عصر خودرو

جبهه گیری های متفاوت فعالان اقتصادی در خصوص مناطق آزاد

عصر بازار- جذب سرمایه گذاری و رونق صادرات در حالی اولویت مهم مناطق آزاد محسوب می شود که برخی مسئولان همچنان برسر افزایش تعداد این مناطق با یکدیگر اختلاف دارند.

جبهه گیری های متفاوت فعالان اقتصادی در خصوص مناطق آزاد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، هدف از ایجاد مناطق آزاد در دنیا بهبود محیط کسب و کار، حضور سرمایه گذاران خارج و افزایش صادرات است. کشور ما نیز به تبعیت از همین موضوع، اقدام به ایجاد این مناطق کرد.

    البته این نکته را نیز باید در نظر داشت که  مباحث سیاسی در زمان های مختلف، موانعی را برای پیشبرد اهداف این مناطق ایجاد می کنند. علاوه بر این، گاهی اوقات نیز به دلیل سهولت در رفت و آمد، شاهد سوء استفاده از موقعیت این مناطق هستیم.

    حال سوال اینجاست که مناطق آزاد کشور ما تا چه میزان، ،اهداف تعیین شده را محقق ساخته اند ؟ آیا در تشدید قاچاق نقشی داشته اند؟ با توجه به عملکرد کشور آیا باید همچنان جهت افزایش این مناطق در سطوح کشور، اقدام کرد؟


    جبهه گیری های متفاوت فعالان اقتصادی در خصوص مناطق آزاد

    حمیدرضا نبی زاده کارشناس اقتصادی اهداف اصلی ایجاد مناطق آزاد را اینطور  تشریح کرد وگفت : جذب سرمایه گذاری های خارجی و ارائه تسهیلات مالی برای افزایش صادرات تولیدات داخلی، در زمره مهم ترین اهداف این مناطق به شمار می رود.

    وی با بیان اینکه در حال حاضر کشور ما به هیچ کدام از اهداف مذکور دست نیافته است، تصریح کرد: در پاره ای از موارد شاهد سرمایه گذاری های اندک و صادرات برخی از اقلام بودیم اما، کشور از زمان شکل گیری این مناطق شاهد پیشرفت آن ها در مقیاس بزرگ تری نبوده است.

    حمیدرضا نبی زاده با بیان اینکه نبود بسترهای لازم عمده ترین دلیل محقق نشدن  این اهداف به شمار می رود گفت: طبیعتا سرمایه گذار زمانی اقدام به صرف هزینه  می کند که از به یغما نرفتن مبالغ خود، اطمینان خاطر داشته باشد اما، با توجه به تبلیغات رسانه های خارجی علیه کشور، جاذبه لازم آنگونه که باید اتفاق نیفتاد.

    به گفته وی سهولت در عرصه کسب و کار، یکی از مهم ترین شاخص ها برای سرمایه گذاران محسوب می شود که در حال حاضر هیچ گونه علائمی از این شاخص مهم و موثر در کشور دیده نمی شود.

    عضو سابق اتاق بازرگانی تهران در ادامه افزود: به دلیل  نبود ثبات و امنیت، عمدتا سرمایه گذران از حضور در کشور خودداری نموده؛ همچنینف تبلیغات گشترده و نادرست اصحاب رسانه خارج از کشور به این بی ثباتی دامن می زند.

    این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: مشکلات مربوط به شبکه بانکی، ارزی و نیز کمبود مشوق های صادراتی در کاهش صادرات نقش بسزایی داشته است.

    وی با بیان اینکه صادرات، یک مقوله چند وجهی است، گفت: سوای در نظر داشتن زیرساخت های کیفی، این نکته را نیز باید در نظر داشت که تولید کنندگان بخش خصوصی کشور تا کنون دیدگاه صادراتی نداشته اند؛ همچنین، بخش دولتی متولی نیز نتوانسته استراتژی مناسب را در این بخش پیاده کند.

    حمیدرضا نبی زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این مناطق تا چه اندازه در تشدید امر قاچاق موثر هستند، گفت: این مناطق در افزایش قاچاق کالا تاثیر بسزایی ندارند چرا که قاچاق در این بخش ها کمتر از یک دهم حجم قاچاق موادی است که سالانه وارد کشور می شوند.

    عضو سابق اتاق بازرگانی تهران در پایان بیان کرد: تفاوت چشمگیری درمورد ماهیت این مناطق در دوران تحریم و پسابرجام وجود نداشته و لغو تحریم ها تاثیر بسزایی در دستیابی این مناطق به اهداف موردنظر نداشته اند.

     

    جبهه گیری های متفاوت فعالان اقتصادی در خصوص مناطق آزاد

    سایه تحریم ها بهانه ای برای مخالفت

    محسن بهرامی ارض اقدس  قائم مقام مرکز توسعه صادرات ایران نیز اظهار داشت: در پی لایحه ایجاد مناطق آزاد جدید، عده ای معتقدند که تمامی نقاط کشور اعم از مرزی و غیر مرزی باید به منطقه آزاد تبدیل شوند اما، گروه دیگری با توجه به اینکه طی سال های گذشته دستاوردهای مورد هدف گذاری شده برای ایجاد مناطق آزاد آنطور که باید کارآمد نبوده بر منحل شدن تمامی مناطق آزاد اصرار دارند. 

    وی در ادامه افزود: کشور ما با توجه به استعدادهای بالقوه و ظرفیت های موجودی که در مناطق آزاد به ویژه ساحلی  و نیز همجواری با کشورهای عربی جنوب خلیج فارس و کشورهای آسیای میانه شرق و نیزعراق، امکان جذب سرمایه گذاری خارجی بیشتری برایش فراهم است.

    بهرامی ارض اقدس اهداف اصلی این مناطق را اینگونه عنوان کرد: سرمایه گذاری گسترده برای تولید کالاهای صادرات محور، ایجاد پارک های فناوری در این مناطق و نیز توافقات دوجانبه با کشورهای همسایه از جمله اهداف اصلی این مناطق تلقی می شود.

    قائم مقام مرکز توسعه صادرات ایران با بیان اینکه طی سال های گذشته به دلیل وجود تحریم های ناجوانمردانه اهداف این مناطق در سطوح مختلف با مشکلاتی مواجه شده بود، گفت: سایه تحریم های بین المللی سبب شد تا این مناطق فقط به دروازه واردات تحویل شده و زمینه برای جهش صادراتی کشور فراهم نشود.

    وی با بیان اینکه با یک آسیب شناسی کلی باید عملکرد مناطق آزاد را مورد سنجش قرار داد، تصریح کرد: با توجه به قرار گرفتن کشور در دوران پساتحریم و نیز شرایط فعلی اقتصاد، باید اصلاحات ساختاری جهت دستیابی به اهداف اصلی آن ها و نیز رسیدن به یک کارکرد مناسب با توجه به آنچه که در لایحه دولت به آن اشاره شده، انجام گیرد.

    بهرامی ارض سهولت رفت و آمد اتباع خارجی، معافیت های مالیاتی، دسترسی آسان به آب های آزاد را از مزیت های نوین این مناطق برشمردوگفت: منافع ملی باید بر منافع منطقه ای ارجحیت یابد تا بدین طریق زمینه برای پیشبرد اهداف مناطق آزاد و نیز توسعه اقتصادی فراهم شود.

    برچسب ها