عصر خودرو

رویترز به‌نقل از یک مقام ایرانی خبر داد

احتمال پیشرفت در حل مشکلات بانکی ایران در حاشیه نشست سازمان ملل

عصر بازار- یک مقام ایرانی گفت، ایران در حال فشار آوردن بر آمریکاست تا موانع بانکی موجود برای گشایش در مبادلات تجاری این کشور پس از توافق هسته‌ای سال گذشته را از سر راه بردارد و امیدوار است تا در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل به پیشرفت‌هایی دست یابد.

احتمال پیشرفت در حل مشکلات بانکی ایران در حاشیه نشست سازمان ملل
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، یک مقام ایرانی گفت، ایران در حال فشار آوردن بر آمریکاست تا موانع بانکی موجود برای گشایش در مبادلات تجاری این کشور پس از توافق هسته‌ای سال گذشته را از سر راه بردارد و امیدوار است تا در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل که این هفته برگزار خواهد شد، به پیشرفت‌هایی در این زمینه دست یابد.

    شرکت ایران ایر توافق کرده که بیش از 100 فروند هواپیمای مسافربری به‌ارزش 50 میلیارد دلار از شرکت‌های اروپایی و آمریکایی خریداری کند. این خریدها، آزمونی جدی برای سنجش میزان گشایش ایجاد شده در روابط تجاری ایران با کشورهای خارجی پس از برجام است.

    با گذشت 9 ماه از زمان لغو تحریم‌ها، بانک‌های خارجی همچنان تمایلی به همکاری با ایران ندارند، زیرا نگران‌اند که گرفتار تحریم‌های همچنان پابرجای دولت آمریکا علیه ایران شوند. بر اساس توافق هسته‌ای، ایران می‌تواند هواپیمای مسافربری و کالاهای دیگر خریداری کند، اما به‌دلیل پابرجا بودن تحریم‌های غیرهسته‌ای مجاز به پرداخت پول آنها به دلار یا استفاده از سیستم مالی آمریکا نیست.

    ممنوعیت پرداخت‌ها به دلار به دردسری برای شرکت بوئینگ و شرکت‌های بین المللی لیزینگ هواپیما تبدیل شده که معمولاً برای معاملات خود از دلار استفاده می‌کنند.

    پرداخت به سایر ارزها نیز مستلزم اقداماتی در داخل سیستم مالی آمریکا تحت عنوان تراکنش‌های «یو ترن» است که آنها نیز ممنوع هستند.

    اصغر فخریه کاشان، معاون وزیر راه و شهرسازی ایران دیروز گفت: «ما در حال مذاکره هستیم و امیدواریم که طی سفر رئیس جمهور روحانی به نیویورک طی امروز و فردا، خبرهایی در این زمینه داشته باشیم».

    فرهاد پرورش، رئیس ایران ایر نیز به‌همراه روحانی به نیویورک خواهد رفت.

    آمریکا گفته برنامه‌ای برای اعطای مجوز تراکنش‌های «یو ترن» برای اینکه بانک‌های خارجی بتوانند با استفاده از سیستم مالی آمریکا برای معاملات مرتبط با ایران پول انتقال دهند، ندارد.

    ایران خواهان پرداخت پول معامله با بوئینگ به دلار است، اما در صورت شکست چنین توافقی ــ که بسیاری از ناظران آن را بعید ارزیابی می‌کنند ــ تهران می‌خواهد مجوز خزانه داری آمریکا برای تأمین مالی این قرارداد در قالب بخشی از یک فرآیند مجزا را بگیرد که بر اساس آن خزانه داری آمریکا باید برای صدور هواپیماها به ایران، مجوزهایی را صادر نماید.

    منابع صنعتی گفتند، بوئینگ در حال مذاکره با طرفهای ثالث در مورد انجام این تراکنش‌ها و پرداخت  آنها به دلار است، اما بعید است که این اقدامات بدون کسب دستورالعمل روشن از واشنگتن انجام پذیرد.

    به‌گفته منابع صنعتی، شرکت ایرباس نیز که معمولاً هواپیماهای خود را به دلار می‌فروشد، احتمالاً بابت فروش هواپیما به ایران یورو خواهد گرفت و برای گرفتن پول نیاز به اجازه دیگری از خزانه داری آمریکا ندارد، اما از آنجایی که بخش قابل توجهی از قطعات هواپیماهای ایرباس، ساخت شرکت‌های آمریکایی است، این شرکت نیز برای فروش محصولات خود به ایران به مجوز دولت آمریکا نیاز دارد. فخریه کاشان گفته، مجوزهای لازم برای فروش هواپیما به ایران از سوی خزانه داری آمریکا تا اواخر سپتامبر صادر خواهد شد.

    بانک‌های خارجی که برخی از آنها بابت نقض مقررات آمریکا در سالهای گذشته جریمه‌های سنگینی پرداخت کرده‌اند، تمایلی به تأمین مالی این قراردادها ندارند.
    برتراند گرابووسکی، مدیر مؤسسه دی وی‌بی آلمان گفت: «مشکل بانک‌های اروپایی این است که ما نمی‌دانیم تحت چه شرایطی اداره کنترل دارایی‌های خارجی خزانه داری آمریکا (اوفک) با (این قراردادها) موافقت خواهد کرد و مسئله دوم موضوع شهرت و اعتبار است...، حتی اگر اوفک موافقت کند، آنچه مایه نگرانی اکثر بانک‌های بزرگ اروپایی است، این است که آنها ممکن است بابت همکاری‌ای که با ایران می‌کنند، به‌شکلی ناشناخته و یک زمان نامعلوم با تبعاتی منفی مواجه شوند».

    برچسب ها