عصر خودرو

دستیابی محققان ایرانی به دانش فنی ساخت تجهیزات صنایع فولادسازی

عصر بازار- پژوهشگران کشور به دانش ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت فولادسازی کشور چون گندله سازی، احیای مستقیم آهن و جداسازی گازهای صنعتی دست یافتند.

دستیابی محققان ایرانی به دانش فنی ساخت تجهیزات صنایع فولادسازی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، هومن حقیقی، مجری طرح با اشاره به توانمندی فنی تولید شده در راستای تامین نیازهای صنعت فولاد کشور، گفت: ما با کسب دانش فنی و مهندسی پایه واحدهای احیاب مستقیم، گندله سازی، فولادسازی، نورد و همچنین واحدهای جداسازی اجزای هوا (اکسیژن، نیتروژن و آرگون) و سیستم غبارگیر و تصفیه دود، توانستیم بخشی از نیاز صنعت فولاد کشور را تامین کنیم.

    وی به طراحی و ساخت واحدهای تولید اکسیژن شامل فرایند، تجهیزات و همچنین سیستم‌های غبارگیر و تصفیه دود واحدهای فولادسازی اشاره کرد و افزود: ما در حوزه سیستم بازیاب حرارتی واحدهای احیای مستقیم و نیز طراحی فرایند کوره پخت و نقال‌های واحد گندله‌سازی تحقیقات گسترده‌ای انجام داده‌ایم.

    حقیقی، طراحی سیستم مدیریت اطلاعات تولید واحدهای فولادسازی و سیستم واحدهای احیای مستقیم را از دیگر دستاوردهای تحقیقاتی خود نام برد و یادآور شد: طراحی و ساخت شبیه‌ساز دینامیکی کوره قوس الکتریکی واحدهای فولادسازی از دیگر دستاوردهای ما است که در واحدهای گوناگون فولادسازی کشور استفاده شده و به بهره‌برداری رسیده است.

    مجری طرح به همکاری با واحدهای صنعتی و تامین نیاز واحدهای داخلی اشاره کرد و افزود: با بهره‌مندی از دانش کسب شده موفق به طراحی، مدل سازی سه‌بعدی گندله‌سازی گلگهر سیرجان و همچنین طراحی سیستم لوله کشی و مدل‌سازی سه بعدی کنستانتره آهن خط پنجم چادرملو شدیم.

    به گفته وی، مهندسی پایه، تولید مدارک بالانس انرژی و جرم و طراحی سیستم لوله کشی و طراحی ساپورت صنایع فولاد خوزستان و فولاد هرمزگان از دیگر پروژه‌های این تیم تحقیقاتی است.

    این محقق ارائه راهکارهای به‌سازی و افزایش ظرفیت واحدهای صنعتی فولادی کشور را از دیگر دستاوردهای علمی ذکر کرد و گفت: فعالیتمان را بر استانداردهای بین‌المللی و همکاری با شرکت Badische Stahl  به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های فعال دنیا در این عرصه توسعه دادیم.

    برچسب ها