عصر خودرو

به دنبال ثبات فضای اقتصادی، سیاسی کشور رقم خورد

رصد بورس از کانال جهانی

عصر بازار: بورس تهران در آخرین ساعات فعالیت خود در روز گذشته تحت تاثیر عملکرد تک‌نماد «فارس» با تغییر جهت روبه‌رو‌ شد و یک روز مثبت دیگر را به ثبت رساند.

رصد بورس از کانال جهانی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، بازار سرمایه که در هفته‌های اخیر به بهانه‌های مختلف داخلی و خارجی با شکستن سطوح مقاومتی همراه بود، این روز‌ها با رشد‌های کوچک مواجه شده است. در این میان به نظر می‌رسد فضای آرام در بورس تهران که ناشی از رکود و ثبات نسبی در شرایط اقتصادی و همچنین آرامش حاکم در فضای سیاسی است، سبب شده تا در بازار سهام بیشترین توجهات به تحولات بازار‌های بین‌الملل باشد. حال گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که بورس تهران تحت تاثیر نوسان‌های شدید قیمت‌های جهانی در روزهای اخیر و همچنین بازگشایی این بازار‌ها (امروز) با عملکردی متفاوت همراه باشد.


    سیگنال‌های مثبت به بازار
    اولین روز هفته برای بازار سهام با اظهار نظر‌های متفاوت مقامات مسوول درخصوص عملکرد شاخص کل همراه بود. در همین زمینه علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد در گفت‌وگویی با شبکه خبر سه عامل رکود بازار سرمایه را اعلام و آینده‌ای روشن را برای این بازار پیش‌بینی کرد. طیب‌نیا در این گفت‌وگو با تاکید بر افزایش نقدینگی در بازار سهام گفت: عمده مشکلاتی که در بازار سرمایه به وجود می‌آید ناشی از بخش واقعی اقتصاد و رکودی بوده که در بخش واقعی اقتصاد وجود دارد، اما خوشبختانه در حال خروج از رکود هستیم. کاهش قیمت‌های جهانی نیز باعث شده بود صنایع بورسی مانند پتروشیمی، پالایشی، معدنی و فلزات دچار کاهش قیمت شوند. علاوه بر این کمبود نقدینگی و بالا بودن نرخ سود بانکی هم در این وضعیت بازار سرمایه نقش داشتند. همچنین امیر هامونی، مدیر‌عامل شرکت فرابورس ایران در گفت‌وگوی خبری شبکه دو سیما، با اشاره به متغیرهای برون‌زا و تاثیر آنها بر بازار سهام بیان کرد: نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و کاهش قیمت نفت از عوامل برون‌زایی است که در چند وقت گذشته شاخص را دستخوش تغییر کرده است.

    وی همچنین درخصوص استفاده از ابزار‌های نوین مالی در بورس تهران بیان کرد: باید فرهنگ استفاده از ابزارهای جدید مانند ابزار معاملات آتی و مشتقه افزایش یابد و در این میان نحوه استفاده از طرح بیمه سهام هم به خوبی فرهنگ‌سازی شود تا سهامداران و سرمایه‌گذاران با این طرح آشنا شده و روش استفاده و بهره‌برداری از این طرح را به خوبی فراگیرند. اما در این میان بسیاری از تحلیلگران این بازار بر این عقیده‌اند که بعد از حصول توافق جامع در مذاکرات هسته‌ای و ثبات نسبی در بخش اقتصاد، فضای سیاسی و اقتصادی کشور وارد فاز آرامشی شده که بورس کمترین تاثیر‌پذیری را از آن نشان می‌دهد. از سوی دیگر نوسان‌های اخیر در بازار‌های جهانی که بر بسیاری از صنایع بزرگ کشور تاثیر‌گذار است، این روزها بیش از گذشته شده و این احتمال را قوت بخشیده که بورس تهران تحت تاثیر بازار‌های بین‌المللی حرکت کرده و بیشترین بازتاب را از آن داشته باشد.

