عصر خودرو

دکل‌های بیکار به صنعت نفت بازگشتند;

احتمال سقوط دوباره قیمت نفت

عصر بازار- قیمت نفت هنوز در سطوح بالاتر از ۵۰ دلار معامله نمی‌شود و خبری هم از افزایش تقاضا نیست که افزایش چراغ خاموش تعداد دکل‌های حفاری، زنگ خطر را برای سقوط دوباره قیمت طلای سیاه به صدا درآورده است.

احتمال سقوط دوباره قیمت نفت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، قیمت نفت کماکان در محدوده بشکه‌ای کمتر از 50 دلار در بازار معمله می‌شود و وضعیت فعلی عرضه و تقاضا نشان می‌دهد که در صورت عدم توافق بین اعضای اوپک و روسیه بر سر اجرای طرح فریز نفتی، قیمت طلای سیاه نه تنها افزایش نمی‌یابد که احتمال سقوط چندین دلاری نفت در بازار نیز وجود دارد؛ احتمالی که هم اکنون قوت گرفته است.

    این روزها نگاه تمامی فعالان بازار نفت به نشست «الجزیره» دوخته شده؛ شهری که قرار است بزرگان نفت اوپک و جهان دور یک میز درباره اجرای طرح محدودیت افزایش تولید نفت، «فریز»، به گفتگو و تبادل نظر بپردازند.

    اما نکته نگران کننده چند هفته گذشته بازار نفت آن است که با وجود آنکه قیمت‌ها هنوز در سطوح پایین‌تر از 50 دلار داد و ستد می‌شود اما تعداد دکل‌های حفاری بیکار در صنایع نفت و گاز جهان روز به روز در حال کمتر شدن است و هر هفته تعدادی دکل بیکار در صنایع نفت و گاز جهان به ویژه آمریکا مشغول به کار می‌شوند.

    مهمترین پیام از سرگیری فعالیت دکل‌های حفاری بیکار در آمریکا و سایر نقاط جهان، تلاش کشورها برای کاهش هزینه‌های تولید نفت و گاز بوده و به عبارت دیگر کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت و گاز، وضعیت اقتصادی تولید خود را با قیمت‌های فعلی در حال تطبیق دادن هستند.

    بر اساس آخرین گزارش مدیریت امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی ایران، در هفته منتهی به دوم سپتامبر تعداد 11 دستگاه دکل حفاری بیکار در صنعت نفت و گاز ایالات متحده آمریکا بار دیگر مشغول فعالیت شده‌اند.

    بر این اساس تعداد دکل‌های فعال حفاری نفت و گاز آمریکا تا دوم سپتامبر با 11 دستگاه افزایش به 508 دستگاه دکل حفاری افزایش یافته اما تعداد دکل‌های فعال حفاری آمریکا کماکان در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود 340 دستگاه کمتر است.

    اما در مقایسه وضعیت دکل‌های حفاری نفت و گاز در جهان نسبت به دو ماه گذشته تعداد دکل های حفاری بیکار نفت و گاز جهان کمتر شده است به‌عبارت دیگر مقایسه وضعیت بازار دکل‌های حفاری نفت و گاز در آمریکا نشان می‌دهد که تعداد فعلی دکل‌های فعال در مقایسه با مرداد ماه (29 ژوئیه 2016) از 436 دستگاه به 508 دستگاه دکل افزایش یافته است.

    از این رو صرفا در طول دو ماه گذشته تاکنون 72 دستگاه دکل جدید حفاری در صنایع نفت و گاز آمریکا مشغول به کار شده و این درحالی است که قیمت فعلی هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال و یا وست تگزاس آمریکا کماکان کمتر از بشکه‌ای 50 دلار معامله می‌شود.

    در کانادا هم تعداد دکل‌های حفاری از 29 ژوئیه تا دوم سپتامبر سال 2016 میلادی از 119 به 134 دستگاه افزایش یافته و در این مدت حدود 15 دستگاه بیکار حفاری در کانادا مشغول به کار شده‌اند.

    در سایر نقاط جهان به استثنای آمریکا و کانادا هم در این مدت تعداد دکل‌های حفاری از 927 دستگاه به یکهزار و 16 دستگاه دکل حفاری افزایش یافته و در مجموع 83 دستکاه دکل حفاری دوباره در صنایع نفت و گاز جهان مشغول به کار شده‌اند.

    در مجموع از مرداد ماه امسال تاکنون 170 دستگاه دکل حفاری بیکار نفت و گاز در جهان فعال شده‌اند و درحالی قیمت‌ها هنوز حتی به سطح بالاتر از بشکه ای 50 دلار نرسیده، بازار با افزایش چراغ خاموش تعداد دکل‌های حفاری مواجه شده است تا از هم اکنون زنگ خطر جدیدی برای بشکه‌های نفت به صدا درآید.

    برچسب ها