عصر خودرو

فوربس:

پیام جدید ایران به بازار جهانی نفت

عصر بازار- ایران اعلام کرده است که خواهان قیمت عادلانه نفت در بازار جهانی است و این مسئله هم به نفع تولید‌کنندگان است و هم به نفع مصرف‌کنندگان.

پیام جدید ایران به بازار جهانی نفت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، رئیس جمهور ایران اخیرا دیداری را پس از دیدار با رئیس جمهور ونزوئلا در کاراکاس اعلام کرد و گفت ایران خواهان قیمت عادلانه نفت در بازار جهانی است و این مسئله هم به نفع تولیدکنندگان است و هم به نفع مصرف‌کننده.

    وی افزود: مذاکراتی درباره میزان تولید ایران نسبت به زمان پیش از تحریم‌ها یا در طول تحریم‌ها صورت نگرفت.

    این پیام روحانی تنها چند روز مانده به آغاز برگزاری نشست الجزیره که قرار بود تولیدکنندگان نفت جهان شامل کشورهای اوپک و غیر عضو اوپک برای بررسی طرح فریز نفتی دور هم جمع شوند.به بازار مخابره شد. ایران تا کنون از پیوستن به طرح فریز نفتی خودداری می‌کرد و قصد دارد که تولید نفت خود را به میزان پیش از تحریم‌ها باز گرداند.

    در نشست قبلی که در ماه آوریل و دوحه قطر برگزار شد، ایران حتی شرکت هم نکرد که همین امر باعث شد تا برخی کشورها به دلیل  عدم حضور ایران و یا مشارکت این کشور در طرح فریز از توافق خودداری کرده و این نشست عملاً با شکست روبه‌رو شود، اما به نظر می‌رسد در نشست پیش رو شرایط متفاوت باشد. ایران با تمام ظرفیت خود تولید نفت خود را افزایش داده و توانسته است در ماه جولای با افزایش 15 درصدی صادرات نفت خود را به 2 میلیون بشکه در روز برساند که نزدیک به صادرات این کشور در زمان پیش از تحریم‌ها است.

    از سوی دیگر تولید نفت عربستان در ماه آگوست نیز کاهش مختصری را تجربه کرده است. این احتمال وجود دارد که ایرا روند مثبتی را درباره پیشنهاد طرح فریز نفتی داشته باشد چرا که تا آغاز اجرای آن نیز فرصت خواهد داشت تا تولید نفت خود را افزایش دهد. البته با توجه به نگاه تقابلی سنتی بین ایران و عربستان احتمال هرگونه تغییر در نگاه این کشورها تا پیش از برگزاری نشست الجزایر وجود دارد و به همین دلیل بازار نفت همچنان نسبت به توافق در نشست آینده با تردید نگاه می‌کند و در نتیجه قیمت نفت همچنان در سطوح پایین قرار دارد.

    برچسب ها