عصر خودرو

زحمتی که تامین سرمایه‌ها برای بورس ایجاد کردند

نقش فراموش شده تامین سرمایه ها در بازار ثانویه

عصر بازار: بورس در روزهایی که بی‌رمق کار می‌کند، با رقابت شرکت های تامین سرمایه برای جذب نقدینگی از طریق فروش انواع اوراق بدهی مواجه شده است.

نقش فراموش شده تامین سرمایه ها در بازار ثانویه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، یک کارشناس بازار سرمایه با تبیین نقش شرکت های تامین سرمایه گفت: در بازار پول همواره نهاد های تجاری و مالی به دنبال مشتری برای اعطای منابع پولی مازاد خود هستند، در مقابل نیز عده ای به دنبال یافتن وام و تسهیلات اعتباری در این بازار هستند.

    وی گفت: در بازار سرمایه برای ارتباط شرکت ها و نهادهای مالی و تجاری با یکدیگر برای عرضه و تقاضای منابع پولی ، نهاد هایی به نام بانک های سرمایه گذاری نقش بازی می کنند. در حال حاضر با تعدیل مفهوم بانک سرمایه گذاری به شرکت های تامین سرمایه مشابه نقش بانک های تجاری نقش تامین سرمایه را با یافتن اشخاص نیازمند به منابع پولی بازی می کنند.

    تیرداد احمدی با بیان اینکه فعالیت شرکت های تامین سرمایه اغلب در بازارهای ثانویه به چشم می آید ، عنوان کرد: برای بررسی نقش شرکت های تامین سرمایه در بازار سرمایه باید پرسید، آیا تامین سرمایه ها در افزایش سرمایه شرکت ها و پذیرش طرح های توجیهی برای افزایش سرمایه ها نقش پررنگی دارند . از سویی دیگر تا چد این شرکت ها با وظیفه اصلی خود می پردازند؟ اینکه چرا شرکت های تامین سرمایه از بازار سهام به سمت بازار پول و بدهی متمایل شده اند به دلیل نا امیدی از فضای کسب و کار و فقدان سود انتظاری در بازار سهام است.

    وی افزود: در شرکت های بزرگ دنیا مالکیت سهام شرکت های بزرگ اغلب تا 5 درصد و به ندرت به بیش از 10 تا 15 درصد می رسد، چرا که اغلب سرمایه گذاران حقوقی ترجیح می دهند با درصد کمتری از سهام در سود مشارکت داشته باشند. اما در ایران واگذاری شرکت ها همواره با شرط مالکیت 51 درصدی سهام دنبال می شود.

    احمدی بر این باور است که در بازار ثانویه میزان نقل و انتقال قدرالسهم یا سهم الشرکه به شدت راکد بوده و تامین سرمایه ها در این بخش حضور کم رنگی دارند. این در حالی است که برای واگذاری سهام یک شرکت خصوصی و یافتن مشتری همواره نگرانی های بسیاری از بابت وجود مشکلات احتمالی وجود دارد، در حالی که هیچ امکانی برای رتبه بندی شرکت ها در زمان نقل و انتقال سهم الشرکه و یا سهام شرکت ها از طریق شرکت های تامین سرمایه وجود ندارد.

    وی ادامه داد: شرکت های تامین سرمایه با قرار گرفتن در میان عرضه و تقاضا این اطمینان را برای معامله ایجاد می کند که در صورت عدم تعهدات، بطور مستقیم وارد معامله شده و برای تعدیل کردن سهم آن را می خرد. شرکت های تامین سرمایه اگر چه کارمزد های بالایی را دریافت می کنند، اما همواره با هدف افزایش نقدشوندگی معاملات در بازار فعالیت می کنند.

    عضو هیات مدیره کارگزاری بانک تجارت از اندازه 3 برابری بازار بدهی امریکا در برابر بازار سرمایه این کشور سخن گفت و افزود: این اندازه به نسبت  بازار سرمایه ایران بسیار اندک و کم عمق بوده و قابل اتکا نیست. از سوی دیگر شرکت های تامین سرمایه به دلیل نبود منفعت در بازر سهام از نقش نهادی خود مبنی بر بازار گردانی و بازار سازی سهام دست کشیده‌اند. شرکت های تامین سرمایه به عنوان بنگاههای اقتصادی همواره به دنبال کسب منفعت بوده و وقتی نتوانند منافع خود را از بازار کسب و کار جذب کنند، مجبور خواهند بود، به دنبال ابزارهای دیگری برای یافتن سود به تکاپو بپردازند. تجلی این فرایند تداوم افت قیمت سهام را در پی خواهد داشت.

    وی براین باور است که وجود بازار بدهی تا حدی بازار سرمایه را نگران کرده و این در حالی است که در قیاس با بازارهای سرمایه دنیا سهم اوراق بدهی به مراتب بیشتر از بازار سهام است.

    احمدی با اعتقاد به اینکه در شرایط رونق بزار سهام امکان عرضه اوراق بدهی پر ریسک همواره با استقبال مواجه می شود عنوان کرد: در شرایط رکودی این نگرانی وجود دارد که سرمایه‌ها از بازار خارج شده و جایگزینی به نام اوراق با درآمد ثابت پیدا کنند. در این شرایط حرکت به سمت اوراق سرمایه ای برای نهاد های مالی از جمله تامین سرمایه ها جذاب نبوده و به ناچار به سمت اوراق بدهی گرایش می یابند.

    وی افزود: اگر چه وجود بازار بدهی در کنار بازار سرمایه ضروری به نظر می‌رسد، اما حجم معاملات اوراق بدهی و ارزش آن در بازار چندان چشم گیر نبوده و نرخ موثر این اوراق در شرایط کنونی  که بازار سهام با رکود مواجه است، قدر مسلم مورد توجه سرمایه گذاران قرار می گیرد. بازار سرمایه هنوز از عمق کافی برخوردار نیست و تنها در شرایط صف محور با حجم مناسب روبرو می شود.

    برچسب ها