عصر خودرو

یک تحلیلگر انرژی:

چینش آینده اوپک

دو قطبی ایران- عربستان ادامه دارد

عصر بازار- اسعدی گفت: در بازار جهانی نفت بخشی متغیرها به مسائل سیاسی بازمی‌گردد. بنابراین در کوتاه‌مدت رفتار و مرزبندی‌های اوپک تغییری نخواهد داشت.

چینش آینده اوپک
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، فریدون اسعدی کارشناس و تحلیلگر انرژی درباره چینش آینده اوپک با توجه به برخی تغییرات حاصل شده از جمله بازگشت ایران به میزان تولید قبلی گفت: آنچه مسلم است اوپک سازمان اثرگذار در بازار نفت خام است زیرا از 92 میلیون بشکه مصرف نفت در بازارهای جهانی 30 درصد توسط اعضای این سازمان تامین می شود. بنابراین اوپک سهم زیادی از این بازار را در اختیار دارد اما این عامل به تنهایی تعیین کننده نیست زیرا از طرف دیگر عدم هماهنگی بین اعضا اثرگذاری آن را کاهش داده است.

    وی افزود: علاوه بر مسائل یاد شده 30 درصد عدد سهم در بازار نفت رقم بزرگی است بنا بر این اگر کشورها بتوانند سیاست‌های خود را به گونه‌ای تنظیم کنند که با هم هماهنگ باشند، می‌توانند منافع تولیدکنندگان بازار جهانی نفت را تحت تاثیر قرار دهند.

    اسعدی تصریح کرد: همواره دو تفکر در اوپک قالب است، یکی تفکری که ایران آن را راهبری می کند و تعدادی از کشورها را با خود همراه کرده و دیگری نیز تفکر عربستان با همراهی تعدادی دیگر از کشورها است، بنابراین نبود هماهنگی بین این دو نوع تفکر می تواند منافع این کشورها را دچار مشکل کرده و تحت تاثیر قرار دهد.

    وی تاکید کرد: اگر این دو کشور ایران و عربستان در اوپک در کنار اعضای غیر اوپک مثل روسیه که 9 تا 10 درصد بازار نفت خام را به خودش اختصاص داده به شکلی با هم همراه شوند، می‌توانند در حداکثر کردن منافع کشورهای عضو و همچنین حرکت به سمت تغییرات مثبت برای تولیدکنندگان موثر باشند.

    این تحلیلگر بازار نفت ادامه داد: ضمن اینکه در بازار جهانی نفت بخشی متغیرها نیز به مسائل سیاسی باز می‌گردد. بنابراین در کوتاه مدت رفتار و مرزبندی‌های اوپک تغییری نخواهد داشت.

    وی بیان داشت: در حال حاضر و تا آینده نزدیک همچنان عربستان به عنوان بزرگترین تولید کننده در این سازمان نقش اول را خواهد داشت ضمن اینکه با توجه به اتفاقاتی که در عراق افتاده، این کشور جای ایران را هم گرفته چون رقم صادراتی نفت خام ما بالا نیست بنابراین تا زمانی که ما نتوانیم سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهیم وضعیت به همین شکل کنونی ادامه دارد.

    اسعدی تولید بیشتر در اوپک معادل نفوذ بیشتر است، اظهار داشت: ما هنوز نتوانستیم روی میادین  ومخارن سرمایه گذاری داشته باشم. بنابراین رسیدن به سهم و آنچه در بازار جهانی نفت خام مورد نیاز است  باید مدنظر قرار گیرد تا جایگاه‌ها تغییر کنند که البته این هدف در کوتاه مدت میسر نخواهد بود.

    وی یادآور شد: نباید فراموش کرد که به رفتارهای عراق هم خوشبینی وجود ندارد  چون به رغم مراوده‌های سیاسی رفتار اقتصادی متفاوتی دارد که قابل اعتماد نیست. عراق کشوری است که بر سر منافع اقتصادی دنباله روی رفتارهای سیاسی نیست.

    برچسب ها