عصر خودرو

پنج ماموریت برای رییس جدید

عصر بازار- ۲۴ خرداد ماه سال ۱۳۹۴ بود که جلال‌پور برای یک دوره به ریاست اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران رسید، کمتر کسی فکر می‌کرد که این رییس حدود ١٤ ماه در این سمت باقی بماند و سپس با استعفای خود که ابهامات زیادی به همراه داشت، به دوره ریاست خویش پایان دهد.

پنج ماموریت برای رییس جدید
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تعادل، اما سرانجام در نهم مرداد ماه سال جاری این اتفاق افتاد تا فعالان بخش خصوصی یه بار دیگر، برای انتخاب گزینه رییس جدید پارلمان بخش خصوصی به تکاپو بیافتند و مجبور به اتخاذ تصمیمات جدیدی شوند.
    در این میان برخی دلیل استعفای جلال‌پور را به اختلافات او با نزدیکان رییس دولت یازدهم مرتبط دانستند اما برخی دیگر، علت واقعی استعفای جلال‌پور را بیماری او عنوان کردند. در نهایت با اعلام استعفای رییس، گمانه‌زنی‌های غیر‌رسمی در رابطه با جانشینان و گزینه‌های احتمالی داغ شد و از اسامی مختلفی صحبت به میان آمد. اما سرانجام در ٣١ مرداد ماه در نخستین اجلاس هیات نمایندگان اتاق ایران پس از استعفای جلال‌پور، قرار بر این شد که 14 شهریور ماه رییس جدید انتخاب شود. سرانجام در تاریخ ذکر شده انتخابات اتاق ایران برگزار شد که در پایان رای‌گیری، غلامحسین شافعی با 198 رای و اختلاف 4 رای با مسعود خوانساری توانست بر صندلی ریاست پارلمان بخش خصوصی تکیه بزند و به گمانه زنی‌ها خاتمه دهد.
    حال در این بازه زمانی ما شاهد سکوت کاری غلامحسن شافعی رییس جدید اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران هستیم. از سوی دیگر نیز فعالان بخش خصوصی از انتظاراتشان نسبت به عملکرد غلامحسین شافعی می‌گویند و اکنون این نمایندگان از ماموریت‌های تازه رییس جدید سخن به میان می‌آورند.
    در همین راستا؛ این روزنامه ، به سراغ دو نماینده بخش‌خصوصی رفته که آنها نیز درباره اقدام‌های آینده رییس جدید 5 ماموریت را از جمله «فرهنگسازی کار جمعی»، «رفع انحصار طلبی در اتاق»، «توجه و بها دادن به جایگاه بخش تشکل‌ها»، «تعامل با دولت در راستای اجرای اصل 44»، «تعریف جایگاه برای ارتقا فعالیت اتاق» در نظر دارند.
    ضرورت فرهنگ‌سازی اقدام‌های تیمی
    در همین حال؛ عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران درباره عملکرد اتاق بازرگانی ایران گفت: متاسفانه در اتاق بازرگانی ایران هیچ یک از اعضای هیات رییسه آنطور به صورت شاید و باید نتوانستند شعارهای انتخاباتی خود را محقق کنند.
    فاطمه مقیمی با بیان اینکه یکی از شعارهای انتخاباتی ما ارتقا جایگاه بخش تشکل‌گرایی بود؛ اظهار کرد: ما همچنان براین باوریم که اتاق بازرگانی جایگاه تشکل، تشکل‌ها را برعهده دارد، بنابراین ما نیز به عنوان تصمیم‌گیران و نمایندگان اتاق باید درصدد تقویت این جایگاه باشیم و به اتاق نیز به عنوان یک جایگاه مهم اقتصادی بها دهیم. متاسفانه یکی از ایراد‌ها در بخش فعالیت‌های تشکل‌گرایانه این است که ما از کار تیمی و جمعی به دور هستیم. مقیمی با بیان اینکه فعالان بخش‌خصوصی باید درصدد ارتقا فعالیت‌های تشکل‌گرایانه باشند؛ خاطرنشان کرد: ما بایدکار جمعی و تیمی را فرهنگسازی کنیم و به این سمت و سو پیش رویم. نگاه ما در اتاق نیز ارتقا فرهنگ کار تیمی است که امیدواریم بتوانیم اقدام‌های قابل قبولی را برای اقتصاد کشور رقم بزنیم. وی با بیان اینکه حدود 6 ماه است که نخستین تشکل در اتاق تهران شکل گرفته، گفت: چندی پیش نخستین تشکل در اتاق تهران شکل‌گیری و دارای شناسنامه شد؛ بنابراین تمام تلاش ما به عنوان نمایندگان اتاق بازرگانی این است که کار تیمی را ارتقا و رونق بخشیم و بی‌شک کار جمعی نیز رونق یک مجموعه را به دنبال خواهد داشت.
