عصر خودرو

بانک مرکزی آمریکا باز هم نرخ بهره را افزایش نداد

عصر بازار- بانک مرکزی آمریکا بعد از قول‌های مکرر باز هم نرخ بهره را افزایش نداد، رئیس این بانک در واکنش به سخنان ترامپ که گفته بود رئیس بانک مرکزی بابازی نرخ بهره به دنبال منافع سیاسی است، گفت: هیچ قصد سیاسی ندارم.

بانک مرکزی آمریکا باز هم نرخ بهره را افزایش نداد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، بانک مرکزی آمریکا در پایان نشست ماه سپتامبر بیانیه‌ای منتشر کرد که براساس آن نرخ بهره این کشور بدون تغییر باقی ماند و هم‌چنان در محدوده 0.25 تا 0.50 درصد ثابت نگه داشته شد.

    براساس این بیانیه، تصمیم به عدم تغییر سیاست نرخ بهره با 7 رأی موافق و 3 رأی مخالف به تصویب رسیده است.

    گزارش‌ها حاکی از این است که بعد از تثبیت نرخ بهره در این کشور، بازارهای بورس آسیا به شدت رشد داشته است و دلار به کمترین میزان چهار هفته گذشته سقوط کرده است.

    هم‌چنین خانم جانت یلن رئیس فدرال رزرو آمریکا، اتهاماتی مبنی بر اینکه بانک مرکزی این کشور از طریق بازی با نرخ بهره، به دنبال بحث‌های سیاسی است را رد کرد و گفت: ما تنها به دنبال ادامه سیاست‌های اقتصادی هستیم و بحث سیاسی نداریم، پیش از این رونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواه ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرده بود که جانت یلن با بازی نرخ بهره به دنبال بازی‌های سیاسی است.

    جانت یلن طی یک سال گذشته که به ریاست فدرال رزرو آمریکا منصوب شد مدام قول افزایش نرخ بهره را در این کشور را داده اما هر بار زمان را به تعویق انداخته است. یلن با توجیه اینکه وضع اقتصادی آمریکا بهتر شده و شاخص‌های اقتصادی نیز آن را نشان می‌دهد، قول افزایش نرخ بهره را می‌داد.

    طی یک سال گذشته، تنها یک بار نرخ بهره در این کشور به 0.25 تا نیم درصد افزایش یافت. طی 10 سال گذشته نرخ بهره در این کشور در محدوده صفر باقی مانده بود.

    بانک مرکزی آمریکا طی این مدت تصمیم گرفت تا نرخ بهره را در یک سال آینده به 2  درصد افزایش دهد. اما تاکنون این مسئله عملی نشده است، در هر قولی که جانت یلن به افزایش نرخ بهره در این کشور می‌دهد، بازار جهانی به ویژه طلا و بورس به هم می‌ریزد. بسیاری کارشناسان نیز معتقدند رئیس بانک مرکزی آمریکا به دنبال بهره‌برداری از این نوسان بازار است.

    برچسب ها