عصر خودرو

سلطانی‌نژاد خبر داد؛

پرداخت وجه معاملات "جو" از سوی بورس کالا به ۴۵هزار کشاورز

عصر بازار- از اردیبهشت ماه امسال معاملات جو دامی محصولات استان های کشور در قالب اجرای ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی در بورس کالا آغاز شد که از عرضه محصول ۶۵هزار نفر از کشاورزان در بورس کالا، جوی ۴۵هزار نفر مورد معامله قرار گرفته و وجه معاملات این تعداد از سوی بورس کالا به حساب‌های‌شان واریز شده است.

پرداخت وجه معاملات "جو" از سوی بورس کالا به ۴۵هزار کشاورز
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سبزینه، پس از تصویب قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و همکاری موفق بورس کالا و وزارت جهاد کشاورزی در عرضه جو دامی و ذرت در راستای اجرای ماده 33 این قانون، حامد سلطانی‌نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران از عرضه ذرت کل کشور در قالب این قانون خبر داد. 

    سلطانی‌نژاد در تشریح استراتژی بورس کالا گفت: استفاده از ظرفیت نهادهای مالی جهت توسعه کسب و کار و همچنین ایجاد و به کارگیری ابزارهای تامین مالی متناسب با نیاز مشتریان از اهداف بورس کالا در بخش های مختلف از جمله کشاورزی است.

    وی به پرداخت مطالبات کشاورزان جو کار از سوی بورس کالای ایران اشاره کرد و افزود: در راستای اجرای قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و اجرای سیاست قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی محصولات کشاورزی مشمول حمایت دولت در بورس کالا، یک‌میلیون و 150هزار تن جو از سوی 65 هزار کشاورز در استان‌های مختلف در تالار عرضه شد که تاکنون 850 هزار تن از این محصول توسط 45هزار کشاورز مورد معامله قرار گرفته است.

    سلطانی نژاد اظهار داشت: در حال حاضر وجه معامله 45 هزار کشاورزی که محصولشان در بورس کالا به فروش رفته به حساب‌های‌شان واریز شده است و به محض انجام معامله مابقی محصول -که متعلق به حدود 20 هزار کشاورز است- در بورس کالا، وجوه آن به حساب کشاورزان واریز خواهد شد. همچنین مابه التفاوت قیمت معامله شده جو در بورس کالا با قیمت تضمینی اعلامی نیز از سوی دولت به کشاورزان پرداخت خواهد شد. 

    مدیرعامل بورس کالای ایران در توصیف ‌ساز و کار انتشار اوراق سلف گندم نیز گفت: دولت به منظور پرداخت طلب گندمکاران، اوراق سلف موازی این محصول را از طریق بورس کالا منتشر کرد، به طوریکه هر 100 کیلوگرم گندم معادل یک ورقه بهادار در نظر گرفته شد. هر کس این ورقه بهادار را داشته باشد قبل از سررسید آن در 6 ماه آینده می‌تواند پول و سود و همچنین در زمان سررسید نیز گندم از دولت تحویل بگیرد.

    عرضه ذرت کل کشور در بورس کالا

    مدیرعامل بورس کالا درباره چگونگی عرضه ذرت در بورس کالا گفت: برای اجرای ماده 33 قانون افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی، ساز و کار عرضه دو محصول جو و ذرت را با توجه به مصوبه دولت فراهم کردیم. به این ترتیب که در عرضه جو برخی استان‌ها موفق به تایید انبار و دادن قبض انبار یا همان گواهی سپرده شدیم و عرضه جو سایر استان‌ها به صورت عرضه فیزیکی صورت گرفت. اکنون درباره عرضه ذرت نیز برخی استان‌ها مانند فارس و کرمانشاه که در ذرت پرمحصولند به صورت قبض انبار یا همان گواهی سپرده و بقیه به صورت عرضه فیزیکی در بورس عرضه خواهند شد.

    شکر روی نوار معاملات سلف

    سلطانی‌نژاد درباره نحوه عرضه شکر در بورس کالا عنوان کرد: با وجود برآورد مصرف بیش از یک میلیون تن در سال، از ابتدای امسال تاکنون تنها 369 هزار تن شکر در بورس کالای عرضه شده است و به طور طبیعی این حجم نمی تواند کل بازار را به بهترین شیوه کنترل کند.

    وی با بیان اینکه اگر قراردادهای فعلی شکر در بورس کالا به صورت نقدی انجام می شد، بازار به سرعت در مسیر بهبود قرار می گرفت، اظهار داشت: در شرایطی که بازار عطش عرضه شکر دارد، حدود 70درصد قراردادهای شکر به صورت سلف یا همان تحویل در آینده انجام می شود البته این اتفاق به دلیل متناسب نبودن ظرفیت کارخانه‌های تصفیه شکر با نیاز بازار رخ می دهد و به این ترتیب تولیدکنندگان ناچار به عرضه سلف به جای نقدی هستند.

    برچسب ها