عصر خودرو

ترکان:

مناطق آزاد برای ایران۱۴۰۴ الگو شوند

عصر بازار- دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور تاکید کرد باید تجارت به موتور محرک صنعت تبدیل شود و گفت: مناطق آزاد باید رسیدن به چشم انداز ایران ۱۴۰۴ الگوسازی کنند.

مناطق آزاد برای ایران۱۴۰۴ الگو شوند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا،  اکبر ترکان  امروز (دوشنبه) در مراسم افتتاح پالایشگاه نفت رهام در منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس افزود: بهتر است برنامه ها و اقدام هایی را که در نظر داریم در افق 1404 در کشور اجرا کنیم، ابتدا در مناطق آزاد به اجرا بگذاریم تا در صورت مناسب بودن در سایر مناطق کشور عملیاتی شود.
    وی ادامه داد: برای نمونه میزان پرونده های قضایی در قوه قضاییه بیشتر از ظرفیت رسیدگی این دستگاه است و حتی معاونتی نیز در این قوه برای پیشگیری از جرم تشکیل شده و به باور برخی، راه حل این مساله تفکیک دعاوی کیفری از حقوقی است؛ بر این اساس دعاوی کیفری در دستگاه های حکومتی رسیدگی می شود اما دعواهای حقوقی (مالی و...) را می توان خصوصی سازی کرد.
    ترکان افزود: امروزه در جهان صنعتی خصوصی سازی در بخش دعاوی حقوقی رخ داده است که از آن به عنوان نظام داوری یاد می شود.
    دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور گفت: شاید بشود این الگو را در مناطق آزاد کشور اجرا کرد تا در صورت مناسب بودن، آن را به دیگر مناطق تسری داد.
    ترکان گفت: مسوولان باید از ما بخواهند در مناطق آزاد الگوسازی کنیم نه اینکه تجربه سایر مناطق را پیاده سازیم.
    مشاور رییس جمهوری به لزوم چابک سازی دستگاه های دولتی اشاره کرد و گفت: امسال تا دو بیلیارد و 300 هزار میلیارد ریال (230 هزار میلیارد تومان) به بودجه جاری کشور اختصاص یافته است.
    وی گفت: واگذاری کارها به بخش خصوصی و چابک سازی را می توان در مناطق آزاد آزمایش کرد.
    وی همچنین درباره تبدیل تجارت به موتور محرک صنعت گفت: برخی معتقدند صنعت باید موتور محرک تجارت باشد اما شماری دیگر نظر عکس دارند.
    ترکان اضافه کرد: به نظر ما روش های تحریک تقاضا باعث پیشرفت می شود.
    ایران اکنون دارای هفت منطقه آزاد تجاری - صنعتی کیش، قشم، چابهار، ارس، انزلی، اروند و ماکو و 64 منطقه ویژه اقتصادی است.
    منطقه آزاد ارس در چهار بخش مجزا در شمال غرب ایران و نقطه صفر مرزی در همسایگی جمهوری آذربایجان، ارمنستان، جمهوری خودمختار نخجوان و کنار رود مرزی ارس قرار دارد و این منطقه همواره مورد توجه بازرگانان و مسافران آسیا- اروپا و جاده ابریشم بوده است.

    برچسب ها