    شافعی انحصار طلب نیست
    از سوی دیگر؛ یک استاد دانشگاه با اشاره به انتظار فعالان بخش‌خصوصی از غلامحسین شافعی رییس جدید اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران گفت: یکی از ویژگی‌های بارز رییس جدید اتاق بازرگانی باتجربه بودن او است. درواقع، شافعی باتوجه به عملکردش میان فعالان بخش‌خصوصی کشور ثابت کرده که فرد انحصارطلبی نیست و بنابراین یکی از ماموریت‌های وی رفع انحصار طلبی در اتاق است. جمشید عدالتیان با اشاره به ماموریت جدید رییس اتاق بازرگانی اظهار کرد: در این بازه زمانی و مثل همیشه انتظارهای فعالان اقتصادی از رییس اتاق برطرف کردن مشکلات درونی و بیرونی است. متاسفانه در این سال‌ها ما شاهد شکل‌گیری برخی انحصارطلبی‌ها در بدنه اتاق هستیم که اگر در این باره و برای مبارزه با آن تصمیم روشنی اتخاذ نشود، بی‌شک این نوع رفتارها برای نظام اقتصادی خطرآفرین خواهد شد.
    در رفتارمان بادولت غفلت نکنیم
    این رییس دانشگاه با بیان اینکه شافعی باید یکی از اولویت‌های مهم کاری خود را به چابکسازی اتاق اختصاص دهد، گفت: با انحصارزدایی و چابکسازی اتاق بخش‌خصوصی واقعی نمایان خواهد شد و اقدام‌های مهم این بخش با سرعت بیشتری پیگیری خواهد شد. عضو سابق هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران بااشاره به جایگاه تشکل‌ها گفت: تشکل‌ها مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی یک کشور به شمار می‌روند؛ این موضوع درحالی است که پیش روی فعالیت این نوع فعالان اقتصادی موانعی وجود دارد که رییس اتاق بازرگانی باید با بررسی مشکلات موجود به سمت رفع این موانع و مشکلات پیش رود. این استاد دانشگاه با اشاره به رابطه دولت و بخش‌خصوصی گفت: در گذشته صحبت‌های بخش‌خصوصی در تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصاد نادیده و در نظر گرفته نمی‌شد و یکی از دلایل آن نیز این بود که نمایندگان بخش‌خصوصی براین باور بودند که باید با دولت تعامل داشت؛ این موضوع درحالی است که این نوع رفتارها به معنای غفلت بود.
    به واقع، در زمان احمدی‌نژاد ما به عنوان نماینده بخش‌خصوصی کشور گله‌هایی را مبنی‌بر چگونگی اتخاذ تصمیم‌های اقتصادی داشتیم اما در این زمینه گوشی برای شنیدن این نوع انتقادها وجود نداشت.
    سکوت اتاق در دوره احمدی‌نژاد هزینه‌بر شد
    عدالتیان در ادامه عنوان کرد: در زمان دولت نهم و دهم نمایندگان بخش خصوصی براین باور بودند که باید با دولت تعامل کرد تا تصمیم‌گیری‌‌ها مورد لجبازی دولتمردان قرار نگیرد. ‌درواقع، این سکوت و تعامل در نهایت هزینه‌هایی را به مردم تحمیل کرد. این نماینده بخش‌خصوصی با بیان اینکه اتاق باید جایگاهی را برای فعالیت خود در بخش‌های کلان اقتصادی تعریف کند، گفت: یکی دیگر از خواسته‌های نمایندگان بخش خصوصی این است که در بخش اقتصاد اتاق منفعلانه عمل نکند و درصدد تعریف جایگاهی باشد.
    این روزها ما شاهد برگزاری شوراهای گفت‌وگو هستیم که این شورا متشکل از صاحب‌نظران بخش‌خصوصی و دولتی است و درحال حاضر نیز ما شاهد حضور فعالانه افراد برای پیگیری امور اقتصادی هستیم که کاهش نرخ سود بانکی از جمله دستاوردهای برگزاری این نوع نشست‌ها و انتقادهای سازنده بخش‌خصوصی نسبت به دولتمردان بوده است. عدالتیان خاطرنشان‌کرد: عملکرد فعالانه اتاق یکی دیگر از انتظارات نمایندگان به شمار می‌رود و امیدواریم با ابتکارعمل‌های تازه این رییس ما شاهد فعالیت بهتر اتاق در ارکان‌های اقتصادی و تصمیم‌گیری کشور باشیم.

    برچسب ها