عصر خودرو

یک مقام مسئول:

ایران روزانه ۳۲ میلیون متر مکعب گاز صادر می کند

عصر بازار- مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران گفت: اکنون حدود ۳۲ میلیون متر مکعب در روز صادرات گاز انجام می دهد که در آینده نزدیک به میزان آن افزوده می شود.

ایران روزانه ۳۲ میلیون متر مکعب گاز صادر می کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، بهره برداری کامل از فازهای پارس جنوبی و توسعه میادین گازی مشترک و مستقل، موجب می شود تا ظرفیت تولید گاز تا پایان سال 1396 به بیش از یک میلیارد مترمکعب در روز برسد، بر این اساس، تلاش می شود که بازارهای صادراتی جدیدی برای گاز تولیدی کشورمان تعریف شود.
    اکنون، ترکیه خریدار اصلی گاز ایران به شمار می رود، و بر اساس گزارش ها، این کشور سالیانه حدود 10 میلیارد مترمکعب گاز از کشورمان وارد می کند.
    علاوه بر ترکیه، اکنون گاز ایران با ارمنستان نیز تهاتر می شود به گونه ای که گاز ایران به این کشور تحویل و در مقابل، برق دریافت می شود.
    بخشی از گاز صادراتی ایران نیز در قالب طرح سواپ با آذربایجان با منطقه خودمختار نخجوان، سواپ می شود.
    به گزارش شرکت ملی نفت، علیرضا کاملی مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز گفت: اکنون حدود 32 میلیون متر مکعب در روز صادرات گاز انجام می شود.
    وی افزود: قرار است تولید گاز ظرف سه سال آینده تا بیش از 300 میلیون متر مکعب در روز افزایش پیدا کند، بنابراین متناسب با تولید، حجم صادرات گاز به میزان چشمگیری افزایش خواهد یافت.
    کاملی تلاش برای افزایش سبد قراردادهای صادراتی خاطرنشان ساخت و گفت: مذاکره های مربوط به قراردادهای صادرات گاز در سطح بین الملل، طولانی مدت است و الزاماتی را برای طرفین ایجاد می کند، در این زمینه شرکت صادرات گاز تلاش می کند تا تمام راه های ممکن را بررسی و محلی مناسب برای صادرات گاز انتخاب کند.
    کاملی گفت: اکنون پیشنهاداتی در مورد سوآپ (معاوضه) گاز با برخی کشورها مطرح شده، ازجمله سوآپ گاز ترکمنستان به ترکیه که جمهوری اسلامی سرگرم بررسی آنها است .
    وی اضافه کرد: انتظار می رود که از این گاز بتوان برای انتقال به جنوب کشور استفاده کرد.
    به گفته وی، اکنون ایران گاز تحویلی از جمهوری آذربایجان را از طریق مرز آستارا دریافت و از طریق مرز جلفا به نخجوان سوآپ می کند.
    ایران دو قرارداد صادرات گاز با عراق را به امضا رسانده و خط لوله صادرات گاز به بغداد را نیز احداث کرده، اما به دلیل ناامنی در این کشور، هنوز صادرات گاز به عراق آغاز نشده است.
    قرارداد صادرات گاز به پاکستان نیز با وجود گذشت، چندین سال، هنوز عملیاتی نشده و اسلام آباد به تعهدات خود برای احداث خط لوله واردات گاز از ایران اقدام نکرده است.
    مذاکرات با برخی کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس نیز برای صادرات گاز در حال انجام است.

    برچسب ها