عصر خودرو

چرا نفت ۶۰ دلاری؟

عصر بازار- اگر همه حساب کتاب ها درست از آب در بیاید و بحران اقتصادی دوباره رخ ندهد، پیش بینی بهای ۶۰ دلار تا پایان سال دور از ذهن نیست.

چرا نفت ۶۰ دلاری؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، اگر این احتمال محقق شود که یک بحران اقتصادی را نادیده بگیریم، نفت در پایان سال 2016 به 60 دلار در هر بشکه می رسد. این جمله ای بود که من در ابتدای سال 2016 در مورد بهای نفت عنوان کرده بودم. حالا حدود 3 ماه به پایان سال 2016 مانده و من همچنان بر عقیده ام استوار هستم.

    تلاش برای پیش بینی بهای نفت یک کار غیر معقول به نظر می رسد؛ با این وجود هیچ اقتصاددانی از آن دوری نمی کند. اقتصاد جهان هنوز دور نفت می چرخد؛ کالایی که در همه چیز از حمل و نقل گرفته تا تولید برق، تولید پلاستیک، ترکیبات شیمیایی و غیره به کار می رود. با وجود صحبت های گسترده ای که در مورد انرژی های تجدید پذیر می شود و حرص و طمع روز افزون به انرژی هسته ای باز هم همچنان به نفت معتاد مانده ایم.

    در سال 2005، مصرف نفت خام جهان حدود 84 میلیون و 700 هزار بشکه در روز بود. از آن زمان تاکنون این میزان با 12 درصد رشد طی 10 سال به 95 میلیون و 100 هزار بشکه در روز رسید. این در حالی است که در طی 10 سال گذشته تولید ناخالص ملی در سراسر جهان کاهلانه بوده است.

    جهان بحران اقتصادی سال  2008 و عواقب افت و خیز های بعد آن را در این سال ها تحمل کرد؛ که اگر این بحران نمی بود، مصرف نفت جهان بسیار بیشتر بود. در این دوران انرژی خورشیدی و بادی رو به فزونی گذاشت و با وجود مباحث بسیاری که درباره دنیای پسا نفت  مطرح می شد، مصرف نفت به صورت مداوم رو به فزونی گذاشت.

    هرچند این تابستان بهای نفت نوسانات عجیبی را پشت سر گذاشت، اما جهت این نوسانات مشخص است. بهای نفت به طور پیوسته رو به افزایش یافته است. البته این افزایش به صورت خطی نبوده، اما از ماه فوریه که بهای نفت 28 دلار در هر بشکه بود، این افزایش محسوس است. افزایش بها در ماه آگوست البته به دلیل تغییرات بنیادین بازار و از سوی دیگر به دلیل مسائل ژئوپلتیک بود.

    اوایل ماه سپتامبر آژانس بین المللی انرژی گزارشی منتشر کرد و اعلام کردعرضه نفت خام جهانی در سه ماهه سوم سال جاری 1 میلیون بشکه در روز از تقاضا کمتر خواهد بود. این بدان معناست که با وجود رقابت اعضای اوپک برای تولید هرچه بیشتر، همچنان کاهش تولید احساس می شود.

    با وجود آنکه اعضای اوپک به صورت سنتی برای بالا نگه داشتن بهای نفت تولید را محدود نگه می داشتند،در طول 2 سال گذشته این روند برعکس شده است و بازار مملو از نفت شده است.تولید نفت عربستان سعودی به رکورد خود رسیده و کویت و امارات هم بیشترین میزان تولید طی هشت سال اخیر را داشته است.
    هرچند که تولید اوپک بیشتر از انتظارها بود، اما به دلیل کاهش تولید کشورهای غیر عضو از جمله آمریکا، چین، کانادا و مکزیک عرضه جهانی بهای نفت 1 میلیون و 100 هزار بشکه در روز در ماه جولای 2015 کاهش یافت.

    کل نفت تولید شده در جهان در ماه گذشته، 215 هزار بشکه نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است. این مسئله آژانس بین المللی انرژی را بر آن داشت تا برای ماه جولای تا سپتامبر امسال کاهش ناگهانی عرضه نفت را پیش بینی کند که به افزایش بهای نفت کمک کرد. در کنار همه این عوامل حالا نشانه هایی از احتمال توافق اعضای اوپک برای محدود کردن تولید به گوش می رسد که می تواند به بهای نفت فشار بیاورد.

    در دوره ای که نفت از 140 دلار به 30 دلار در هر بشکه رسید، کشورهای وابسته به نفت از جمله عربستان، ضرر و زیان زیادی را متحمل شده و حالا عربستان که 15 درصد تولید ناخالص ملی اش را از دست داده، به دنبال افزایش قیمت است. کار عربستان آنجا سخت می شود که بخواهد سایر اعضای اوپک و کشورهای غیر عضو را با خود همراه کند. البته ایران که مخالف سرسخت فریز نفتی در دور اول مذاکرات بود حالا شتاب افزایش تولیدش کاهش یافته و در دو ماه اخیر افزایش نیافته است و احتمال می رود ایران در نشست اخیر به فریز نفتی بپیوندد. پس اگر همه این حساب کتاب ها درست از آب در بیاید و بحران اقتصادی دوباره رخ ندهد، پیش بینی بهای 60 دلار تا پایان سال دور از ذهن نیست.

    گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی این معنی را القا می کند که تا پایان 2016 باید منتظر کاهش 900 هزار بشکه ای تولید کشورهای غیر عضو اوپک باشیم.

    بازی سعودی برای اشباع بازار بین سال های 2014 تا 2016 موجب شد تا سرمایه گذاری ها در توسعه میادین نفتی 300 میلیارد دلار یا نزدیک به 41 درصد کاهش یابد. این مسأله تعداد دکل های حفاری جهانی را 37 درصد کاهش داد و مساله کاهش عرضه نفت جهانی را تقویت کرد.

    بنابراین حالا دیگر زمان شک و گمان در مورد تقویت بهای نفت به سر رسیده و چنین تفکری تنها از عده ای ساده لوح و سرمایه گذار محتاط بر می آید و نمی توان این مساله را عقلانی بر شمرد. با روند کنونی و با نزدیک شدن به فصل سرد سال حالا باید منتظر نفت 60 دلاری و حتی بالاتر بود.

    *لیام هالیگان، تحلیلگر انرژی مجله اینترنتی تلگراف

    برچسب ها