عصر خودرو

صدور مجوز اوفک مسوولیت برجامی آمریکاست

پیگیری مذاکره با ژاپن برای خرید هواپیما

عصر بازار- قائم مقام وزیر راه و شهرسازی از پیگیری مذاکرات ایران با شرکت میتسو بیشی ژاپن برای خرید هواپیماهای این شرکت در آینده نزدیک خبر داد.

پیگیری مذاکره با ژاپن برای خرید هواپیما
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، اصغر فخریه کاشان در جمع خبرنگاران درباره‌ی آخرین وضعیت مذاکره با طرف ژاپنی، اظهار کرد: ژاپنی‌ها برای مدت بسیار طولانی بر روی ساخت نخستین هواپیماهای مسافرتی خود کار کردند که سرانجام طرح نهایی این هواپیما در سه مدل 70، 90 و 100 نفره نهایی شد.

    وی ادامه داد: در حال حاضر این هواپیمای مسافرتی در آمریکا در حال طی کردن مراحل نهایی تست‌های فنی قرار دارد و با نهایی شدن آن ژاپن پروازهای رسمی‌اش را آغاز می‌کند. در حال حاضر 447 فروند از این هواپیما پیش‌فروش شده است که ایران نیز قصد دارد برای شرکت هواپیمایی آسمان از این مدل هواپیما خریداری کند.

    قائم مقام وزیر راه و شهرسازی درباره‌ی بحث گنجاندن بند جریمه در توافق ایران با ایرباس نیز، گفت: این موضوع هیچ ارتباطی با ایرباس یا توافق منعقد شده در این زمینه ندارد بلکه در تمام توافق‌ها با تمام شرکت‌های بین‌المللی درباره‌ آن تصمیم‌گیری می‌شود.

    فخریه کاشان ادامه داد: در این چارچوب دو طرف توافق متعهد می‌شوند که در صورت اجرایی نشدن هر یک از تعهداتشان جریمه و یا موضوعی که درباره آن از قبل تصمیم گیری شده را لحاظ کنند. این موضوع از ابتدای مذاکرات با ایرباس در دستور کار قرار داشته و به هیچ عنوان چیز جدیدی نیست.

    وی همچنین درباره‌ی احتمال عدم صدور مجوز اوفک برای فروش هواپیما به ایران گفت: طبق نص صریح ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا موظفند فروش هواپیمای مسافرتی به ایران را بدون هیچ محدودیتی اجرایی کنند. از این‌رو اگر تاکنون این اتفاق نیفتاده باید براساس برجام در آینده نزدیک اجرایی شود و در صورت عدم صدور مجوز آمریکا برخلاف برجام عمل کرده است.

    برچسب ها