عصر خودرو

برگزاری هشتمین نشست بورس تهران با صندوق های سرمایه گذاری مشترک و سبدگردان

عصر بازار- روز یکشنبه مورخ ۱۳۹۵/۰۶/۲۸، هشتمین نشست با صندوق های سرمایه گذاری مشترک و سبدگردان با موضوع "بررسی تاثیر تغییر طبقه بندی صنایع بورسی از «ISIC » به «GICS » یا « ICB» بر استراتژی سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری" در بورس اوراق بهادار تهران برگزار شد.

برگزاری هشتمین نشست بورس تهران با صندوق های سرمایه گذاری مشترک و سبدگردان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس تهران، طوبی دهقانی مدیر امورناشران بورس تهران بابیان مطلب فوق گفت:  امروزه بازارهای سرمایه، پیوستگی زیادی با یکدیگر پیدا کرده ­اند. از اینرو هماهنگی در تعاریف و مفاهیم طبقه‌بندی‌های شرکت ها و صنایع دربین بازارهای جهانی امری ضروری است.

    وی تصریح کرد: در حال حاضر بورس اوراق بهادار تهران از استاندارد ISIC برای طبقه­ بندی صنایع خود استفاده می­ کند و با توجه به رویکرد سایر بورس ­های مطرح جهان در استفاده از طبقه­ بندی­های استاندارد نظیر ICB و GICS، استفاده از اینگونه طبقه ­بندی­ های صنایع در بورس اوراق بهادار تهران مفید خواهد بود.

    دهقان افزود: در طبقه‌بندی شرکت‌ها به طور کلی دو رویکرد اصلی وجود دارد:  اول طبقه‌بندی شرکتها بر مبنای فعالیت یا فرآیند تولید محصول و  طبقه بندی شرکت ها بر مبنای درآمد بازارمحصول یا بازارمحور.

    مدیر امور ناشران به طبقه‌بندی بر مبنای فعالیت یا تولید محور اشاره کرد و اظهار داشت: در این رویکرد، طبقه‌بندی مبتنی بر فعالیت، فرآیند تولید و محصولاتی است که شرکت تولید می‌کند. در واقع شرکت‌های تولید‌کننده کالا متفاوت از شرکت‌های ارایه‌کننده خدمات طبقه‌بندی می‌شوند، حتی اگر در یک بازار فعالیت کنند.

    وی رویکرد طبقه بندی بر مبنای بازار یا درآمد محور را توضیح داد و گفت:  رویکرد طبقه بندی بر مبنای بازار یا درآمد محور با توجه به بازاری صورت می‌گیرد که شرکت‌ها در آن فعالیت می‌کنند. عمده بورس‌های جهان از طبقه‌بندی‌های این رویکرد استفاده می‌کنند.

    مدیر امورناشران بورس تهران گفت: در حال حاضر بورس اوراق بهادار تهران از استاندارد ISIC برای طبقه­ بندی صنایع خود استفاده می­ کند که اساس این طبقه بندی بر اساس فرآیند تولید محصول و فعالیت شرکت می­ باشد. با توجه به حرکت بورس ­های دنیا از نظام طبقه بندی براساس ISIC ( طبقه بندی براساس محصول) به ICB و )GICS طبقه بندی بر مبنای بازار یا درآمد محور) و مزیت تقسیم بندی جدید بر استراتژی ­های سرمایه­ گذاری و انتخاب پرتفوی سرمایه ­گذاری به خصوص صندوق­ های سرمایه­ گذاری مشترک و سبدگردان به نظر می­ رسد بورس تهران نیز بایستی به این سمت حرکت کند.

    برچسب ها