عصر خودرو

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل :

کم‌شدن ۶ ایرباس فنی‌ است

عصر بازار- خرید هواپیما از شرکت‌های بزرگی مانند ایرباس و بویینگ همچنان خبرساز است و پرحاشیه. هواپیماهایی که هنوز به سمت آسمان ایران پرواز نکرده، گویا به زمین نشسته‌اند.

کم‌شدن ۶ ایرباس فنی‌ است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فرهیختگان، اما انگار حاشیه‌های قرارداد ایران با ایرباس و بویینگ تمامی ندارد. جمعه «رویترز» به نقل از یک مقام ایرانی اعلام کرد: «تهران تعداد هواپیماهایی را که قصد دارد از ایرباس خریداری کند، به 6 فروند کاهش داده و ممکن است یک هواپیما هم از خریدهای خود را از بویینگ نیز کاهش دهد.» آن‌طور که «رویترز» منتشر کرده است؛‌ دلیل این تصمیم ایران، تاخیر در کسب مجوزهای لازم از سوی دولت آمریکاست؛ اما اصغر فخریه‌کاشان، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل  این موضوع را رد کرد.
    بر اساس این گزارش ، آن‌طور که او گفته است «نه تاخیر آمریکا در دریافت مجوزها و نه کارشکنی خاصی، دلیل کاهش تعداد هواپیماها نبوده است بلکه مسائل و مشکلات فنی مطرح است.» دی پارسال بود که همزمان با لغو تحریم‌ها علیه ایران، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری به همراه هیاتی بلندپایه از مسئولان اقتصادی کشور به فرانسه سفر کرد. در جریان این سفر بود که قراردادی به ارزش 27 میلیارد دلار برای خرید 118 فروند هواپیما میان تهران و پاریس امضا شد. اما در شرایطی که قرار بود تعدادی از این هواپیماها تا خرداد امسال به کشور وارد شود؛ هنوز خبری از آنها نیست. یکشنبه عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در اجلاس کاپا اعلام کرد: «تنها مشکل درباره قرارداد با ایرباس، «اوفک» است.» اوفک یکی از زیرمجموعه‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا و مخفف دفتر کنترل دارایی‌های خارجی است.
    کاهش خرید ‌درخواست ایران‌ایر بود
    در شرایطی که «رویترز» از کاهش 6 فروند ایرباس و یک فروند بویینگ از لیست خرید هواپیماهای ایران خبر داده است؛ ‌اما فخریه‌کاشان گفته است: «از تعداد هواپیماهای بویینگ چیزی کم نشده است و فقط هواپیماهای ایرباس را به 112 فروند کاهش دادیم.» آن‌طور که او در تشریح دلایل این تصمیم توضیح داده است «مسائل فنی و بررسی‌های بیشتر در این زمینه، سبب این تصمیم شده است.» فخریه‌کاشان بر این موضوع هم تاکید کرد که این تصمیم ایران‌ایر به‌عنوان خریدار ایرباس‌ها برای کاهش تعداد هواپیما بوده است؛ بنابراین نه مخالفت و نه کارشکنی در این موضوع مطرح است، بلکه فقط به دلایل مسائل فنی است.
    ایران و شرکت بویینگ به توافق‌های اولیه برای خرید هواپیما با یکدیگر دست یافته‌اند. برخی منابع گفته‌اند ارزش این توافق 17 میلیارد دلار برآورد شده است که در صورت نهایی‌شدن، بزرگ‌ترین خرید ایران از آمریکا پس از اجرایی‌شدن برجام خواهد بود. تعداد این هواپیماها 109 فروند است. خرید هواپیما از بویینگ هم کم‌ بی‌حاشیه نبوده است. همزمان با علنی‌شدن خبر توافق ایران و بویینگ، سه نفر از نمایندگان کنگره آمریکا در نامه‌ای به «دنیس مویلنبرگ»، مدیرعامل صنایع هواپیماسازی بویینگ، خواستار جلوگیری از فروش هواپیماهای بویینگ به ایران شدند؛ اما به گفته فخریه‌کاشان، دعواهای سیاسی جایی در تجارت و اقتصاد ندارند و این تصمیم کنگره تاثیری در توافق ایران و بویینگ ندارد. تا جایی که هم‌اکنون نمایندگان شرکت هواپیمایی بویینگ در حال مذاکره با ایرلاین‌های بخش خصوصی در ایران هستند. آخوندی، وزیر راه و شهرسازی هم به تازگی گفته است: «این مذاکرات منحصر به ایران‌ایر نیست و ما از همه پشتیبانی می‌کنیم و بقیه کمپانی‌ها نیز در حال مذاکره با شرکت‌های هوایی ایرانی هستند. درباره تامین مالی اتفاقا ایران‌ایر تنها شرکتی است که به دلیل دولتی‌بودن نمی‌تواند از خدمات صندوق توسعه ملی استفاده کند.»
    مسائل مالی و نقل و انتقال پول هم جزء یکی از مشکلات بر سر راه قرارداد ایران با غول‌های هواپیماسازی است؛ مشکلی که بسیاری از ناظران اقتصادی آن را دلیل اصلی به تاخیر افتادن نهایی‌شدن این قرارداد عنوان می‌کنند. با این حال مسئولان ایرباس پیش‌تر گفته بودند: «بانکدارها خیلی می‌ترسند ولی به هر حال ما باید این کار را به نحوی انجام دهیم.»

    برچسب ها