عصر خودرو

قیمت نفت سنگین ایران ارزان‌تر شد؛

سقوط آزاد قیمت نفت متوقف شد

عصر بازار- وقوع طوفان‌های هولناک «هرمین» در خلیج مکزیک و سقوط آزاد ذخیره‌سازی نفت در آمریکا، سقوط آزاد قیمت نفت را نه تنها متوقف کرد که منجر به افزایش چند سنتی طلای سیاه شد.

سقوط آزاد قیمت نفت متوقف شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، قیمت جهانی نفت خام پس از تجربه چند هفته سقوط آزاد در بازار در معاملات منتهی به نهم سپتامبر با افزایشی چند سنتی همراه شد.

    بر این اساس، با توقف سقوط آزاد قیمت طلای سیاه، قیمت تمامی شاخص‌های معتبر نفت جهان متاثر از سه عامل کاهش ذخیره‌سازی نفت در آمریکا، ورود طوفان «هرمین» به خلیج مکزیک و احتمال توافق عربستان و روسیه بر سر تثبیت قیمت‌ها با افزایش چند سنتی روبرو شد.

    از این رو، در معاملات منتهی به نهم سپتامبر سال 2016 میلادی قیمت سبد نفتی اوپک با 12 سنت افزایش در محدود 43 دلار و 73 سنت، قیمت هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس آمریکا (نفت خام شیرین آمریکا) با 52 سنت افزایش در محدوده 45 دلار و 65 سنت، قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با 67 سنت افزایش در محدوده 47 دلار و 51 سنت معامله شد.

    علاوه بر این، قیمت شاخص نفت دبی با افزایشی 29 سنتی در محدوده بشکه‌ای 44 دلار و 59 سنت و بهای شاخص نفت عمان با 26 سنت افزایش در محدوده بشکه‌ای 44 دلار و 82 سنت داد و ستد شد.

    کاهش دوباره قیمت نفت سنگین ایران

     با وجود افزایش قیمت اکثر شاخص‌های معتبر نفت جهان، اما در معاملات منتهی به نهم سپتامبر قیمت هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی ایران با 7 سنت کاهش در محدوده 41 دلار و 86 سنت به مشتریان عرضه شده است.

    از سوی دیگر، برخلاف نفت خام سنگین، بهای هر بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران با 5 سنت افزایش در محدوده 43 دلار و 65 سنت به مشتریان فروخته شده است.

    از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون هم متوسط قیمت فروش هر بشکه نفت خام سبک صادراتی نیز 38 دلار و 50 سنت و بهای هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی کشور 36 دلار و 32 سنت بوده که کماکان با متوسط قیمت 50 دلاری سال 2015 میلادی فاصله دارد.

    «هرمین» عامل جدید گرانی قیمت نفت

    یکی از مهمترین دلایل افزایش قیمت شاخص‌های معتبر نفت جهان در معاملات منتهی به نهم سپتامبر کاهش ذخیره‌سازی نفت خام در ایالات متحده آمریکا بوده، به طوری که بر اساس اطلاعات اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ذخیره‌سازی نفت خام در این کشور با کاهش 14.5 میلیون بشکه‌ای به حدود 511 میلیون بشکه تنزل یافته است.

    یکی از مهمترین دلایل کاهش ذخیره‌سازی نفت در آمریکا، کاهش 20 درصدی واردات نفت، کاهش تولید نفت و افزایش 315 هزار بشکه‌ای ظرفیت پالایش نفت آمریکا بوده، به طوری که ظرفیت پالایشگاه‌های این کشور را به حدود 16 میلیون و 900 هزار بشکه افزایش داده است.

    از سوی دیگر، بازگشت طوفان‌های موسمی «هرمین» به خلیج مکزیک و اختلال در تولید نفت و تردد کشتی‌های نفت‌کش از دیگر دلایل گرانی قیمت نفت در بازار به شمار می‌رود.

    توافق جدید روسیه و عربستان به منظور بازگشت ثبات قیمتی به بازار نفت، افزایش تقاضای نفت در چین و واردات روزانه بیش از 7 میلیون و 370 هزار بشکه‌ای نفت خام توسط چینی‌ها، اختلال در تولید نفت میدان «بوزارد» در دریای شمال و کاهش ذخیره نفت روی آب از دیگر عوامل گرانی بهای طلای سیاه در بازار به شمار می‌رود.

    علاوه بر این، توقف تولید نفت از میدان «دالیا» آنگولا به دلیل تعمیرات اساسی چاه‌ها در ماه اکتبر 2016 میلادی و کاهش 23 هزار بشکه‌ای تولید نفت اوپک و رسیدن سقف تولید این سازمان به 32 میلیون و 240 هزار بشکه را می‌توان از دیگر عوامل توقف کاهش قیمت نفت در بازار اعلام کرد.

    برچسب ها