    «فارس» ناجی نزول شاخص کل
    6 روز از حرکت شاخص بر سطح 64هزار واحد می‌گذرد که کماکان بازار سهام نتوانسته به ثبات قابل قبولی برای سرمایه‌گذاران دست یابد. شاخص کل که در ساعات ابتدایی فعالیت خود تحت تاثیر افت در نماد‌های مخابراتی با نزول همراه شد؛ در ساعات پایانی و با جابه‌جایی 3میلیون و 400هزار سهم نماد «فارس» به سطح 64هزار و 490واحد هم رسید تا بالاخره در سطح 64هزار و 467واحد به کار خود خاتمه دهد. در این میان شاخص کل (هم‌وزن) با افت 3/ 0واحدی همراه شد تا نشان دهد نماگر شاخص کل تحت تاثیر نماد‌های بزرگ با افت همراه شده است.  طی معاملات روز گذشته نماد معاملاتی سه شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با 26 واحد، ملی صنایع مس با 14 واحد و اقتصاد نوین با 12 واحد افزایش بالاترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشتند. در عین حال نماد معاملاتی شرکت‌های مخابرات ایران و همراه اول هر کدام با 14 واحد و ایران خودرو با 10 واحد بالاترین تاثیر منفی را در محاسبه این نماگر بر جا گذاشتند.

    همچنین در معاملات روز گذشته شیشه و گاز بیشترین رشد قیمتی و در عین حال نماد چرخشگر کمترین رشد قیمتی را به ثبت رساند. جابه‌جایی سهم‌ها در بازار روز گذشته به گونه‌ای بود که عمده معاملات به‌صورت دست به دست شدن سهم‌ها میان معامله‌گران حقوقی صورت گرفت. بر همین اساس بانک اقتصاد نوین با جابه‌جایی بیش از 100 میلیون سهم میان بازیگران حقوقی بیشترین حجم معاملات و پتروشیمی مبین با جابه‌جایی بیش از 60 میلیون سهم در رده دوم قرار گرفت. همچنین طی معاملات روز گذشته حجم و ارزش معاملات به ترتیب با افت 1/ 22 درصدی مواجه شد تا حجم معاملات به رقم 405میلیون سهم و ارزش معاملات به رقم 867میلیارد ریال برسد. به‌زعم بسیاری از کارشناسان رفتار معامله‌گران بزرگ بازار در روز‌های اخیر نشان از حمایت آنها از شاخص و به منظور تقویت روند کلی بازار صورت می‌گیرد.

    در همین زمینه حمید گلپاشا، تحلیلگر بازار سهام در رابطه با نگرانی‌های موجود درخصوص EPSشرکت‌ها درگزارش‌های 6 ماهه بیان کرد: وضعیت اقتصادی کشور و رکود حاکم این بدبینی را افزایش می‌دهد که بسیاری از شرکت‌ها و صنایع بزرگ در گزارش‌های خود نتوانند سود‌های پیش‌بینی شده خود را پوشش دهند. 

    وی همچنین در ادامه افزود: در حال حاضر هیچ نقدینگی جدیدی وارد بازار نشده و همچنین سیگنال مثبتی نیز حس نمی‌شود. به نظر می‌رسد که بازیگران حقوقی در این روز‌ها و با توجه به ارزش سهم‌ها در حال خرید و فروش یکسری از سهم‌های خود هستند و این مساله تا حدودی حجم معاملات آنها را افزایش داده است.  روز گذشته همچنین نماد معاملاتی شرکت مخابرات ایران در آستانه برگزاری مجمع فوق‌العاده به منظور انتخاب دو عضو نماینده دولت و سهام عدالت در حالی متوقف شد که با عرضه سهام از سوی معامله‌گران مواجه بود. این عرضه‌ها به نماد معاملاتی همراه اول نیز سیگنال منفی فرستاد و باعث ریزش قیمت‌ها در این نماد شد.

    افت آیفکس
    در فرابورس روز گذشته شاخص آیفکس با افت 5/ 3 واحدی(معادل 5/ 0 درصد) همراه شد تا به سطح 734 و 60واحد برسد. بررسی مولفه‌های حجم و ارزش معاملات نشان می‌دهد که حجم معاملات روز گذشته برابر با 287میلیون سهم و ارزش معاملات به 817میلیارد ریال رسید.

     

    برچسب ها