عصر خودرو

مشاور رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی:

اقدامات لازم برای واگذاری ۲۰۰ شرکت دولتی آغاز شد

عصر بازار- مشاور رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی از انجام اقدام‌های لازم برای برگزاری مزایده و واگذاری۲۰۰ شرکت دولتی به بخش خصوصی تا پایان امسال خبر داد.

اقدامات لازم برای واگذاری ۲۰۰ شرکت دولتی آغاز شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار » به نقل از اقتصادنیوز،سیدجعفر سبحانی به برگزاری مزایده یکصد جایگاه سوخت در پانزدهم شهریورماه اشاره کرد که همه آنها در مجموع یک شرکت محسوب می‌شدند.

    مشاور رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی افزود: واگذاری 200 شرکت دیگر در دستور کار است. در واگذاری یکصد جایگاه سوخت که از ساعت 14 پانزدهم شهریورماه در 25 استان کشور آغاز شد و تا ساعت 20 به طول انجامید، بجز برای سه استان آذربایجان غربی، البرز و کهگیلویه و بویراحمد که پاکت پیشنهاد قیمت نرسید، در دیگر استان ها مزایده ها با تقاضای زیاد روبرو شد و در مجموع 70 درصد آنها به فروش رفت.

    سبحانی گفت: این شرکت‌ها در گروه‌های مختلف پتروشیمی، کشاورزی، صنایع فلزات اساسی، صنعت ماشین‌سازی، نفت و گاز، ساختمان، برق و پوشاک دسته بندی شده‌اند.

    مشاور رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد: یک هزار و 111 شرکت از آغاز تشکیل سازمان خصوصی‌سازی تاکنون در قالب اصل 44 قانون اساسی یا خارج از آن در فهرست واگذاری قرار گرفته‌اند.

    وی شمار شرکت‌های باقیمانده برای واگذاری را 201 مورد اعلام کرد و ادامه داد: البته این آمار به معنای واگذاری سایر شرکت ها از این تعداد نیست، بلکه بین آنها تعدادی شرکت ورشکسته، منحل شده و... وجود دارد که ممکن است از گروه های 1 و 2 خارج شده و به گروه سه پیوسته باشند.

    سبحانی توضیح داد: درباره شرکت های گروه 1 باید 100 درصد سهام آنها به بخش خصوصی واگذار شود اما دولت می تواند تا 20 درصد سهام شرکت های گروه 2 را نگه داشته و 80 درصد را به بخش خصوصی واگذار کند.

    وی یادآوری کرد: شرکت‌هایی مانند خبرگزاری صدا و سیما که در گروه 3 قرار می‌گیرند، به هیچ عنوان نباید واگذار شوند.

    مشاور رئیس کل سازمان خصوصی سازی ادامه داد: قرار بود شرکت های قرار گرفته در گروه 1 تا سال 1389 و گروه 2 تا پایان سال 1393 به بخش خصوصی واگذار شوند اما این اهداف به دلایلی به طور کامل محقق نشد.

    وی گفت: مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌هایی، واگذاری این شرکت‌ها را تا پایان سال 1394 و پس از آن سال 1395 تمدید کرد که 201 شرکت تا پایان امسال در فهرست واگذاری‌ها قرار می‌گیرد.

    سبحانی گفت: از آنجا که هنوز مراحل قیمتگذاری برخی شرکت‌ها به پایان نرسیده و در بعضی موارد حتی آغاز نشده است، نمی‌توان ارزش ریالی برای مجموع آنها اعلام کرد.

    مشکل شرکت‌های زیانده
    مشاور رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی گفت: این سازمان در تلاش است با بررسی وضعیت سود و زیان شرکت‌ها، ضرر انباشته آنها و... شرایط واگذاری را تا پایان سال به انجام رسانده و پس از بررسی کارشناسان و قیمتگذاری، به روزنامه آگهی دهد و برای برگزاری مزایده آماده شود.

    سبحانی اضافه کرد: سازمان خصوصی‌سازی تا پایان امسال شرایط مزایده، قیمتگذاری، آگهی مزایده و واگذاری این شرکت‌ها را فراهم می‌کند اما اینکه همه آنها به فروش برسند یا خیر به شرایط بازار سرمایه، تاثیر تحریم ها و وضعیت اقتصادی کشور مربوط می شود.

    وی یادآور شد: برخی شرکت‌های باقیمانده سود ده نیستند و در برخی موارد زیانده‌اند و همین مساله واگذاری و فروش آنها را دشوار می‌کند.

    این مسوول اضافه کرد: این شرکت‌ها اگر با قیمت کارشناسی به مزایده گذاشته شوند، مشتری برایشان وجود نخواهد داشت و اگر با قیمتی پایین‌تر ارایه شوند، محکوم به واگذاری آنها به «ثمن بخس» خواهیم بود و بر این اساس، حساسیت‌های ویژه خود را دارد.

    چندی پیش رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی درباره عملکرد این سازمان در سال 1394 گفت: پارسال 84 شرکت دولتی به ارزش کل پایه 112 هزار و 569 میلیارد ریال برای واگذاری قیمتگذاری شد.

    میرعلی اشرف عبدالله پوری‌حسینی افزود: پارسال 230 بنگاه به ارزش 137 هزار و 987 میلیارد ریال عرضه شد و از این تعداد، 48 شرکت به ارزش 37 هزار و 329 میلیارد ریال به فروش رسید.

    وی اعلام کرد: از مجموع واگذاری‌های انجام شده در سال 1394، نزدیک به 81 درصد به ارزش 30 هزار و 60 میلیارد ریال فروش سهام به عموم مردم بوده است.
    به گفته وی، از زمان تاسیس سازمان خصوصی‌سازی در سال 1380 تاکنون، یک بیلیارد و 418 هزار و 256 میلیارد ریال سهم دولتی واگذار شده است.

    پوری‌حسینی ادامه داد: از این میان، یک بیلیارد و 26 هزار و 448 میلیارد ریال واگذاری تا پیش از دولت یازدهم رخ داد و 391 هزار و 809 میلیارد ریال نیز در سه سال گذشته انجام شد که 38 درصد کل واگذاری ها در 15 سال گذشته را شامل می‌شود.

    برچسب ها