عصر خودرو

عضو شورای عالی بورس مطرح کرد؛

پرداخت طلب گندم‌کاران از طریق انتشار اوراق سلف، اتفاقی مثبت در بازار سرمایه

عصر بازار- اوراق سلف موازی گندم که به تازگی از سوی شرکت بازرگانی دولتی در بورس کالا و به منظور پرداخت مطالبات گندم کاران منتشر شد و به تامین مالی ۲ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومانی ظرف دو روز ختم شد، اتفاقی مثبت در بازار سرمایه بود.

پرداخت طلب گندم‌کاران از طریق انتشار اوراق سلف، اتفاقی مثبت در بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، عضو شورای عالی بورس و دبیر کمیته فقهی سازمان بورس با بیان مطلب فوق گفت: مقرارت مربوط به فرآیند انتشار اوراق سلف موازی استاندارد به طور کامل در شورای عالی بورس بررسی شده و از لحاظ فقهی نیز هیچ مشکلی برای این روند تامین مالی وجود ندارد و ما امیدوار هستیم این ابزار بتواند به عنوان یک ابزار فراگیر برای صنایع مختلف و دولت مورد استفاده قرار بگیرد.

    سیدعباس موسویان با اشاره به انتشار اوراق سلف موازی گندم در بورس کالا و پرداخت مطالبات گندمکاران از این طریق، گفت: علاوه بر انتشار اوراق سلف گندم و تامین مالی صورت گرفته، تولیدکنندگان سایر محصولات و همچنین دولت نیز می تواند در آیندهاز طریق این ابزار مالی قابل اعتماد و در ساختاری شفاف همچون بورس کالا به تامین مالی بپردازند.

    وی با بیان اینکه قرارداد اوراق سلف موازی به همراه سایر ابزارهای مالی می تواند موجب رونق بنگاه های اقتصادی شود اظهار داشت: استفاده از اوراق سلف استاندارد موجب کاهش ریسک معامله گران شده و در مدت زمان کوتاهی می تواند سرمایه در گردش بنگاه ها را فراهم کند.

    موسویان با اشاره به اینکه توسعه ابزارهای جدید مالی در بورس کالا مزایای زیادی برای تولیدکنندگان دارد، گفت: با انتشار اوراق سلف از سوی شرکت های تولیدی در صنایع مختلف، می توان به راحتی زمینه تامین مالی بنگاه های اقتصادی و همچنین فرصتی مناسب برای سرمایه گذاری را فراهم کرد.

    دبیر کمیته فقهی سازمان بورس افزود: اوراق سلف موازی استاندارد برخلاف اوراق مشارکت، سود میان دوره ندارد و ناشر می تواند کل منابع حاصل از اوراق سلف را برای هدف مورد نظرش هزینه کند؛ تنها ناشر اوراق در آخر دوره سررسید با سازو کارهای خاص تسویه، ملزم به تسویه نقدی یا فروش کالا به سرمایه گذاران است.

    برچسب ها