عصر خودرو

پیام روحانی به اوپک:قیمت نفت "عادلانه" باشد

عصر بازار- ایران خواهان قیمت هایی «عادلانه» برای نفت است و گفته این قیمت ها هم برای تولید کنندگان و هم برای مصرف کنندگان خوب هستند. این پیام جدید روحانی، رئیس جمهوری ایران به بازار نفت است که در جریان سفر وی به ونزوئلا برای شرکت در نشست جنبش عدم تعهد ارسال شد.

پیام روحانی به اوپک:قیمت نفت "عادلانه" باشد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، فوربس در گزارشی نوشت: ایران خواهان قیمت هایی «عادلانه» برای نفت است و گفته این قیمت ها هم برای تولید کنندگان و هم برای مصرف کنندگان خوب هستند. این پیام جدید حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به بازار نفت است که در جریان سفر وی به ونزوئلا برای شرکت در نشست جنبش عدم تعهد ارسال شد. در این اظهارات هیچ سخنی از سهم ایران از بازار در دوران قبل از تحریم ها به میان نیامد.

    پیام روحانی در آستانه نشست الجزایر در اواخر ماه جاری میلادی ارسال می شود، جایی که کشورهای عضو اوپک و دیگر تولید کنندگان نفتی قرار است موضوع فریز تولید نفتی را که از سوی روسیه و عربستان پیشنهاد شده بررسی کنند.
    ایران در ماه آوریل از پیوستن به این طرح خودداری کرد و اعلام نمود که قصد دارد تولید و صادرات نفت خود را به سطح قبل از تحریم ها برساند. در آن زمان اصرار عربستان بر لزوم مشارکت ایران در طرح فریز نفتی موجب شکست این طرح شد.
    اما شاید اوضاع این بار در الجزایر فرق کرده باشد. ایران با سریعترین حد ممکن در حال افزایش صادرات نفت است. صادرات نفت ایران در ماه اوت 15 درصد نسبت به ماه جولای افزایش داشت و به بیش از 2 میلیون بشکه در روز رسید. بدین تریتب تهران به رقم صادرات نفت خود در دوران قبل از تحریم ها نزدیک شده است.
    شاید به این دلیل است که ایران احتمالا آماده بررسی طرح فریز نفتی یا یک پیشنهاد فریز اصلاح شده در نشست اوپک است. چنین پیشنهاد اصلاح شده ای به تهران فرصت خواهد داد تا به سطح تولید قبل از تحریم ها برسد.
    اما با توجه به دشمنی سنتی بین ایران و عربستان که به فراتر از بازار نفت کشیده شده است، همه چیز می تواند تا روز برگزاری نشست الجزایر تغییر کند. به همین دلیل است که بازارهای نفت هنوز احتمال به نتیجه رسیدن طرح فریز نفتی را بالا ارزیابی نمی کنند.

    برچسب ها