عصر خودرو

سکه به میانه کانال رسید

امتناع دلار برابر کاهش قیمت

عصر بازار- روز سه‌شنبه، بازار ایران تعطیل و بسته بود، ولی در معاملات پشت خطی برخلاف تصور اولیه نشانه‌هایی از مقاومت معامله‌گران در برابر کاهش قیمت وجود داشت. روز دوشنبه، شاخص بازار ارز افزایش قیمت را تجربه کرد و با ۶ تومان رشد به قیمت ۳ هزار و ۵۶۴ تومان رسید، با این حال، تصور معامله‌گران این بود که پس از این رشد در روزهای انتهای هفته این ارز در مسیر کاهش قرار بگیرد.

امتناع دلار برابر کاهش قیمت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، با وجود این تصور، روز سه‌شنبه دو نشانه در بازار ارز آشکار شد که نمایانگر امتناع دلار در برابر کاهش قیمت بود. اولین نشانه، افزایش جزئی نرخ حواله درهم و دومین نشانه، بالا ماندن نرخ دلار در معاملات پشت خطی بود. به گفته فعالان، امتناع معامله‌گران در برابر کاهش قیمت در صورتی ماندگار خواهد بود که تقاضای بنیادی به بازار وارد شود. در کنار تقاضای تجاری، تنها تقاضایی که در آینده نزدیک می‌تواند قیمت را تحت تاثیر قرار دهد، تقاضای ارزی در آستانه اربعین خواهد بود.

    روز دوشنبه، همسو با رشد قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز افزایش قیمت را تجربه کرد و با 2 هزار تومان افزایش به بهای یک میلیون و 115 هزار تومان رسید. در کنار رشد دلار، افزایش تقاضا و پایین نیامدن بهای اونس در بازارهای جهانی از عوامل دیگری بودند که قیمت سکه را بالا بردند. تا ساعت 3 بعدازظهر دوشنبه، بهای اونس در بازارهای جهانی افت چندانی نداشت، هر چند که پس از این ساعت کاهش قیمت را تجربه کرد که اثری در قیمت‌های بسته شده بازار نداشت. با این حال، اثر افت بهای اونس، به معاملات غیررسمی روز دوشنبه سرایت کرد که در ساعات انتهایی روز انجام می‌شد.

     

    برگشت به محدوده 3560

    دلار که در دومین روز هفته، از محدوده 3 هزار و 560 تومان پایین رفته بود، روز دوشنبه به این محدوده بازگشت. در سومین روز هفته، شاخص ارزی چنانکه اشاره شد با 6 تومان رشد به قیمت 3 هزار و 564 تومان رسید. به گفته فعالان، افزایش تقاضای مسافرتی و کاهش حجم ارز موجود در بازار دو نیروی زمینه ساز رشد بودند. بسیاری از معامله‌گران تصور می‌کردند که این آخرین رشد دلار در تابستان باشد. آنها، به‌طور سنتی انتظار دارند که در روزهای انتهایی ماه به‌دلیل کاهش نقدینگی بازیگران ارزی، قیمت در مسیر کاهشی قرار بگیرد. با این حال، روز سه‌شنبه در معاملات پشت خطی، دلار نشانه‌ای از کاهش قیمت از خود نشان نداد و در میانه‌های محدوده 3 هزار و 560 تومان معامله شد.

    به گفته فعالان، در چهارمین روز هفته، نرخ حواله درهم در مسیر افزایشی قرار گرفت و تا قیمت 974 تومان بالا رفت. در کنار این، دلار در معاملات پشت خطی نیز نشانه کاهشی از خود بروز نداد. به گفته فعالان، حتی تا ساعت 3 بعدازظهر روز سه‌شنبه، قیمت این ارز بالاتر از نرخ بسته شده روز دوشنبه بود. این شرایط موجب شده بود که انتظارات برخی معامله‌گران ارزی تغییر کند. به گفته فعالان، مقاومت دلار در پیرامون محدوده 3 هزار و 560 تومان و احتمال افزایش تقاضا در ابتدای پاییز از عوامل دیگری هستند که از قیمت دلار در روزهای انتهایی هفته حمایت می‌کنند. به گفته فعالان، برخی معامله‌گران انتظار دارند که از ابتدای مهرماه، تقاضای تجاری بیشتری وارد بازار شود. اکنون باید دید قیمت دلار در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه مطابق انتظار عده‌ای از معامله‌گران به‌دلیل قرار گرفتن در روزهای انتهایی ماه کاهش قیمت را تجربه خواهد کرد یا به‌دلیل نشانه‌هایی که اشاره شد، در برابر کاهش قیمت مقاومت می‌کند.

    برچسب ها