عصر خودرو

قول رئیس جمهور ایران به دبیرکل اوپک؛

احتمال توافق ایران-عربستان بر سر «فریز نفتی» قوت گرفت

عصر بازار- همزمان با اظهارات دبیرکل اوپک مبنی بر اطمینان رئیس جمهور ایران برای همکاری در دستیابی به اجماع نفتی و تثبیت وضعیت بازار نفت، احتمال توافق ایران و عربستان بر سر اجرای فریز نفتی قوت گرفت.

احتمال توافق ایران-عربستان بر سر «فریز نفتی» قوت گرفت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، به فاصله یک هفته تا آغاز نشست غیر رسمی اوپک به میزبانی «الجزیره»، از راهروهای دبیرخانه اوپک در وین اخباری مبنی بر توافق ایران و عربستان سعودی بر سر اجرای فریز نفتی به گوش می رسد.

    بر این اساس، با قطعی شدن حضور وزرای نفت و انرژی ایران و عربستان در نشست نفتی «الجزیره»، دبیرکل اوپک به نقل از وزیر نفت و رئیس جمهوری ایران از آمادگی و اطمینان تهران به منظور تلاش برای دستیابی به اجماع تولیدکنندگان نفت خبر داده است.

    محمد بارکیندو دبیر کل نیجریه‌ای اوپک که دو هفته قبل با سفر به تهران با رئیس جمهور و وزیر نفت ایران بر سر تثبیت قیمت ها و اجرای طرح فریز نفتی دیدار و گفتگو کرده بود، امروز در گفتگو با بلومبرگ با بیان اینکه ایران به همکاری برای کمک به دستیابی به اجماع تولیدکنندگان نفت عضو و غیر عضو اوپک برای تثبیت بازار، پایبند است، گفت: وزیر نفت و رئیس جمهور ایران به من اطمینان دادند ایران برای توافق میان اعضای اوپک و همچنین تولید کنندگان نفت خارج از این سازمان، از هیچ اقدامی دریغ نمی‌کند.

    این مقام ارشد اوپک با اظهار رضایت از همکاری ایران برای همرایی با سایر کشورهای عضو اوپک به منظور تثبیت وضعیت قیمت ها در بازار نفت، اظهار داشت: نشست هفته آینده  الجزیره صرفا جنبه مشورتی دارد و قرار نیست در آنجا تصمیمی گرفته شود.

    با وجود اظهارنظر دبیرکل اوپک در خصوص همراهی ایران و احتمالا عربستان سعودی بر سر اجرای طرح فریز نفتی اما این روزها بیژن زنگنه وزیر نفت در سکوتی خبری هیچ گونه واکنشی به اظهارات مقامات و وزرای نفت و انرژی عضو اوپک نمی‌دهد.

    بیژن زنگنه وزیر نفت دو هفته قبل در حاشیه دیدار با دبیرکل اوپک در جمع خبرنگاران درباره وضعیت اجرای فریز نفتی تنها به این جمله بسنده کرد که ایران از هر تصمیمی که از سوی تولیدکنندگان برای بازگرداندن ثبات به بازار نفت گرفته شود، حمایت می‌کند.

    از سوی دیگر درحالی احتمال پیوستن ایران به طرح فریز نفتی قوت گرفته است که علی کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت در گفتگو با مهر  با بیان اینکه از نظر فنی و عملیاتی محدودیتی برای توقف افزایش تولید نفت در کشور وجود ندارد، تاکید کرده است: وزیر نفت تصمیم نهایی برای پیوستن ایران به طرح «فریز» نفتی را می‌گیرد.

    در همین حال سیدمحسن قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت نیز شرط پیوستن ایران به طرح فریز نفتی را افزایش تولید روزانه نفت ایران به 4 میلیون بشکه در روز اعلام کرده است.

    سیدمحمدعلی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک با بیان اینکه کشورمان هم اکنون نصف دوران تحریم درآمد نفتی دارد، به مهر گفته است: عربستان آماده پذیرش فریز نفتی است.

    برچسب ها