیراز و فن‌آوران و سوخت کوره سبک پتروشیمی تبریز در رینگ داخلی و معامله کامل این کالاها اشاره کرد.

    برچسب ها