عصر خودرو

همه آنچه درباره کارت‌های اعتباری ۱۰ تا ۵۰ میلیونی باید بدانیم

عصر بازار- مهمترین ابهامات مردم درباره کارت های اعتباری جدید مربوط به چگونگی دریافت این کارت ها، سود آن، نحوه بازپرداخت مبلغ و نحوه استفاده از کارت های اعتباری است.

همه آنچه درباره کارت‌های اعتباری ۱۰ تا ۵۰ میلیونی باید بدانیم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، همانطور که در خبرهای قبلی هم به آن اشاره شده بناست از فردا با دستور بانک مرکزی کارت های اعتباری با ارقام 10، 30 و 50 میلیون تومان در نظام بانکی توزیع شود.

    اما درحالی توزیع کارت های جدید اعتباری از فردا آغاز خواهد شد که تماس تعدادی از مردم  نشان داد که هنوز درک کلی از کارکرد این کارت ها و چگونگی دریافت آنها بین مردم ایجاد نشده است.

    مهمترین ابهامات مردم درباره کارت های اعتباری جدید مربوط به چگونگی دریافت این کارت ها، سود آن، نحوه بازپرداخت مبلغ و نحوه استفاده از کارت های اعتباری است.

    طبق اعلام بانک مرکزی، قرار است از ابتدای مهر ماه امسال کارت‌های اعتباری همانند سایر کشورها برای تمام ایرانی‌ها صادر شود که سقف اعتبار این نوع کارت‌ها در سه سطح 10، 30 و 50 میلیون تومان خواهد بود.

    نکته اول در کارت های اعتباری دائمی بودن آنهاست چراکه در کارت های جدید با پرداخت بخشی از اقساط بارها قابلیت تأمین اعتبار از سوی بانک صادرکننده وجود دارد. بنابراین این کارت‌ها همانند ویزا کارت و مستر کارت عمل می کنند با این تفاوت که کارتهای اعتباری ایرانی بر اساس بانکداری اسلامی صادر می شود.

    نکته دیگر این است که در طرح جدید بانک مرکزی، مردم با دریافت کارت های اعتباری علاوه بر خرید کالا می توانند از خدمات از جمله خدمات بیمارستانی بهره مند شوند. بنابراین با طراحی کارت‌های اعتباری جدید دامنه پرداخت وام به مردم به تمام کالاها و خدمات گسترش می‌یابد و مردم دیگر دراین بخش مشکلی نخواهند داشت. برای مثال درشرایط فعلی برای شهروندی که قصد عمل جراحی داشته باشد، هیچ نوع وامی تعریف نشده است، اما با کارت‌های اعتباری دارنده کارت هر نوع هزینه‌ای را می‌تواند پرداخت کند و محدودیتی وجود ندارد.

    ابهام بعدی که مردم در کارت اعتباری دارند این است که با این کارت ها چه نوع کالایی می توان خریداری کرد؟! پاسخ این سوال طبق استعلام دریافتی از بانک مرکزی  این است که در این طرح هر نوع کالای تولید داخل و هر کالایی که از مبادی رسمی وارد کشور و گمرکی آن پرداخت شده باشد، می توان خرید.

    بنابراین دارندگان کارت اعتباری تا سقفی که در هر یک از سطوح تعیین شده می‌توانند خرید کنند. به عنوان مثال فردی که کارت 30 میلیون تومانی دریافت کرده است می‌تواند تا همین سقف خرید کند.

    ضمن آنکه باید توجه داشت سقف کارت های اعتباری قابل تمدید است و مشتری می تواند با این سقف بارها برای تأمین نیاز خود در بخش کالا و خدمات استفاده کند. در واقع در سقف اعتبار کارت بارها قابل استفاده است و مشتری پس از پرداخت بخشی از اقساط می‌تواند از کارت شارژ شده استفاده کند. اما درمجموع میزان بدهی نباید از سقف اعتبار کارت بیشتر شود.

    با این روش، در پایان هر ماه بانک میزان خرید مشتری را محاسبه و بر اساس توافق قراردادی منعقد شده قسط بندی می کند. به عنوان مثال دارنده کارت اعتباری 50 میلیون تومانی در همان ماه  اول می تواند کل اعتبار را  خرج کند، سپس با هر قسطی که پرداخت می کند دوباره به اعتبار کارت باز می گردد و شارژ می شود.

    ضمن آنکه در طرح جدید، طوری برنامه‌ریزی شده است که هر فرد تنها با یک بار تشکیل پرونده قابلیت دریافت انواع تسهیلاتی که در دل این کارت‌ها وجود دارد را خواهد داشت و دیگر نیازی به ارائه پیش فاکتور به بانک نیست و بدین ترتیب مشکل فاکتورهای صوری در نظام بانکی نیز از بین خواهد رفت.

    نکته چهارم مربوط به سود کارت های اعتباری جدید است، طبق اعلام بانک مرکزی این کارت‌ها با نرخ سود مبادله‌ای مصوب شورای پول و اعتبار که هم‌اکنون 18 درصد است به متقاضیان اعطا می‌شود. ضمن آنکه دوران بازپرداخت اقساط نیز بین 12 تا 36 ماه تعیین شده که براساس توافق مشتری و بانک مشخص می‌شود.

    گفتنی است در طرح جدید، بانک به مشتری زمان خاصی را اعلام می کند که اگر تا آن زمان مبلغ دریافتی بازپرداخت شود، سودی به پول دریافتی تعلق نمی گیرد.

    همزمان با آغاز توزیع کارت های اعتباری جدید، متقاضیان می توانند به هر بانک دولتی یا خصوصی که نزد آن اعتبار دارند، مراجعه و درخواست خود را ارائه کنند. این کارت‌ها براساس قراردادی که مابین متقاضی و بانک منعقد می‌شود، قابل ارائه است. به این صورت که بانک با اعتبارسنجی مشتری و توان او برای پرداخت اقساط یکی از سه سطح کارت را شامل کارت‌های برنزی(10 میلیون تومان)، کارت نقره ای(30 میلیون تومان) و کارت طلایی(50 میلیون تومان) به وی اعطا می‌کند.

    البته میزان و چگونگی دریافت ضمانت برای ارائه این کارت‌ها به سیاست‌های هر بانک بستگی دارد. برای مثال یک بانک درقبال دریافت 5 ضامن این کارت‌ها را ارائه می‌کند و بانک دیگری تنها با یک ضامن رسمی این کار را انجام می‌دهد.

    برچسب ها