عصر خودرو

پالیتیکو:

دولت آمریکا دو بار از طریق سیستم بانکی به ایران پول پرداخت کرده است

عصر بازار- یک سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا تائید کرد که واشنگتن دستکم دو مرتبه از طریق سیستم بانکی به حساب ایران پول واریز کرده است.

دولت آمریکا دو بار از طریق سیستم بانکی به ایران پول پرداخت کرده است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، پایگاه «پالیتیکو» روز یکشنبه به نقل از سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا نوشت که ظرف 14 ماه گذشته، واشنگتن دستکم دو بار از طریق سیستم بانکی به حساب دولت ایران پول واریز کرده است.

    پیش از این «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به سوالی در مورد پرداخت نقدی 400 میلیون دلار به ایران در جریان در ارتباط با پرونده قضایی عدم تحویل تسلیحات سفارش‌داده شده پیش از انقلاب اسلامی، گفته بود که هیچ راه دیگری برای پرداخت به تهران وجود نداشته است.

    با این حال، سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا روز شنبه تائید کرده است که دستکم در دو مورد، آمریکا از طریق انتقال بانکی (wire transfer) به حساب ایران پول واریز کرده است.

    به نوشته پایگاه «پالیتیکو»، در جولای سال 2015 یعنی همان ماهی که حصول توافق هسته‌ای اعلام شد، دولت ایالات متحده حدود 848000 دلار بابت تسویه حساب در مورد پرونده قضایی مربوط به فسیل‌ها و نقشه‌های معماری باستانی که اکنون در تهران نگهداری می‌شوند، به ایران پرداخت کرده است. بعدا در ماه آوریل سال 2016 هم ایالات متحده حدود 9 میلیون دلار از طریق سیستم بانکی و بابت خرید 32 تن آب سنگین از ایران، به تهران پرداخت کرده است.

    پرداخت اول در حالی صورت گرفته که توافق هسته‌ای هنوز اجرایی نشده و تحریم‌های مرتبط با مسئله هسته‌ای هنوز روی کاغذ هم لغو نشده بود. سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا بدون اشاره به پرداخت نخست که پیش از رفع تحریم‌ها انجام شده، گفته است که توافق هسته‌ای این امکان را برای ایران فراهم کرد تا «به مرور به سیستم مالی بین‌المللی دسترسی پیدا کند. همین امر گزینه‌های بیشتری برای انجام مبادلات ایجاد کرد، مثلا مانند آنچه در تراکنش آب سنگین انجام شد.»

    سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا در پاسخ به این سوال که چرا با وجود آنکه امکان انتقال بانکی وجود داشت، 400 میلیون دلار مربوط به پرونده تسلیحات به صورت نقدی به ایران پرداخت شد، گفت به این خاطر که ایران در انتقال‌های قبلی از مشکلاتی که وجود داشت اطلاع یافته و «کاملا می‌دانست که اگر از روشی جز پرداخت نقدی استفاده شود، برای دسترسی و استفاده از منابع تسویه حساب ژانویه 2016، با چه مشکلاتی روبرو خواهد شد.

    با این وجود یک مقام دولت آمریکا صحبت‌های سخنگوی وزارت خزانه‌داری این کشور را نقض کرده و گفته است که چون واشنگتن و تهران رابطه مستقیم ندارند، اساسا امکان انتقال مستقیم بانکی پول بین دو کشور هم وجود ندارد. وی البته توضیح نداده است که پرداخت‌های جولای و آوریل چطور انجام گرفته است.

    برچسب ها