عصر خودرو

"جریان شمالی" ۲ از راه می‌رسد

عصر بازار- پس از راه‌اندازی "جریان شمالی یک" در اروپا، پیگیری‌ها برای آغاز دومین جریان شمالی آغاز شده است.

"جریان شمالی" ۲ از راه می‌رسد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، آن‌طور که رویترز گزارش کرده است، کنسرسیوم خط لوله نورد استریم-٢ (جریان شمالی) نخستین تقاضای رسمی اخذ مجوز ساخت این پروژه را ارائه خواهد کرد.

    کنسرسیوم خط لوله نورد استریم-٢ به منظور افزایش عرضه گاز روسیه به آلمان، فرآیند اخذ تایید رسمی ساخت این خط لوله هزار و 200 کیلومتری را جمعه (٢٦ شهریور ماه) آغاز کرد. کنسرسیوم یاد شده اعلام کرد که تقاضانامه خود را چندی پیش به سوئد ارائه داده بود.

    شرکت گازپروم و شرکای اروپایی آن به موجب کنسرسیومی سال 2015 میلادی در باره ساخت پروژه خط لوله نورد استریم-٢ توافق کردند، اما منتقدان این طرح اعتقاد داشتند که ساخت آن، مسیرهای عرضه گاز به قاره سبز را محدود می کند و امنیت انرژی اتحادیه اروپا را به خطر می‌اندازد.

    اتحادیه اروپا یک سوم گاز مصرفی خود را از روسیه تأمین می‌کند. مقام‌های این کنسرسیوم در بیانیه‌ای گفتند: قرار است تقاضانامه رسمی اخذ مجوز ساخت این پروژه اوایل سال 2017 میلادی به کشورهای روسیه، فنلاند، دانمارک و آلمان ارائه شود.

    دولت سوئد اعلام کرد که این تقاضانامه باید به مشورت گذاشته شود و در مورد این موضوع با همسایگان بالکانی خود گفت‌وگو خواهد کرد.

    کنسرسیوم خط لوله نورد استریم-٢ متشکل از شرکت های «گازپروم» روسیه، «شل» هلندی-انگلیسی، «وینترشل» آلمان، «انجی» فرانسه، «او ام وی» اتریش و «یی آن» آلمان است.

    روسیه قصد دارد با ایجاد این مسیر جدید که هزینه ساخت آن ١١ میلیارد دلار برآورد شده، گاز خود را بدون عبور از خاک اوکراین به اروپا برساند.

    در پروژه نورد استریم-٢، ساخت دو خط لوله انتقال گاز زیردریایی (دریای بالتیک) با ظرفیت سالانه ٥٥ میلیارد متر مکعب، میان روسیه و آلمان، پیش بینی شده است.

    برچسب ها