عصر خودرو

آیا نیجریه می تواند بازارهای جهانی نفت را دچار نوسان کند؟

عصر بازار- مجله آمریکایی «فوربس» با اشاره به حملات تازه شورشیان دلتای نیجر واقع در جنوب نیجریه و اعلام آمادگی آنان برای مذاکره با دولت، به این مساله پرداخت که تحولات این عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نیز باید در نشست آتی این سازمان لحاظ شود.

آیا نیجریه می تواند بازارهای جهانی نفت را دچار نوسان کند؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، مجله فوربس نوشت: بخش نفت نیجریه درست در بدترین شرایط بازار جهانی، بیش از 2 سال و نیم است که با حملات شورشیان دست و پنجه نرم می کند.
    حملات مسلحانه شماری از جوانان ساکن منطقه «دلتا» در نیجریه، التهاب و تنش را در این منطقه نفتخیز افزایش داده و به کشته شدن 23 نفر منجر شده است.
    خبرگزاری انگلیسی «رویترز» نیز اعلام کرد خشونت های مسلحانه در منطقه دلتا رو به افزایش است و این منطقه در وضعیت هشدار قرار دارد.
    این خبرگزاری نوشت: در صورتی که دولت نیجریه برای مقابله با شورشیان مسلح عزم خود را جزم نکند و حملات آنان به تاسیسات نفتی متوقف نشود، اقتصاد این کشور دچار آسیب های جدی می شود و بخش های فعال در زمینه نفت و گاز این کشور، نخواهند توانست به فعالیت خود ادامه دهند.
    در همین پیوند، فوربس نوشت: در حالی که شرایط در نیجریه ملتهب است، به نظر می رسد 2 هفته پیش روسیه و عربستان در نهایت توانسته اند در مورد فریز تولید در نشست غیررسمی آتی اوپک به توافق برسند.
    اعضای اوپک قرار است در حاشیه برگزاری کنفرانس بین المللی انرژی الجزایر از پنجم تا هفتم مهرماه (بیست و ششم تا بیست و هشتم سپتامبر) یک نشست غیررسمی داشته باشند و در مورد فریز تولید و تثبیت بازار نفت گفت و گو کنند.
    2 هفته پیش مسکو و ریاض که هر دو از طولانی شدن ارزانی نفت دچار مشکل شده اند، در توافق با یکدیگر اعلام کردند باید در مورد اشباع بازار و سقوط قیمت های جهانی نفت که از اواسط سال 2014 میلادی تاکنون 60 درصد کاهش یافته است، اقدامی انجام داد.
    حتی رییس جمهوری روسیه نیز این نظر را قبول دارد. «ولادیمیر پوتین» گفته است می توان در طرح فریز، افزایش تولید نفت ایران به سطح پیش از تحریم را در نظر گرفت، سپس ایران را با این طرح سازگار کرد.
    ایران بارها اعلام کرده است تا زمانی که تولید خود را به سطح پیش از تحریم (چهار میلیون بشکه در روز) نرساند، به طرح فریز نفتی نمی پیوندد.
    اقدام پیشین به منظور فریز تولید نفت در نشست هفدهم آوریل (بیست و نهم فروردین) دوحه، در پی مخالفت عربستان به بهانه خودداری ایران از پیوستن به این طرح ناکام ماند.
    با وجود خبرهای مایوس کننده برای بازارهای نفت، آخر هفته جاری میلادی خبرگزاری دولتی الجزایر (ای پی اس) به نقل از «محمد بارکیندو» دبیرکل نیجریه ای اوپک، نوشت: نشست الجزایر، یک نشست غیررسمی برای مشورت خواهد بود نه برای تصمیم گیری.
    بارکیندو افزود: ما در ماه ژوئن (خردادماه) با یکدیگر دیدار کردیم. اکنون ماه سپتامبر است و اتفاق های زیادی از آن تاریخ تاکنون رخ داده است.
    فوربس نوشت از جمله مواردی که بارکیندو می تواند در نشست آتی اوپک در نظر گیرد، تحولات جدید بخش نفت کشور خودش است.
    به گزارش بیست و نهم مردادماه خبرگزاری رویترز، وزیر نفت نیجریه، گفت: تولید روزانه نفت نیجریه به دلیل حملات پیاپی شبه نظامیان شورشی با 700 هزار بشکه کاهش، به یک میلیون و 560 هزار بشکه در روز رسیده است.
    «امانوئل ایبه کاچیکوو» افزود: هر چند کاهش تولید اوپک بعید است اما این امیدواری وجود دارد که نشست تولیدکنندگان عمده نفت در الجزایر، به بهبود قیمت نفت خام کمک کند.
    تولید چهار گونه نفت خام نیجریه بویژه «کوا ایبوئه» که مهمترین نوع نفت خام این کشور است، به همراه سبک بونی، براس ریور و فورکادوس، اکنون در وضع اضطراری قرار گرفته است.
    کاچیکوو گفت: هنوز تعیین زمان مشخص و معینی برای افزایش دوباره تولید نفت نیجریه زود است، زیرا نخست باید وضع امنیتی منطقه نفتخیر دلتای نیجر در جنوب این کشور که بیشتر نفت نیجریه در آن تولید می شود، بهبود یابد.
    گروه های شبه نظامی شورشی که مسئولیت حملات به تاسیسات نفتی نیجریه را به عهده گرفته اند، تهدید کرده اند در صورت تغییر نکردن ساختار نیجریه از سوی دولت، از روز اول اکتبر (دهم مهر ماه) اعلان استقلال می کنند.
    بتازگی دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اعلام کرد پنجشنبه (بیست و پنجم شهریورماه) قیمت سبد نفتی اوپک با ٨٩ سنت کاهش به ٤١ دلار و ٦٧ سنت برای هر بشکه رسید.
    سبد نفت خام اوپک شامل ١٤ نوع نفت خام اعضای این سازمان از جمله مخلوط الجزایر، گیراسول آنگولا، اورینته اکوادور، سبک رابی گابون، میناس اندونزی، سنگین ایران، سبک بصره، صادراتی کویت، السدر لیبی، سبک بونی نیجریه، مارین قطر، سبک عربی عربستان، موربان امارات و مری ونزوئلا است.

    برچسب ها