عصر خودرو

واکنش سیف به درخواست پرویزیان؛

نرخ سود بانکی اکنون منطقی است

عصر بازار- رئیس‌کل بانک مرکزی نرخ سود بانکی را در کشور منطقی ارزیابی کرد و گفت: هم‌اکنون نرخ سود تسهیلات و سپرده‌ها در حد معقول است.

نرخ سود بانکی اکنون منطقی است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بانک مرکزی، ولی‌اله سیف با تاکید بر اینکه عزم شبکه بانکی بر رونق واحدهای تولیدی کوچک و متوسط در کل کشور است، گفت: شبکه بانکی در تلاش است تا پایان سال جاری و با دقت نظر در اعطای تسهیلات، چرخ تولید تمام بنگاههای کوچک و متوسط را که احیای آنها منوط به تخصیص اعتبار و تزریق نقدینگی است با رعایت اصل تخصیص بهینه منابع به واحدهای دارای بازده اقتصادی، به حرکت درآورد.

    رئیس کل بانک مرکزی، نگاه بانک‌ها در اعطای تسهیلات به بنگاههای کوچک و متوسط را غیرگزینشی خواند و افزود: هیچ محدودیتی در تأمین مالی بنگاههای کوچک و متوسط وجود ندارد و بنگاههای متقاضی تسهیلات می‌توانند از طریق ثبت‌نام در سامانه بهین‌یاب و یا به صورت مراجعه مستقیم به بانکها، برای دریافت تسهیلات اقدام کنند.

    وی تصریح کرد: این تسهیلات تمام بخش‌های اقتصادی اعم از صنعت، معدن، تجارت، خدمات و گردشگری را شامل می‌شود و در صورتی که بانک‌ها از منابع کافی استانی برای ارائه تسهیلات بهره‌مند نباشند، می‌توانند کاستی های خود را از مرکز تأمین کنند.

    رئیس شورای پول و اعتبار با اشاره به تلاش شبکه بانکی برای خروج اقتصاد از رکود گفت: نظام بانکی پشت سر ساختار اقتصادی و حامی آن است تا کشور بتواند به سمت هدف رشد و توسعه اقتصادی حرکت کند.

    وی نرخ سود بانکی در کشور را منطقی ارزیابی کرد و افزود: در حال حاضر نرخ سود تسهیلات و سپرده‌ها با توجه به تنگنای مالی نظام بانکی در حد معقول است و در شرایطی که حدود 45 درصد منابع شبکه بانکی قفل شده، نظام بانکی با کاهش نرخ سود بانکی همپای روند کاهشی نرخ تورم، همراهی مناسبی با فضای اقتصادی کشور داشته است.

    در هفته‌ای که گذشت شورای هماهنگی بانک‌های خصوصی از دولت درخواست کرد تا اجازه دهد نرخ سود روند منطقی خود را طی کند. کوروش پرویزیان، رئیس شورای هماهنگی بانک‌های خصوصی اعلام کرد: ما در موضوع نرخ سود منافع مردم و کسب و کارها را در منافع بانکی اولویت می‌دهیم و پیرامون این موضوع رفتار خود را تنظیم می‌کنیم، به همین دلیل خواهش کردیم که در حوزه نرخ سود که یک پارامتر مهم و اثرگذار در حوزه کسب و کار است، فرآیند منطقی پیگیری شود.

    این فعال بانکی تصریح کرد: با کار داوطلبانه‌ای که بانک‌ها در راستای منافع ملی برای کاهش نرخ سود انجام دادند، اکنون انتظار می‌رود بانک مرکزی اجازه تنفسی بین نرخ سود سپرده و تسهیلات بدهد، که به صورت خام و سرانگشتی سپرده‌ای که بانک‌ها تا انتهای تیرماه امسال از مشتریان جذب کرده‌اند را باید با نرخ سود قبلی تا تیرماه سال بعد به لحاظ پرداخت نرخ سود پاسخگو باشند. بنابراین اگر فشار بیشتری به بانک‌ها وارد شود، ممکن است یا بانک‌ها تسهیلات ندهند یا اینکه نرخ‌های خارج از تصمیمات بانک مرکزی را اعمال نمایند.

    پرویزیان خاطرنشان کرد: انتظار این است که میانگین نرخ سود سپرده‌ها در حد منطقی کاهش یافته و به تبع آن نرخ تسهیلات نیز روند منطقی کاهش را سپری کند، این در شرایطی است که از سه سال پیش بازار پول به عنوان یک بازار کوتاه‌مدت مطرح شد و سپرده‌ها حداکثر یک ساله در بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌شوند که تغییرات در این نرخ‌ها، مشتریان و نهادهای مالی را با مشکل مواجه کرده است.

    وی معتقد است اگر نرخ سود از چارچوب عقلایی خارج شود، علاوه بر اینکه مشتری ضرر می‌کند، بانک‌ها نیز متضرر خواهند شد.

    برچسب ها