عصر خودرو

رکود عامل بروز آتش‌سوزی‌ پتروشیمی‌ها;

تجهیزات نفتی ساخت ایران به ۴۲ کشور صادر می‌شود

عصر بازار- رئیس هیأت داوری صنعت نفت با اشاره به توان ساخت ۷۲ درصد از تجهیزات صنعت نفت در داخل کشور گفت: هنگامی که کارفرما پیش‌پرداخت را پس از تحویل کالا انجام می‌دهد، تولیدکننده هزینه‌های گزافی را برای تأمین منابع مالی متحمل می‌شود که این مساله باعث ایجاد مشکلات بعدی می‌شود.

تجهیزات نفتی ساخت ایران به ۴۲ کشور صادر می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، رضا پدیدار رئیس هیئت داوری صنعت نفت ایران در پاسخ به پرسشی در یک نشست خبری در خصوص توانایی شرکت‌های داخلی در بومی‌سازی تجهیزات مورد نیاز حفاری و برداشت نفت گفت: توان ساخت بیش از 72 درصد از نیازهای تجهیزاتی در داخل کشور فراهم شده و شرکت‌های خارجی نیز از این موضوع آگاه هستند.

    پدیدار در این زمینه به صادرات تجهیزات ساخت داخل به سایر کشورها اشاره کرد و گفت: کشورهایی که به آنها صادرات تجهیزات نفتی صورت گرفته عبارتند از عراق، ترکیه، آلمان، مالزی، چین، سنگاپور، ترکمنستان، روسیه، اوکراین، سوئد، نروژ، دانمارک، پاکستان، امارات، کشورهای شمال افریقا و نظایر آن که بیش از ٤٢ کشور را در بر می‌گیرد.

    رئیس هیئت داوری صنعت نفت ایران در همین رابطه به کنفرانس قراردادهای نفتی که در آذرماه 94 با حضور بیش از 134 شرکت خارجی برگزار شد، اشاره کرد و گفت: در این کنفرانس دستاوردهای سازندگان، پیمانکاران و مشاوران ایرانی حوزه نفت ارایه شد که استفاده از توانمندی شرکت‌های ایرانی در تعامل با شرکت های خارجی مورد توافق قرار گرفت و شرکت‌های خارجی مدل همکاری 51-49 را در ساخت تجهیزات نفتی به عنوان پایه همکاری پذیرفتند.

    پدیدار با اشاره به اینکه تنها موضوع مهمی که باید در همکاری با شرکت‌های خارجی مد نظر قرار گیرد، صدور گواهینامه کیفیت کالا است،گفت: در بخش داخلی سازمان ملی استاندارد صدور این گواهینامه را بر عهده دارد و در بخش جهانی نیز از طریق انجمن نفت یا موسسه API این سند صادر خواهد شد.

    وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات وزیر نفت مبنی بر رقابت پذیر نبودن شرکت‌های ایرانی در سه مولفه زمان، کیفیت و قیمت گفت: سه مولفه زمان، کیفیت و قیمت همواره مورد تاکید سازندگان تجهیزات نفتی بوده است اما هنگامی که کارفرما پیش پرداخت را پس از تحویل کالا انجام می دهد، تولیدکننده هزینه های گزافی را برای تأمین منابع مالی متحمل می‌شود که این مساله باعث ایجاد چنین مشکلاتی می‌شود.

    پدیدار در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آتش سوزی های اخیر در پالایشگاه ها دلیل اصلی این حوادث را رکود اقتصادی دانست و گفت: مخازن محصولات به دلیل عدم فروش بیش از حد استاندارد پر شد و موجب احتراق را فراهم اورد . اگر مخازن سر ریز نشده بود و در رونق بودیم هرگز این اتفاق نا موزون نمی افتاد و تجهیزات زیر سوْال نمی رفت .

    وی در مورد واستگی اقتصاد ایران به نفت نیز گفت: باید عرض کنم که علیرغم تلاش های صورت گرفته ، اقتصاد ما هنوز نفتی و وابسته به درآمد نفت است،چنانچه روند جداسازی منطبق با أهداف سند برنامه ششم و سیاست های کلی انرژی درست پیش برود شاید در ده سال آینده حدود ٥۰ درصد‏ بتوانیم این وابستگی بیش از چهل تا پنجاه درصدی را کم کنیم.

    برچسب ها