عصر خودرو

سیاست های پولی و مالی ناکارآمد مانع رشد بازار سرمایه

عصر بازار- کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند که سیاست های پولی و مالی ناکارآمد دولت فضای ناامنی را برای سرمایه گذاران بازار سهام به وجود آورده است.

سیاست های پولی و مالی ناکارآمد مانع رشد بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، بسیاری از فعالان اقتصادی عقیده دارند که سیاست های انقباضی دولت و تاکید بر کاهش تورم سبب سنگین تر شدن سایه رکود بر اقتصاد و صنایع شده است.

    البته کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند که این  موضوع نمی تواند آثار مثبتی را برای اقتصاد به یادگار بگذارد، یکی از اقداماتی که باید به صورت ریشه ای در کشور صورت گیرد، سوق دادن سرمایه های خرد مردم به سمت بازار سهام است تا بدین ترتیب بنگاهها و صنایع، تامین مالی خود را از طریق بورس انجام دهند و شاهد رونق اقتصاد باشیم.

    در همین ارتباط  امیرعلی قنبری کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: رکود فعلی حاکم بر فضای کشور ناشی از آن است که در دو سال آخر دولت یازدهم سرمایه گذاری خاصی در بحث صنعت انجام نشده در نتیجه رکود اقتصادی شکل گرفته که البته با سیاست های انقباضی دولت این موضوع نمایان تر شده است.

    وی افزود: کارشناسان بازار سرمایه موافق ورود سرمایه های خرد مردم به صورت مستقل در بورس نیستند در هیچ یک از بازارهای بورس موفق دنیا سرمایه های خرد مردم به صورت مستقیم وارد بازار نمی شود. تجربه نشان داده افرادی که به صورت شخصی وارد بازار می شوند معمولا ضرر زیادی می کنند.

    این کارشناس تصریح کرد: باید سازو کار مناسبی برای ورود سرمایه خرد مردم به بازار سرمایه شکل گیرد و از طریق صندوق ها این اتفاق رخ دهد متاسفانه از سال 92 به بعد رشد بازار سرمایه تحت تاثیر هیجانات بیرون از بازار قرار گرفت و عوامل داخلی شرکت ها در این بازار خیلی تاثیرگذار نبود.

    قنبری در ادامه گفت: برای رونق بازار سرمایه باید سازو کار ورود اشخاص حقیقی به بازار سرمایه از طریق صندوق ها بهینه شود متاسفانه نه تبلیغی در این رابطه می شود و نه مردم اطلاعی از این صندوق ها دارند.

    قنبری تصریح کرد: بر اساس آمار حدود 9 میلیون کد معاملاتی در کشور صادر شده است اما از این تعداد شمار اندکی در بورس فعال هستند و اقدام به معامله می کنند در سال 91 حدود 800 هزار کد معاملاتی در بازار سرمایه وجود داشت اما از سال 91 به بعد این رقم به 9 میلیون کد سهام داری تبدیل شد ؛ بخش اعظم این کدها به دلیل سهام عدالتی ها و افرادی بود که وام های بانک مسکن را در بازار سرمایه خریداری کردند در حال حاضر کمتر از یک میلیون کد معاملاتی در بازار فعالیت می کنند.

    **سپرده گذاری در بانک ها هنوز به صرفه تر از تولید است

    در این راستا پیمان حدادی کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: در سه سال گذشته فعالیت دولت یازدهم در راستای جمع کردن نقدینگی, کاهش سود سپرده بانکی و کنترل تورم بود اما سوال این است که با وجود کاهش سود سپرده بانکی چرا تاثیری در بازار سرمایه رخ نداد؟ علت آن است که سودهای بانکی برای افرادی اعمال شد که تازه پول خود را وارد بانک می کنند و افرادی که از قبل سرمایه خود را در بانک گذاشته بودند با همان نرخ های بالا سود سپرده دریافت می کنند به همین دلیل کاهش نرخ سود بانکی تاثیر آنچنانی نداشته است.

    حدادی تصریح کرد: از طرفی سود سپرده 18 درصدی هفت تا هشت درصد از نرخ تورم بالاتر است در نتیجه اگر پول خود را در بانک بگذاریم با همین نرخ سود بانکی که کاهش یافته درآمد بیشتری نسبت به سرمایه گذاری در حوزه تولید کسب می شود در نتیجه کسی راغب به خروج پول خود از بانک ها نیست.

    این کارشناس بازار سرمایه در ادامه یادآور شد: با وجود شرایط بحرانی در فضای کسب و کار و رکود حاکم در کشور و تجمیع پول ها در بانک ها, نا اطمینانی در تصمیم گیری سرمایه گذاران به وجود می آورد.

    وی در پایان گفت: با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جهموری آمریکا و ایران سرمایه گذاران بازار سرمایه بلاتکلیفی در تصمیم گیری های خود دارند و از طرفی سیاست های پولی و مالی دولت فضای نا امن و مبهمی را برای سرمایه گذاران به وجود آورده است.

    برچسب ها