عصر خودرو

حسینی مقدم خبر داد؛

بهبود وضعیت گزارشگری شرکت ها

عصر بازار- معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران، از بهبود وضعیت شفافیت شرکت ها و گزارشگری آنها در سال های اخیر خبر داد و گفت: امروز به طور متوسط نزدیک به ۸۰ درصد گزارشگری شرکت ها وضعیت مطلوبی دارد.

بهبود وضعیت گزارشگری شرکت ها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، روح الله حسینی مقدم گفت: در حدود یک دهه گذشته، تقریبا هر ساله وضعیت شفافیت شرکت ها و گزارشگری آنها بهبود پیدا کرده است و این نشان می دهد شرکت ها در این حوزه همت زیادی داشته اند.

    معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران اظهار داشت: ما در بازار سرمایه از زمانی که شرکت ها را می پذیریم، بر اساس مقررات و رویه های جاری، شرکت ها را موظف می کنیم که شفاف باشند و گزارشگری کاملی نسبت به سهامداران و بازار سرمایه داشته باشند. یعنی اهالی بازار سرمایه به سادگی می توانند همه اطلاعاتی را که در شرکت ها هست، در دسترس داشته باشند.

    وی با بیان اینکه پذیرفتن این شفافیت برای شرکت ها هزینه های زیادی دارد، افزود: بسیاری از شرکت ها با اینکه می دانند رقبای آنها از این اطلاعات استفاده کنند، ولی باز گزارشگری می کنند. چون فرض اول این است که مالکان واقعی شرکت ها که سهامداران و سرمایه گذاران بازار سرمایه هستند، باید از اطلاعات و اتفاقات  شرکت ها باخبر باشند.

    حسینی مقدم با طرح این سوال که ما در قبال این گزارشگری، چه امتیازی برای شرکت ها قائل شده ایم، گفت: در اقتصادی که میل به فاصله گیری از شفافیت دارد، درخواست ما از همه ارگان ها این است که کمک کنند انعطاف داشته باشیم و مقررات زدایی کنیم؛ مخصوصا برای شرکت هایی که در بورس تهران و فرابورس ایران هستند و همواره خود سعی در شفافیت دارند.

    وی با تاکید بر تشویق شرکت هایی که درجه شفافیت خوبی دارند، گفت: یکی از نکاتی که باعث می شود ما بتوانیم شرکت ها را جذب بازار سرمایه کنیم، این است که کاری با  گذشته آنهایی که پیش از این در بورس نبوده اند ولی اکنون با حضور در بازار سرمایه در جهت شفافیت حرکت می کنند، نداشته باشیم.

    معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران ادامه داد: با توجه به اینکه شرکت های بورسی شفافند و مالیات آنها را حسابرس معتمد سازمان بورس تایید کرده، می توان به این شرکت ها  وزن بیشتری داد و در واقع به نوعی جایزه شفافیت برای آنها در نظر گرفت. 

    وی با بیان اینکه خوشبختانه مسوولان سازمان مالیاتی نسبت به بازار سرمایه اشراف کامل دارند، افزود: انتظار ما از ارگان ها و نهادهایی که تصمیم گیر و تصمیم ساز هستند؛ از جمله سازمان امور مالیاتی که می داند شرکت های بورسی از چه درجه شفافیتی برخوردارند، این است که نگاهشان به شرکت هایی که در بورس هستند، متفاوت باشد .

    حسینی مقدم در عین حال خاطرنشان کرد: همه شرکت ها باید مالیات دهند و شرکت هایی هم که در بورس می آیند رقم درآمد آنها کاملا شفاف است و بحث مالیات ستانی خیلی سریع تر و قابل محاسبه تر در اینجا اتفاق می افتد. دلیل ما هم این است که آنها هر روز سعی می کنند شفاف و شفاف تر باشند و خوشبختانه شفافیت آنها از حد معقولی برخوردار است .

    وی گفت: سازمان امور مالیاتی همچنان که رویه همیشگی اش بوده، زمانی که به دفاتر شرکت ها مراجعه می کند، طبیعی است که شرایط گزارش ها را بررسی و در نهایت برای اخذ مالیات اقدام کند، اما  پیشنهاد ما این است که دوستان ما در سازمان امور مالیاتی به کمک شرکت ها بیایند و  مبنا را برای این شرکت ها از زمانی بگیرند که صورت های مالی را در اختیار بورس ها قرار می دهند و بر اساس آن پذیرش می گیرند و وارد بورس می شوند .

    معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران اطمینان داد: اگر این شرایط فراهم شود؛ تعداد بیشتری از شرکت ها به سمت بازار سرمایه بیایند و شفافیت را بپذیرند.

    برچسب ها