عصر خودرو

دلار به محدوده ۳۵۶۰ تومان وارد شد

تخلیه اثر شهریور در بازار

عصر بازار- روز شنبه، قیمت دلار تحت‌تاثیر آخرین تقاضاهای مسافرتی به محدوده ۳ هزار و ۵۶۰تومان وارد شد؛ ولی سکه تمام‌بهار آزادی با فشار اونس جهانی تا ابتدای کانال یک میلیون و ۱۱۰هزار تومان پایین رفت.

تخلیه اثر شهریور در بازار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در اولین روز هفته، دلار با 4 تومان رشد به قیمت 3 هزار و 560 تومان رسید. به گفته فعالان، افزایش تقاضای مسافرتی در آستانه پایان تابستان و ورود برخی معامله‌گران سکه به بازار ارز دو عاملی بودند که زمینه‌ساز رشد قیمت شدند. به گفته برخی حاضران در بازار، پس از تخلیه اثر تقاضای مسافرتی انتهای شهریورماه، بازار تا میانه‌های پاییز با تقاضای خاصی مواجه نخواهد بود و در آن هنگام خریدهای ارزی برای سفر به عتبات‌عالیات بالا خواهد رفت؛ سفرهایی که معمولا در آستانه«اربعین» بیشتر می‌شود. با این حال، برخی معامله‌گران اعتقاد دارند که بازار از همان اوایل مهر نیز می‌تواند تحت‌تاثیر رشد تقاضای تجاری قرار بگیرد.

    روز شنبه، برخلاف افزایش قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی در مسیر کاهشی قرار گرفت و با کاهش 6هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 112 هزار تومان رسید. کاهش بهای اونس در بازارهای جهانی و رسیدن به قیمت هزار و 310 دلار مهم‌ترین عاملی بود که فلز گرانبهای داخلی را در مسیر کاهشی قرار داد. با وجود افت 5 دهم درصدی روز شنبه، سکه پتانسیل افت بیشتری داشت. در اولین روز هفته، ارزش ذاتی سکه یک میلیون و 103 هزار تومان بود و فاصله‌ای 9 هزار تومانی با قیمت بازار داشت. با توجه به حباب مثبت سکه، در صورتی که قیمت عوامل اثرگذار بر بهای سکه تغییر خاصی را تجربه نکنند، این فلز ارزشمند احتمال دارد با افت بیشتری مواجه شود.

     

    شروع در محدوده جدید

    در اولین روز هفته، دلار معاملات خود را در محدوده 3 هزار و 560 تومان آغاز کرد تا تعدادی از معامله‌گران به روند افزایشی این ارز امیدوار شوند. دلار که با قیمت 3 هزار و 556 تومان به کار خود در هفته گذشته پایان داده بود، روز شنبه معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 560 تومان آغاز کرد. این قیمت که 4 تومان بالاتر از روز پنج شنبه بود، امیدهای افزایشی برخی معامله‌گران را بالا برد؛ هرچند که احتیاط نقش پررنگ‌تری در بازار داشت. احتیاط معامله‌گران ارزی بیشتر ناشی از عرضه بازارساز است. در واقع، آنها پیش از آغاز عرضه صرافی‌های بانکی سعی می‌کنند با احتیاط بیشتری در بازار فعالیت کنند؛ چراکه عرضه بازارساز معمولا نوسانات بازار را مدیریت و اثر افزایش‌های هیجانی را خنثی می‌کند. روز شنبه اتفاق مشابهی رخ داد و عرضه بازارساز رشد قیمت را مدیریت کرد. به این ترتیب، در ادامه روز قیمت دلار تا 3 هزار و 557 تومان پایین رفت ولی نهایتا با همان قیمت 3 هزار و 560 تومان به کار خود پایان داد.

    چشم‌انداز تقاضا در بازار

    روز شنبه به گفته فعالان، قیمت دلار تحت‌تاثیر افزایش تقاضای مسافرتی قرار داشت. از گفته‌های فعالان چنین به نظر می‌رسید که بازار پس از خروج موج آخر تقاضا در انتهای تابستان، با آرامش بیشتری در انتهای هفته مواجه شود. در این فضا، برخی معامله‌گران انتظار ادامه روند افزایشی را در روزهای یکشنبه و دوشنبه دارند، حال آنکه به ادامه روند افزایشی بازار در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه چندان خوش‌بین نیستند. در این فضا، برخی معامله‌گران اعتقاد دارند که موج بعدی تقاضا از اواسط پاییز و تحت‌تاثیر سفرهای زیارتی به بازار وارد شود. این در حالی است که برخی دیگر معتقدند هر قدر به آذرماه نزدیک شویم، حجم تقاضای تجاری نیز در بازار بالا خواهد رفت.

    برچسب ها