عصر خودرو

در نشست کمیسیون صنایع اتاق ایران اعلام شد:

ارزش کالاهای مبادله شده در بورس کالا در ۶ماهه نخست امسال از ۳۰۰هزار میلیارد ریال گذشت

عصر بازار- مدیرعامل بورس کالای ایران در نشست بررسی نقش این نهاد در بازار تولیدات صنعتی در اتاق ایران گفت: تاکنون که حدود ۶ ماه از سال می گذرد، بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد ریال محصولات در بورس کالا مبادله شده است.

ارزش کالاهای مبادله شده در بورس کالا در ۶ماهه نخست امسال از ۳۰۰هزار میلیارد ریال گذشت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران، کمیسیون صنایع اتاق ایران در تازه ترین نشست خود با حضور «حامد سلطانی نژاد» به بررسی نقش بورس در بازار تولیدات صنعتی پرداخت.
    وی در این نشست یادآورشد: پارسال میزان مبادلات محصولات صنعتی و معدنی در بورس کالا در صدر قرار داشت و بعد از آن به ترتیب محصولات پتروشیمی، فرآورده های نفتی و محصولات کشاورزی قرار گرفتند.
    سلطانی نژاد افزود: به طور کلی حجم مبادلات در این سال 26 هزار تن محصول به ارزش 470 هزار میلیارد ریال بود که پیش بینی می شود این رقم در پایان سال 95 رشد چشمگیری داشته باشد.
    وی در ادامه برخی از مهمترین مزیت های بورس کالا را «پوشش ریسک، به کارگیری ابزارهای تامین مالی و معاملات متنوع، گسترش اندازه و عمق بازار، بهینه سازی مستمر و بروزرسانی قابلیت های بخش فناوری اطلاعات با توسعه ابزارها و بازارها، توسعه فعالیت برای ارتقای تجارت کشور با بازارهای بین المللی، طراحی سازوکار نظرات به جای سیاست های کنترلی و استفاده از ظرفیت نهادهای مالی برای توسعه کسب و کار» اعلام کرد.
    مدیرعامل بورس کالا با تاکید بر اینکه همه صندلی های بورس کالا به بخش خصوصی تعلق دارد، خاطرنشان ساخت: اگر امروز بحث حضور چشمگیر شرکت های خصولتی در بورس می شود، نمی توان بر بورس و روند حرکتی آن خرده گرفت. این یک مساله قانونی است که در جای دیگری حل می شود.
    به اعتقاد سلطانی نژاد، بتازگی بورس کالا سیاست های قیمت تضمینی را به جای خرید تضمینی برای محصولات کشاورزی درنظر گرفته و آن را برای بخش ذرت در استان خوزستان به صورت پایلوت(آزمایشی) اجرا کرد که خوشبختانه موفقیت آمیز بود و توانست پول کشاورزان را در مدت زمان کمتری بپردازد.
    وی در واکنش به اظهارات «محمد ابوئی» عضو کمیسیون صنایع اتاق ایران مبنی بر اینکه بورس باید از سیاست زدگی به دور بوده و وظیفه کشف قیمت را برعهده داشته باشد، گفت: من نیز با این حرف موافقم و رویکرد بورس کالا نیز همین است. از طرفی بورس، سازمانی است برای شکستن انحصار و باید همه فرآیند واردات، فروش محصولات و صادرات را شامل شود.
    وی تاکید کرد: بورس کالا قیمت گذار نیست و فقط قیمت ها را کشف می کند که این مهم براساس فرآیند تقابل عرضه و تقاضا رخ می دهد و امکان هیچگونه تبانی در این مسیر وجود ندارد.
    رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران نیز در این نشست، فعال شدن رینگ های صادارتی را یکی از مهم ترین موضوع هایی برشمرد که می تواند در ارتقای جایگاه بورس در اقتصاد کشور موثر باشد.
    «ابوالفضل روغنی» افزود: برای این مهم، بورس ایران باید به بورس های بین المللی و منطقه ای بپیوندد.
    به باور این فعال اقتصادی، نقش بورس در اقتصاد بی بدیل و غیرقابل انکار است و باید شناخت و آگاهی خود را از ابعاد و مزیت های آن بالا ببریم.
     انواع محصولات پایه صنعتی، معدنی، کشاورزی و پتروشیمی در بورس کالا عرضه می شود.
    عرضه محصولات در بورس کالا، به سبب ایجاد شفافیت در روند مبادله انواع کالا با استقبال مواجه شده است؛ به نظر کارشناسان عرضه کالاها در بورس، مانع ایجاد رانت و انحصار در بازار می شود.

    برچسب ها