عصر خودرو

تولیدکنندگان ناچار به خام فروشی هستند;

صنعت سنگ کشور در لبه پرتگاه

عصر بازار- صنعت سنگ کشور طی چند سال اخیر به دلیل رکود بازار و عدم حمایت از بخش خصوصی، در لبه پرتگاه قرار گرفته تا جایی که صادرات سالانه این صنعت از ۱۲ میلیون دلار به ۸۰۰ هزار دلار سقوط کرده است.

صنعت سنگ کشور در لبه پرتگاه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای معدن، نهمین نمایشگاه بین المللی سنگ ساختمانی ایران این روزها در شهر نیم ور محلات در استان مرکزی، در حال برگزاری است و به عنوان مهمترین رویداد اقتصادی این منطقه محسوب می شود.

    صنعت سنگ یک صنعت دیرپا در این منطقه به شمار می رود و معدن کاران شهرستان محلات در کشور شناخته شده هستند.

    از سویی دیگر درصد بالایی از مردم منطقه به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این صنعت مشغول به فعالیت هستند که طبق آمار 10 هزار نفر را شامل می شود.

    وجود بیش از 70 معدن سنگ فعال و 280 واحد فرآوری سنگ به عنوان پتانسیل قوی این منطقه محسوب می شود تا جایی که شهر نیم ور را پایتخت سنگ ایران نامیده اند، اما در سال های اخیر به دلیل رکود بازار و کاهش فعالیت های عمرانی و ساخت و ساز، صنعت سنگ نیز با مشکل جدی مواجه شد و رونق گذشته خود را از دست داد. مهر به بررسی مشکلات این صنعت می پردازد.

    کارخانجات فرآوری سنگ نیاز به بازسازی و نوسازی دارند

    عزیز میرزائیان، مشاور ارشد اتاق بازرگانی ایران در این رابطه بیان داشت: بزرگترین تهدید صنعت سنگ کشور، بازار مصرف است چون از سال 1392 به بعد فعالیت های عمرانی کاهش یافته و در بازار سنگ و مصالح ساختمانی مشکل وجود دارد.

    وی افزود: حدود شش هزار و 700 کارخانه فرآوری سنگ در کشور وجود دارد، ولی 95 درصد آن ها نیاز به بازسازی دارند.

    مشاور ارشد اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: در دنیا از هر یک تن سنگ، 18 متر مربع سنگ بریده تولید می شود ولی در 95 درصد کارخانجات کشور به دلیل وجود ماشین آلات فرسوده این مقدار به هفت متر مربع می رسد و حدود 60 درصد ضایعات تولید می شود.

    برچسب ها